Zink, een essentieel onderdeel van je voeding

Wat is zink? Zink is een chemisch element en wordt in het periodiek systeem aangeduid met ”Zn”. Het is een blauw-wit, grijsachtig metaal. Het is een spoorelement en is essentieel bij heel wat essentiële processen van ons lichaam.

Zink is normaal gezien terug te vinden in een gezond en goed uitgebalanceerd eetpatroon. Wanneer je gezond eet met voldoende variatie in de voeding, hebben de meesten onder ons eigenlijk meestal geen nood aan het innemen van extra zink supplementen.

Om fit en gezond te blijven heeft ons lichaam maar een kleine hoeveelheid zink nodig, maar het hebben van deze gezonde hoeveelheid, hoe klein ook, is voor ons lichaam echter wel van groot belang.

Waar is zink goed voor?

Zink draagt bij aan heel wat hormonale processen en zou ook de vruchtbaarheid van zowel vrouwen als mannen bevorderen.

bestaat er een zink tekort
Zink is goed voor je immuunsysteem.

Bescherming van het lichaam

Nog een ander voordeel is dat zink jouw lichaam helpt in de strijd tegen verschillende virussen en bacteriën, omdat het versterkend werkt voor je immuunsysteem.

Daarboven komt nog dat zink ons lichaam beschermt tegen de zogenaamde vrije radicalen, waarvan bekent is dat ze bijdragen aan het ontstaan van heel wat ziekten en kwalen, waaronder kanker de meest bekendste is.

Ook bij iets banaals als een simpele verkoudheid kan de inname van extra zink soellaas bieden. Het innemen van zink zou de lengte van de periode dat je verkouden bent verminderen.

Baby’s met luieruitslag hebben dan weer baat bij zink in crème-vorm, onder de vorm van de alombekende zinkzalf die op de billetjes kan worden gesmeerd.

Mede door weefselproductie goed voor huid, haar en nagels

Net zoals zink ook goed is voor je huid, nagels en haar, varen ook je botten er wel bij. Verder zorgt zink ervoor dat je lichaam belangrijke eiwitten kan aanmaken, wat bijdraagt aan de weefselproductie.

Zink is ook heel goed voor je huid en kan helpen om acne te verminderen. Er bestaat ook zoiets als zinkzalf, die je rechtstreeks op de huid kan smeren.

Geheugen plus smaak- en reukzin

Bovendien is zink een belangrijk spoorelement voor een goede werking van het geheugen. Je smaak- en reukzin ook werken beter als je lichaam voldoende zink bevat.

Concentratie en geheugen

Ook kinderen met ADHD zouden er wel bij varen om hun dagelijkse inname aan het spoorelement zink te verhogen.

Het zou bevorderlijk zijn voor de concentratie, volgehouden aandacht en ook het geheugen, wat de leerprestaties van deze kinderen ten goede komt.

kun je teveel aan zink hebben

Gemoedstoestand

Ook kan zink ingenomen worden bij een depressie. Uit onderzoek komt naar voren dat bij een therapieresistente depressie het innemen van zink zou kunnen helpen om het leven al gauw iets rooskleurig te zien. Echter is hier meer onderzoek voor nodig.

Er zijn een aantal aminozuren waarbij onderzoek duidelijker uitwijst dat het de stemming kan verbeteren en zo mogelijk ook een depressie kan verlichten. Denk hierbij aan: tyrosine, fenylalanine, gaba en tryptofaan.

Wel belangrijk is om bij dergelijke medische gevallen altijd een arts te raadplegen.

In welke voeding zit veel zink?

In kleine hoeveelheden is zink in ons voedsel terug te vinden. Het spoorelement zink zit bijvoorbeeld in vlees, zuivel, brood, peulvruchten, rijst, maar ook noten en het meeste zink vind je terug in voeding als schaal-en schelpdieren (bijvoorbeeld in mosselen, garnalen, oesters,…)

Om je zo een beetje een idee te geven, in 100 gram oesters zit gemiddeld zo een 16 miligram zink. Volkorenbrood bevat een halve miligram per sneetje en een glas melk bevat een miligram van het spoorelement.

Als je erover waakt om dagelijks gevariëerd en gezond (vers!) te eten, dan krijg je over het algemeen jouw dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan zink.

Bestaat er een zink tekort?

Wanneer pasgeborenen een tekort aan zink hebben dan lopen ze het risico om ondervoed te geraken en kunnen ze zelfs een groeiachterstand oplopen. Door een tekort aan zink vermindert ook de werking van je smaak-en reukorganen.

Ook huidafwijkingen en afwijkingen aan het skelet komen voor bij een zinktekort. Ook aandoeningen als nachtblindheid kunnen hun oorsprong vinden in een tekort aan zink.

Een zwangere vrouw heeft meer nood aan het spoorelement dan wanneer ze niet zwanger zou zijn. Ook het geven van borstvoeding zorgt ervoor dat een vrouw meer zink nodig heeft.

Een tekort aan zink wordt vaak geassociëerd met ziekten van het spijsverteringsstelsel die interfereren met de absorbtie van vitaminen en mineralen, de zogenaamde malabsorptie syndromen.

Voorbeelden van malabsorptie syndromen zijn alcoholisme, lever cirrose en chronisch nierfalen. Het komt ook regelmatig voor bij mensen die om uiteenlopende redenen vaak last hebben van diarree.

hoeveel zink heb je per dag nodig
Voeding rijk aan zink.

Kun je teveel aan zink hebben?

Bij een teveel aan zink zal jouw lichaam hiertegen protesteren. In dat geval kan je last krijgen van buikkrampen en diarree.

Sommige mensen worden dan misselijk of ondervinden dat ze bij een teveel aan zink gaan braken.

Wanneer kun je het beste zink innemen?

In het geval van een tekort aan zink kan je het zinkgehalte van jouw lichaam aanvullen met zink supplementen.

Het moment waarop je de zink inneemt kan van grote waarde zijn wanneer je de zink zo goed mogelijk wil opnemen in jouw lichaam. Een los mineraal in grote hoeveelheid kan je het beste niet innemen tijdens je maaltijd.

Wanneer je ook nog andere vitaminen inneemt, kan je daar het beste zo een twee uur tussen laten vooraleer je het zink supplement neemt.

Hoeveel zink per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink is verschillend voor mannen en vrouwen. Pasgeborenen en kinderen hebben ook een andere hoeveelheid nodig.

We zetten de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor jou graag even op een rijtje:

Voor kinderen:

Baby’s van zes maanden tot en met de leeftijd van twee jaar hebben zo een vijf miligram per dag aan zink nodig.

In de leeftijdscategorie van twee tot vijf jaar bedraagt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zes milligram. Kinderen van zes tot negen jaar oud hebben dan weer gemiddeld zeven milligram aan zink nodig.

Vanaf de leeftijd van negen jaar wordt er onderverdeling gemaakt tussen jongens en meisjes. Jongens in de leeftijdscategorie negen tot dertien jaar hebben een zinkbehoefte van elf milligram per dag.

Voor jongens tussen veertien en zeventien jaar wordt dat twaalf milligram aan zink per dag.
Meisjes daarentegen hebben een iets kleinere behoefte aan zink.

Voor meisjes tussen negen en dertien jaar bedraagt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid gemiddeld acht milligram.

Voor meisjes tussen veertien en zeventien jaar wordt dat negen milligram aan zink per dag.

Voor volwassenen:

Ook bij de volwassenen is er een verschil wat betreft het geslacht en zijn er verschillen in de dagelijkse behoefte aan zink tussen mannen en vrouwen.

Mannen dienen gemiddeld per dag zo een negen milligram aan zink binnen te krijgen, waar de dagelijkse aanbevolen hoeveel zink bij vrouwen zeven milligram per dag bedraagt.

Zwangere vrouwen hebben dan weer een net iets grotere behoefte aan zink. Zij zouden gemiddeld zo een negen milligram zink per dag dienen op te nemen.

Vrouwen die borstvoeding geven hebben een nog grotere behoefte aan zink. Voor hen bedraagt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid elf milligram.