betekenis van het kruid ashwagandha

Ashwagandha

Wat is ashwagandha en hoe gezond is het?

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat al eeuwenlang in de Ayurveda wordt gebruikt. Het is een natuurlijke stressverlichter en helpt het lichaam zich aan te passen aan stressoren.

Van Ashwagandha is aangetoond dat het de cognitieve functie helpt verbeteren, angst en depressie vermindert en het energieniveau verhoogt.

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat al eeuwenlang in de traditionele Ayurvedische geneeskunde wordt gebruikt. Men denkt dat het het lichaam helpt zich aan te passen aan stress en de algehele gezondheid bevordert.

Ashwagandha bevat een verscheidenheid aan fytochemicaliën, waaronder withanoliden, waarvan wordt gedacht dat ze verantwoordelijk zijn voor de gezondheidsvoordelen.

Voorlopig onderzoek suggereert dat dit kruid kan helpen de cognitieve functie te verbeteren, angst en stress te verminderen en de slaapkwaliteit te verbeteren.

Waar groeit het kruid?

Ashwagandha is een plant die groeit in India en andere delen van Zuid-Azië.

De plant heeft een lange geschiedenis van gebruik in de traditionele Indiase geneeskunde, waar het bekend staat als ashwagandha, Indiase ginseng of winterkers.

De bladeren en vruchten van de Ashwagandha-plant worden gebruikt om medicijnen te maken.

Gezondheidsvoordelen van ashwagandha

Ashwagandha is een adaptogeen dat al eeuwenlang in de Ayurveda wordt gebruikt vanwege zijn vermogen om stress te verminderen, de slaap te verbeteren en de energie te stimuleren.

Modern onderzoek heeft aangetoond dat ashwagandha kan helpen de spiermassa en kracht te vergroten, de cognitieve functie te verbeteren en ontstekingen te verminderen.

Ashwagandha heeft ook tal van andere gezondheidsvoordelen, waaronder het verminderen van de symptomen van angst en depressie, het behandelen van bijnieruitputting en het voorkomen van kanker.

De mogelijke voordelen van ashwagandha worden onderzocht door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA), maar er is al wel enig wetenschappelijk onderzoek beschikbaar. Het gaat om de volgende voordelen:

De volgende gezondheidsvoordelen mogen vermeld worden over ashwagandha. De effecten worden nog wel onderzocht door de EFSA.

  • Zorg voor meer balans in stressvolle situaties en is een natuurlijk kalmerend middel, wat de geestelijke balans stimuleert.
  • Positieve invloed op kracht en zuurstof niveau tijdens trainingen
  • Gunstige invloed op de mannelijke vruchtbaarheid
  • Goed voor de luchtwegen
  • Draagt bij aan een gezonde huid
  • Biedt ondersteuning aan de gezondheid van de vrouwelijke voortplantingsorganen
  • Draagt bij aan een betere omgang met stress voor het lichaam
  • Helpt bij het tegengaan van ouderdomsverschijnselen
  • Fungeert als een antioxidant en beschermt zo tegen schadelijke stoffen van buitenaf.
  • Postieve invloed op de cognitieve functie en het geheugen.
de voordelen en nadelen van ashwagandha
Houdt er rekening mee dat er wellicht meer onderzoek nodig is om de voordelen van dit kruid hard te maken.

Verbetering sportprestaties

Ashwaghanda heeft potentiële voordelen voor atletische prestaties en kan een goed voedingssupplement zijn voor atleten. (B)

Twaalf onderzoeken onder mannen en vrouwen die ashwagandha gebruikten, toonden aan dat het kruid de fysieke prestaties kan verhogen, inclusief fysieke kracht en zuurstofgebruik tijdens het sporten. (B)

Uit vijf onderzoeken bleek dat het gebruik van ashwagandha het maximale zuurstofverbruik (VO2 max) bij gezonde volwassenen en atleten verhoogde. (B)

Het maximale zuurstofverbruik onder zware omstandigheden is VO2 max. Het is gelijk aan hartcapaciteit en longuithoudingsvermogen.

In een enkel experiment zagen deelnemers die ashwagandha 600 mg per dag slikten en gedurende acht weken aan krachttraining deden, een significante toename in spierkracht en spiermassa in vergelijking met deelnemers die een placebo slikten. (B)

SAMENVATTING
Ashwagandha kan volgens deze wetenschappelijke studies helpen bij het verbeteren van sportprestaties bij atleten, maar ook bij gezonde volwassenen. Het kan zowel de maximale zuurstofcapaciteit (VO2 max) als de kracht van een persoon vergoten.

Kan ondersteunend werken bij de mentale gezondheid

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat traditioneel wordt gebruikt om de geestelijke gezondheid te verbeteren en de cognitieve functie te ondersteunen.

Men denkt dat de actieve bestanddelen in ashwagandha, withanoliden, de afgifte van neurotransmitters moduleren en zenuwcellen helpen beschermen tegen schade.

Het is aangetoond dat Ashwagandha nuttig is voor het verminderen van stress, angst en depressie, en kan ook het geheugen en de cognitieve functie verbeteren. (B) (B)

Een mogelijk mechanisme waarmee Ashwagandha zijn effecten uitoefent, is door de niveaus van serotonine en dopamine te verhogen, neurotransmitters waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij stemmingsregulatie.

Bovendien ontdekten onderzoekers uit 2012 dat volwassenen die een dagelijkse dosis van 600 mg ashwagandha-extract namen gedurende een periode van 60 dagen een vermindering van 77% van de symptomen van depressie ervaarden, terwijl de placebogroep slechts een vermindering van 5% rapporteerde. (B)

Voorlopige studies geven aan dat ashwagandha, hoewel niet vaak gebruikt als antidepressivum, bij bepaalde mensen mogelijk antidepressieve effecten heeft.

Als u denkt dat u depressief bent, vergeet dan niet om contact op te nemen met een professional die kan diagnosticeren en behandelen wat u ervaart. Het mag niet dienen als vervanging van medische voorschriften.

SAMENVATTING
Er zijn aanwijzingen dat ashwagandha mensen kan helpen bij het behandelen van symptomen van psychische aandoeningen, maar aanvullende studies zijn nodig om deze resultaten te bevestigen.

Kan positieve effecten hebben op de cognitieve functie, inclusief het geheugen

Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van Ashwagandha de cognitieve functie en het geheugen kan verbeteren.

Een studie toonde aan dat deelnemers die een bepaald Ashwagandha-extract namen, een verbeterd werkgeheugen en een verbeterde aandachtsspanne vertoonden. (B)

Een andere studie toonde aan dat Ashwagandha het terugroepen van gezonde oudere volwassenen verbeterde. Deze bevindingen suggereren dat Ashwagandha gunstig kan zijn voor de cognitieve functie en het geheugen. (B)

Daarnaast zou het positieve invloeden hebben op de: informatieverwerkingssnelheid, aandacht, antioxiderende effecten en reactievermogen.

Bovendien is aangetoond dat Ashwagandha de groei van nieuwe neuronen in de hersenen stimuleert, wat ook kan bijdragen aan de voordelen voor de cognitieve functie.

SAMENVATTING
Ashwagandha-supplementen kunnen het geheugen, de reactietijd, informatieverwerkingssnelheid, aandacht en het vermogen om taken uit te voeren verbeteren. Echter zijn er weinig relevante onderzoeken beschikbaar op dit moment.

Ashwagandha ervaringen
Ashwagandha zou dus verschillende positieve invloeden hebben op ons brein.

Onderzoek naar slaap en ashwagandha

Dit kruid is een adaptogeen dat traditioneel wordt gebruikt om de slaapkwaliteit te verbeteren. Een recente studie wees uit dat ashwagandha de slaapkwaliteit en -duur kon verbeteren bij volwassenen met chronische slaapproblemen.

Uit de studie bleek ook dat dit kruid in staat was om het niveau van stress en angst bij de deelnemers te verminderen. (B)

Deze resultaten suggereren dat ashwagandha een nuttig kruid kan zijn voor het verbeteren van de slaapkwaliteit bij mensen met chronische angst en/of stress. (B)

SAMENVATTING
De nieuwste neurobiologen speculeren dat ashwagandha een ideaal slaapmiddel is om slaapproblemen bij mensen met slapeloosheid te verlichten.

Verhogen testosteronniveau en vruchtbaarheid bij mannen

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat traditioneel in de Ayurveda wordt gebruikt om de testosteronniveaus en vruchtbaarheid bij mannen te verhogen.

Het doet dit mede door te helpen de cortisolspiegels in het lichaam in evenwicht te brengen, wat kan helpen om het algehele energieniveau en het libido te verbeteren.

Behandeling met Ashwagandha ging gepaard met een 18% hogere toename van dehydroepiandrosteronsulfaat (DHEA-S), een hormoon dat de productie van testosteron stimuleert.

Deelnemers die dit kruid namen, vertoonden ook een 14,7% grotere toename van testosteron in vergelijking met placebo-deelnemers. (B)

Bovendien is aangetoond dat ashwagandha de kwaliteit en beweeglijkheid van het sperma helpt verbeteren, waardoor het een nuttig kruid is voor mensen die worstelen met onvruchtbaarheid. (B)

Men denkt dat de actieve bestanddelen in ashwagandha, withanolides, verantwoordelijk zijn voor deze effecten. Van Withania somnifera is aangetoond dat het de testosteronniveaus bij ratten verhoogt en de spermakwaliteit en vruchtbaarheid bij mannen verbetert.

Hoewel studies bevestigen dat het kruid Ashwagandha potentieel gunstige eigenschappen heeft voor de mannelijke vruchtbaarheid, zijn er niet genoeg gegevens om solide conclusies te trekken.

SAMENVATTING
Ashwagandha kan mogelijk de testosteronniveaus verhogen en kan potentiële voordelen hebben voor de mannelijke vruchtbaarheid. Toch is meer onderzoek nodig, om resultaten meer solide te maken.

De bloedsuikerspiegel

Van het kruid Ashwagandha is bekend dat het helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, evenals bij andere functies in het lichaam.

Het doet dit door de productie van insuline te stimuleren, wat helpt om glucose uit de bloedbaan naar de cellen te verplaatsen waar het nodig is voor energie.

Bovendien kan dit kruid helpen om de opname van glucose door de cellen te verhogen, wat ook kan helpen om de bloedsuikerspiegel te reguleren. (B)

SAMENVATTING
Volgens beperkt onderzoek wordt aangenomen dat ashwagandha de bloedsuikerspiegel verlaagt door de effecten op de insulinesecretie en het aantal cellen dat glucose uit de bloedbaan opneemt.

Bijwerkingen van ashwagandha

Het is uiterst belangrijk om voorzichtig te zijn bij het gebruik van een antidepressivum dat serotonine gebruikt (bijvoorbeeld een antidepressivum en een ashwagandha). Ashwagandha kan de effecten van dit medicijn verergeren.

Zoek medisch advies voordat u dit recept gebruikt in geval van bezorgdheid en vraag een professionele apotheker naar de veiligste mix. Om gezond te blijven is het belangrijk om goed te eten en voldoende te bewegen.

Dosering van ashwagandha

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat doorgaans wordt ingenomen in doses van 300-500 mg per dag.

Sommige mensen nemen tot 1.000 mg per dag, maar het is het beste om met de lagere dosis te beginnen en zo nodig geleidelijk te verhogen.

Wat kunnen we in z’n algemeenheid zeggen over ashwagandha?

Ashwagandha is een van de vele inheemse geneeskrachtige planten met herstellende eigenschappen, waaronder verlichting van stress en angst, rustige slaap en verbeterd cognitief functioneren.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat sommige van deze populaties baat kunnen hebben bij deze positieve effecten.

Ashwagandha wordt voor de meeste mensen als relatief veilig beschouwd. Het is echter niet voor iedereen veilig en we raden aan om een gesprek aan te gaan met een arts voordat u dit kruidensupplement aan uw dieet toevoegt.