Arginine

Arginine

1. Wat is arginine?

Wat doet l-arginine in het lichaam? L-arginine is een veelzijdig aminozuur dat tot de semi-essentiële categorie aminozuren behoort. Arginine behoort tot de semi-essentieel categorie omdat het aminozuur in de baby- en kindertijd van een mensenleven nog niet door het lichaam wordt aangemaakt.

L-arginine wordt als semi-essentieel of voorwaardelijk essentieel beschouwd, wat betekent dat het essentieel wordt onder bepaalde omstandigheden en omstandigheden, waaronder zwangerschap, kindertijd, kritieke ziekte en trauma. [2]

Het is dus tot de volwassen leeftijd een essentieel aminozuur en vanaf de volwassen leeftijd niet meer. Op de volwassen leeftijd maakt het lichaam arginine namelijk zelf (in beperkte mate) aan, behalve in bepaalde omstandigheden.

SAMENVATTING WAT IS ARGININE
Arginine is een semi-essentieel aminozuur dat in sommige gevallen tot de essentiële categorie wordt gerekend. Het wordt in een gezond lichaam, op volwassen leeftijd, in bepaalde mate aangemaakt door het lichaam

Arginine werking

2. Arginine op het gebied van sport

Arginine is een bekend aminozuur in de sportwereld. Het wordt veel verkocht in verschillende webshops en ingezet met het oog op verschillende doeleinden. Maar wat doet l-arginine nu precies? Dat gaan we je uitleggen in de volgende paragrafen.

2.1 Spieropbouw, kracht en uithoudingsvermogen

Arginine stimuleert ook de afgifte van de groeihormonen, prolactine en glucagon. Groeihormoon laat spieren in het lichaam groeien, houdt de huid jong en zorgt dat de vetverbranding gestimuleerd wordt. Daarom verhoogt arginine indirect de spieropbouw.

Daarnaast speelt arginine een rol bij de biosynthese van creatine en is het ook onderdeel van deze wereldberoemde formule. Deze verbinding speelt een belangrijke rol in het energiemetabolisme van cellen.

Het leidt tot een verbeterde verbranding van vetten en eiwitten en verhoogt door dit proces de energie-omzet van het lichaam. Daarnaast is het ook een zeer krachtig middel voor de bulkfase van sporters, aangezien het zorgt voor extra kracht en een toename van spiergroei. Je kunt op onze pagina over creatine, meer lezen over dit goedje.

2.2 Ook geschikt tijdens het afvallen

Naast bovengenoemde effecten van arginine remt het tegelijkertijd de ongecontroleerde vetophoping. Bovendien werkt het om de afbraak van lipiden te ondersteunen en kan het daarom het lichaam ondersteunen tijdens een dieet en pogingen om af te vallen. [1]

SAMENVATTING ARGININE OP HET GEBIED VAN SPORT
Arginine is onderdeel van de formule van creatine en draagt zijn steentje bij op het gebied van spieropbouw en het vergroten van uithoudingsvermogen- en kracht. Daarnaast draagt het op een andere manier in het lichaam bij aan het verliezen van vet.

3. Stofwisseling

Arginine is betrokken bij de stofwisseling want het helpt de stofwisseling met het omzetten van voeding in energie. Als dit te snel of te langzaam gaat kun je hier last van krijgen.

Een goede stofwisseling is van belang bij het reguleren van het vetpercentage en de spiermassa in het lichaam. Een te trage stofwisseling leidt tot het erg snel aankomen in vet en kan ook leiden tot darmproblemen.

Arginine heeft een gezond effect op de stofwisseling wat resulteert in een snellere vetverbranding. [2]

SAMENVATTING STOFWISSELING
L-arginine draagt bij aan een gezonde stofwisseling in het lichaam. Dit zorgt voor regulering van de spiermassa en vetverbranding.

4. l-arginine verbetert de mannelijke vruchtbaarheid

Het aminozuur verbeterd de vruchtbaarheid van de man direct en indirect.

Direct: door het verbeteren van het volume, het aantal en de beweeglijkheid van de spermacellen (progressieve voorwaartse beweging). [3] [4] [5]

Indirect door: verbetering van de erectiele functie. Dit maakt succesvolle geslachtsgemeenschap waarschijnlijker, wat de kans op succesvolle bevruchting vergroot. [5] [6]

SAMENVATTING STOFWISSELING
Arginine draagt direct en indirect bij aan een betere vruchtbaarheid.

5. L-arginine verbetert erectie

Dit aminozuur is gelinkt aan een betere potentie bij mannen. Omdat mannen met een gezond niveau van dit aminozuur beter presteren in bed.

Dit komt doordat arginine de doorbloeding verbeterd en een positieve invloed heeft op het libido van de man. Vooral in combinatie met ornithine werkt dit goed.

Een combinatie van beide stoffen zorgt ervoor dat zowel de insulineproductie als de hormoonproductie toeneemt. Wat resulteert in betere erecties en een verhoogd libido. [7] [8]

Je kunt arginine gemakkelijk aanschaffen via Bol.com

SAMENVATTING VERBETERING ERECTIE
Arginine draagt bij aan een betere doorbloeding, wat resulteert in sterkere erecties en een verhoogd libido.

Arginine bijwerkingen

6. Hart en vaten

Arginine wordt ingezet bij het behandelen van hart- en vaatziekten.

Want het semi-essentiële aminozuur is van nut bij vaatverwijding, weefseldoorbloeding, een gezonde bloeddruk en het goed functioneren van het hart.

Daarnaast is arginine bij lichamelijke inspanning goed voor de longen, nieren, het immuunsysteem, het zenuwstelsel en het hormoonstelsel (waaronder bijnieren en hypofyse).

Arginine draagt dus bij aan een gezonde hormoonhuishouding, wat ook inhoudt een gezonde seksuele vitaliteit.  [10] [11]

6.1 Diabetes type 2

 Er zijn een groot aantal onderzoeken die een verbetering van de bloedstroom en bloeddruk hebben aangetoond als gevolg van het nemen van L-arginine.

Daarnaast heeft arginine samen met carnitine een positief effect op de glucosetolerantie en de insulinegevoeligheid.

Door deze voordelen heeft arginine ook een positieve invloed op het behandelen van diabetes type 2. [12]

Meer weten over diabetes type 2? Kijk op onze pagina.

SAMENVATTING HART EN VATEN
Arginine draagt bij aan gezond hart en gezonde vaten vanwege, het in gang zetten van een betere weefseldoorbloeding en een gezonde bloeddruk. Dit zorgt voor een goed functioneren van het hart. Daarnaast heeft een gezonde bloeddruk ook een positieve invloed op het behandelen van diabetes type 2.

7. Arginine en zwangerschapsvergiftiging

Helaas is de laatste jaren het aantal vrouwen dat jaarlijks last krijgt van zwangerschapsvergiftiging toegenomen.

Want de laatste statistieken zijn, dat ongeveer 15% van alle zwangere vrouwen een vorm van zwangerschapsvergiftiging krijgt.

Er wordt verondersteld dat dit aminozuur zou helpen bij het behandelen van zwangerschapsvergiftiging; omdat het de hoge bloeddruk die zwangerschapsvergiftiging met zich meebrengt, zou verlagen.

Echter is het niet aan te raden arginine extra in te nemen gedurende de zwangerschap omdat wetenschappelijke informatie omtrent dit onderwerp ontbreekt. Het is dan altijd beter om een arts in te lichten.

Tijdens het schrijven van dit bericht is het Universitair medisch centrum Utrecht onderzoek aan het doen naar dit onderwerp. Informatie omtrent dit onderzoek is te vinden op zonmw.nl. [13]

SAMENVATTING ZWANGERSCHAPVERGIFTINGEN
Wees zelf geen doctor, maar raadpleeg eerst een arts voordat je arginine gebruikt tijdens je zwangerschap. Wetenschappelijke informatie ontbreekt hier namelijk voor. Er is wel een onderzoek bezig op dit moment.

8. Arginine voeding

Arginine voeding

In noten zitten grote hoeveelheden arginine, met name walnoten en pijnboompitten.

Verder zijn kleinere hoeveelheden arginine in dierlijke eiwitten te vinden, zoals kip, vlees en vis.

Echter wordt tijdens het kookproces wat arginine weggebrand of gekookt. Daarom is het verstandig om supplementen aan te schaffen als je van de voordelen gebruik wilt maken.

Vind je lastig om eiwitrijke voeding te vinden of ben je inspiratieloos bij het maken van recepten? Lees dan dit boek voor meer inspiratie en inzicht in eiwitrijke voeding.

SAMENVATTING VOEDING
Arginine zit voornamelijk in walnoten en pijnboompitten en in dierlijke producten.

9. Arginine supplement dosering en inname

Het is belangrijk om de juiste dosering te nemen om de gewenste voordelen te bereiken. Hiervoor kun je onderstaande doseringen gebruiken en op de verpakking van je product bekijken hoeveel je moet nemen, voor het resultaat dat jij voor ogen hebt.

In de meeste gevallen moet je arginine voor een langdurige periode nemen voor het gewenste effect. Meestal kun je na ongeveer vier tot acht weken gezondheidsverbeteringen verwachten.

Het kan een tijdje duren voor het lichaam om dit aminozuur op niveau te krijgen, wees daarom niet ontmoedigd als het gewenste effect er niet na één of twee weken al is.

Arginine dosering

Je kunt arginine het best nemen met een glas water of vruchtensap. 1000-2000 mg per dag is over het algemeen een normale dosering.

Hieronder zijn de doseringen geschreven, waarbij een maximaal resultaat is gemeten voor het betreffende doel.

9.1 De volgende doseringen worden aanbevolen voor medische behandelingen:

  • Voor versterking van het immuumsysteem: 3.000 mg tot 5.000 mg dagelijks.
  • Voor het verlagen van de bloeddruk: 3.000 mg in het begin, vervolgens oplopend tot 5.000-8.000 mg dagelijks.
  • Bescherming bieden tegen atherosclerose: 5.000 mg tot 9.000 mg dagelijks. Ook het risico op klontering van bloedplaatjes wordt gereduceerd.
  • Om atherosclerose te behandelen: 3.000 mg – 5.000 mg dagelijks.
  • Erectieproblemen: 3.000 tot 5.000 mg dagelijks. Voor het beste effect: combineren met pijnboomschors extract of ornithine. Zie voor verdere informatie, onze pagina: erectieproblemen oplossen op natuurlijke wijze.
  • Om de vruchtbaarheid bij mannen te verbeteren: 3.000 mg tot 5.000 mg dagelijks. Binnen twee tot drie maanden zou de vruchtbaarheid aanzienlijk moeten verbeteren.
  • Diabetes: lage doses van 3.000 mg per dag kunnen effectief zijn om de bloedsuikerspiegel te verlagen.
  • Tinnitus: 3.000 mg dagelijks.
  • Voor spiergroei: 2.000 mg – 5.000 mg dagelijks. Denk eraan dat arginine ook in creatine zit. Daarnaast kan het goed gecombineerd worden met BCAA‘s.
  • Bij haaruitval: 500 mg arginine dagelijks. Het is belangrijk dat de voeding daarnaast ook goed in orde is.

 

SAMENVATTING DOSERING
1000-2000 mg per dag. Voor specifieke gevallen, zie de opsomming bij 9.1.

10. Wanneer arginine innemen?

Je kunt arginine het beste op een lege maag met water innemen. In gevallen van sport is direct voor de training het beste moment. In andere gevallen kies een vast tijdstip uit op de dag wanneer de maag leeg is.

11. Arginine bijwerkingen

Het resultaat van arginine op het gebied van potentie is pas na enige tijd merkbaar. Het werkt niet zoals andere potentieverhogende middelen gelijk na inname.

Men zal het ten minste meerdere weken moeten nemen voordat het gaat werken. Hierdoor is dit aminozuur wel vrij van bijwerkingen, wat wel een geruststellend gevoel geeft.

Dit betekent: op de lange termijn dus geen risico maar wel hetzelfde resultaat. [9]

12. Arginine kopen

Je kunt arginine gemakkelijk aanschaffen via deze link bij Bodyandfit.com. Want het is een fijne leverancier omdat zij zeer snel leveren, een uitgebreid assortiment hebben, een concurrerende prijs hanteren en kwalitatief goede producten leveren. Je kunt zowel in poeder- als in pilvorm aanschaffen.