Wat is magnesium en waar is het goed voor?

Magnesium is een mineraal dat voorkomt in de aarde, zee, planten, dieren en mensen.
Ongeveer 60% van het magnesium in uw lichaam wordt aangetroffen in botten, terwijl de rest in spieren, weke delen en vloeistoffen, inclusief bloed zit.

In feite bevat elke cel in uw lichaam het en heeft het nodig om te functioneren. De werking van het magnesium in het lichaam is dus erg belangrijk

Het menselijk lichaam heeft magnesium nodig voor een goede gezondheid. Magnesium helpt voedsel om te zetten in energie, ondersteunt het samentrekken en ontspannen van spieren, helpt bij het maken van nieuwe eiwitten uit aminozuren en helpt bij het reguleren van neurotransmitters, die berichten door uw hersenen en zenuwstelsel sturen.

Magnesium dankt zijn naam aan het district Magnesia in Griekenland waar de verbinding magnesiumcarbonaat voor het eerst werd gevonden. De hoeveelheid magnesium die een lichaam nodig heeft, is afhankelijk van de leeftijd en geslacht.

In welke voeding zit veel magnesium?

Magnesium komt van nature voor in veel voedingsmiddelen. De aanbevolen hoeveelheden magnesium verkrijg je door verschillende soorten voedsel te eten:

1. Groene bladgroenten : Spinazie, andijvie, boerenkool, …
2. Noten : paranoten, hazelnoten, walnoten, amandelen, …
3. Rauwe cacao
4. Avocado’s
5. Bananen
6. Zeewier en algen
7. Broccoli
8. Linzen en kikkererwten
9. Volkoren granen
10.Kraanwater of mineraalwater

Deze lijst is uiteraard niet af. Over het algemeen zijn rijke bronnen van magnesium groenten, noten, zaden, droge bonen, volle granen, tarwekiemen, tarwe en haverzemelen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassen mannen is 400-420 mg per dag. De dagelijkse hoeveelheid voor volwassen vrouwen is 310-320 mg per dag.

Bestaat er een magnesium tekort?

Sommige mensen ondervinden problemen bij het opnemen van magnesium uit voedsel. Dit kan bij overmatig alcoholgebruik, bij nierproblemen, bij bepaalde medicijnen of als u coeliakie of langdurige spijsverteringsproblemen heeft.

De verschijnselen zijn echter vaag : vermoeidheid, zwakte, weinig eetlust en/of misselijkheid. U kunt beter een arts raadplegen, als u verschijnselen denkt te hebben. Er zijn namelijk zoveel invloeden voor dergelijke verschijnselen dat je zelf vaak de boot mist.

Een bloedtest is de meest gebruikelijke manier om uw magnesiumgehalte te bepalen.
Daarnaast is magnesium, naast calcium, een cruciaal mineraal die nodig is tijdens de zwangerschap. Ten eerste is uw behoefte aan magnesium toegenomen.

Je hebt nu twee mensen die je moet voeden, en je lichaam moet een enorme hoeveelheid vitamines en mineralen (inclusief magnesium) opnemen om leven in jezelf te creëren en in stand te houden.

Plus, sommige complicaties van zwangerschap kunnen ook magnesiumtekort veroorzaken zoals ochtendmisselijkheid : Door het braken of het gebrek aan eetlust wordt het moeilijk om essentiële voedingsstoffen terug te krijgen!

Tijdens het tweede trimester van de zwangerschap zijn de skelet- en tandglazuurvorm van de baby en zijn calcium en magnesium in grotere hoeveelheden nodig. De baby neemt alles wat hij nodig heeft van zijn moeder om een ​​gezond skelet te vormen, dus het is belangrijk dat de moeder gedurende deze tijd voldoende aan de hogere eisen voldoet.

Als de zwangere vrouw niet genoeg van deze mineralen binnenkrijgt, kan ze tekorten vertonen. Een veel voorkomend symptoom zijn krampen in de benen.

Deze kunnen in elk stadium van de zwangerschap voorkomen, maar komen vaak voor in het tweede trimester. Sommige vrouwen nemen magnesiumfosfaat voor het eerst in als ze spierkrampen krijgen tijdens de zwangerschap.

De hoeveelheid magnesium die u tijdens de zwangerschap moet innemen, verschilt per leeftijd:

  • 400 mg – Vrouwen tussen de 14 en 18 jaar
  • 350 mg – Vrouwen in de leeftijd van 19-30 jaar
  • 360 mg – Vrouwen tussen de 31-50 jaar

Kun je een overschot aan magnesium hebben?

Een overdosis magnesium kan leiden tot wat technisch bekend staat als hypermagnesiëmie. Dit is wanneer er te veel magnesium in uw bloed zit.

Het kan voorkomen bij mensen met chronische gezondheidsproblemen, zoals chronische nieraandoeningen, hoewel het zeldzaam is.

Een overschot magnesium kan ook het gevolg zijn van het innemen van te veel van een supplement of medicatie die magnesium bevat.

Wat is magnesium citraat?

Het verschil tussen magnesium en magnesium citraat is dat het laatste een organisch element is, net als magnesiumoxide. Dit betekent at het vrij voorkomt in de natuur en ook beter wordt opgenomen dan anorganische vormen (magnesiumchloride, magnesiumoxide en magnesiumsulfaat).

Als citraat wordt dit gebruikt als laxeermiddel om incidentele constipatie te behandelen. Het is ook aangetoond dat dit de magnesiumwaarden in alle weefsels en spieren bevordert, wat ideaal is voor sporters. Het is belangrijk niet op eigen houtje te experimenteren met magnesium citraat.

Hierbij vermelden we ook de werking van magnesiumvlokken , een sterk geconcentreerde vorm van magnesiumchloride. Wanneer ze in warm water worden geplaatst, lossen de magnesiumvlokken op en absorberen ze in je huid.

Dit staat bekend als transdermale magnesiumabsorptie (opname via de huid) en is een geweldige manier om het magnesiumgehalte te verhogen en de spierspanning te verminderen. Het omzeilt het spijsverteringssysteem en het laxerend effect van hoge orale suppletiedoses.

bestaat er een magnesium tekort

Wat doen magnesium supplementen ?

Voldoende magnesium binnenkrijgen is belangrijk om uw lichaam optimaal te laten functioneren. Hoewel het mogelijk is om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van het mineraal – 400-420 mg voor mannen en 320-360 mg voor vrouwen – alleen via een dieet binnen te krijgen, bevatten de meeste moderne diëten weinig magnesiumrijk voedsel.

Het innemen van supplementen en het corrigeren van een tekort is in verband gebracht met gezondheidsvoordelen .

Deze omvatten een lager risico op aandoeningen zoals:

  • Hoge bloeddruk : 450 mg per dag vertoont een significante afname van de systolische en diastolische bloeddruk
  • Gemoedstoestand : Magnesium speelt een cruciale rol bij de hersenfunctie en stemming, en lage niveaus zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op depressie
  • Bloedsuikerspiegel : mensen met diabetes type 2 die elke dag hoge doses magnesium innamen, significante verbeteringen in de bloedsuikerspiegel en hemoglobine A1c-spiegels
  • Migraine : Magnesiumsupplementen worden ook voorgeschreven aan migrainelijders.
  • Hartslag : Als uw magnesiumgehalte laag is, kan calcium uw hartspiercellen overprikkelen. Een veel voorkomend symptoom hiervan is een snelle en / of onregelmatige hartslag, die levensbedreigend kan zijn
  • Premenstrueel syndroom (PMS) : een van de meest voorkomende aandoeningen bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd. De symptomen zijn onder meer het vasthouden van water , buikkrampen, vermoeidheid en prikkelbaarheid.

Let wel : Magnesiumsupplementen kunnen onveilig zijn voor mensen die bepaalde diuretica, hartmedicatie of antibiotica gebruiken.

De meeste mensen die magnesiumsupplementen gebruiken, ondervinden geen bijwerkingen, maar het kan darm gerelateerde problemen veroorzaken, zoals diarree, misselijkheid en braken – vooral in hoge doses.

Ook mensen met nierproblemen lopen , zoals eerder vermeld, een hoger risico op bijwerkingen die verband houden met deze supplementen.

In de apotheek, gezondheidswinkel of online is een erg breed aanbod van voedingssupplementen te vinden. Het grote gevaar hierbij is dat mensen vrij gaan experimenteren en dat kan niet de bedoeling zijn! Het blijft dus erg verstandig om een arts te raadplegen!

Wanneer kun je magnesium het best innemen?

Is timing belangrijk? Magnesium kan het beste voor de nachtrust worden ingenomen, omdat het een gezonde en gezonde slaap bevordert . Bij mensen die ‘s nachts last hebben van krampen in de benen, kan magnesium ook helpen om dat probleem te verlichten.

Vitamine- en mineralensupplementen kunnen u niet helpen als u er niet aan denkt om ze in te nemen. Daarom is de beste tijd om uw vitamines in te nemen, wanneer u zich waarschijnlijk zult herinneren ze in te nemen.

Als u niet weet welke vitamines en mineralen u moet innemen en wanneer u ze moet innemen, neem dan contact op met uw arts. Ze kunnen u helpen uitzoeken welke supplementen u moet nemen en met u bespreken wanneer u ze het beste kunt gebruiken.

Bovendien moet u uw arts altijd laten weten of u vrij verkrijgbare vitamines, mineralen of andere supplementen gebruikt, omdat deze een wisselwerking kunnen hebben met medicijnen.