Beste creatine 2021

Beste creatine 2021
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Laatste wijziging in bericht:januari 30, 2021

Wat is de beste creatine? In dit artikel geven we uitgebreide informatie van verschillende vormen.

We willen jullie als lezer zo goed mogelijk informeren over de verschillende soorten creatine, maar ook over het beste product. We zullen hierbij onderbouwen waarom we voor de betreffende vorm creatine hebben gekozen en hopen jullie het beste product voor te schotelen. Het is voor ons belangrijk dat de creatine zijn werk doet (daarvoor koop je hem), dat het goede kwaliteit is (weinig of geen bijwerkingen) en als het ten slotte nog kan, dat de smaak ook een beetje te doen is!

We zullen voor degene die hier komen om puur op onze keuzes af te gaan eerst beginnen met de top 3 creatines uit elke categorie die we gemaakt hebben! Dan zullen we daarna dieper in gaan op de theorie die er schuilt achter de verschillende vormen en wat creatine eigenlijk doet met je lichaam. Ook zullen daar veel gestelde vragen terug komen en ben jij altijd vrij om een reactie achter te laten!

1. Beste (pure) creatine 2021

Voor de beste creatine hebben we alleen pure vormen geselecteerd. Dit betekent dat deze producten alleen creatine bevatten en geen andere toegevoegde stoffen zoals BCAA’s, andere individuele aminozuren of eiwitten in welke vorm dan ook. Dit hebben wij gedaan omdat zo het best de kwaliteit van de creatine naar voren komt en je de andere middelen ook apart aan kunt schaffen. Zoek je toch een blend? Kijk dan onder het volgende kopje!

Nummer 1

Creatine xxl

Nummer 2

Creatine tasty tabs

Nummer 3

Micronised creatine
  • Perfecte score (5 sterren)
  • 100 % creatine monohydraat
  • Per 4 stuks korting!
  • Zeer goede score uit veel reviews.
  • Kouwtabletten, dus geen vieze poedersmaak!
  • Meest zuivere creatine wereldwijd.
  • Zeer goede score uit veel reviews.
  • Smaakloos. Dus vruchtensap en melk smaken nog hetzelfde!
  • Hoog percentage monohydraat

Nummer 4

Nummer 5

Creatine body&fit
  • Bestaande uit de meest zuivere creatine.
  • Zeer hoge tevredenheid uit redelijk wat reviews!
  • Vaak korting!
  • Zeer hoog monohydraat gehalte.
  • Zeer hoge tevredenheid uit aardig wat reviews!
  • Vaak korting!

2. Beste creatine blends

Creatine wordt ook verkocht in de vorm van blends. Dit houdt in dat er naast creatine ook andere stoffen in het product zitten. Dit kunnen eiwitten, aminozuren, vitamines en mineralen zijn. Wanneer je dit allemaal in één product wilt hebben, zijn blends een goede keuze.

Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

  • Met eiwitten, BCAA, diverse vitamines en mineralen.
  • Zeer hoge tevredenheid uit meer dan 100 reviews.
  • Verfrissende smaak.
  • Met BCAA en andere aminozuren (veel taurine), vitamines en mineralen.
  • Zeer hoge tevredenheid uit meer dan 50 reviews
  • Lekkere smaak.
  • Pre-workout en creatine in één.
  • Met beta-alanine, citrulline en taurine en zonder cafeïne.
  • Hoge tevredenheid uit aardig wat reviews!

3. Waarop hebben wij onze selectie van de beste creatine op gebaseerd?

Wij hebben gekeken naar de kwaliteit van de creatine, het effect dat het heeft op het lichaam en ten slotte naar de kwaliteit van de smaak. Hierbij was de kwaliteit van de smaak van het minste belang voor ons.

Wij hebben deze informatie gebaseerd op honderden reviews van gebruikers van de bovenstaande creatine en hebben deze zorgvuldig vergeleken. Het is in ons belang dat jullie de beste creatine bestellen en tevreden zijn na het gebruik. Laat het ons ook weten als dit zo is!

4. Wat is creatine en wat doet het?

Creatine is het nummer 1 supplement onder krachtsporters en ook onder veel andere sporters. Dit komt omdat de creatine de sportprestaties positief kan beïnvloeden! Op basis van goed gebruik is dit ook wetenschappelijk getest. (1)

Met goed gebruik bedoelen wij dat je de aanbevolen dosering op kwaliteitsproducten opvolgt. Onder ons kopje ´dosering´ kun je hier ook algemene richtlijnen in vinden.

Creatine zorgt voor meer kracht bij explosieve krachtinspanningen. (2) Mede vanwege dit feit draagt creatine bij aan het versnellen van de spieropbouw. Je spieren zullen niet alleen sneller groeien maar ook daadwerkelijk sterker worden tijdens het gebruik van creatine. Dit effect is al na één a twee weken merkbaar!

Het werkt ook erg goed bij personen ouder dan 55 jaar. Het is een zeer krachtig middel dat niet moet worden onderschat. (3) Als je aan krachttraining doet maar geen creatine gebruikt, loop je eigenlijk een streepje achter. Ook voor sporten waarin gebruik gemaakt wordt van snelle krachtinspanning (zoals boksen, sprinten etc) is creatine ook zeer nuttig!

SAMENVATTING WAT IS CREATINE EN WAT DOET HET?
Creatine is een populair middel onder sporters. Het beinvloed sportprestaties positief, onder andere door spiergroei te stimuleren en de spieren sterker te maken.

5. Welke soorten creatine zijn er?

De meest voorkomende en goed onderzochte vorm van creatine is creatine-monohydraat.

Er zijn ook andere vormen van creatine beschikbaar, waarvan sommige als superieur worden gepromoot, maar het (wetenschappelijke) bewijs ontbreekt hiervoor (4) (5) (6)

Creatine-monohydraat heeft naast bovengenoemde voordelen op het gebied van de spieren ook nog als voordeel dat het erg goedkoop is en de werking van deze creatine wordt ondersteund door honderden, zo niet duizenden onderzoeken.

Totdat nieuw onderzoek anders beweert, kan gesteld worden dat dit de beste optie is.

Deze creatine is te vinden in verschillende producten. Zo zijn er pure vormen (bestaande uit alleen creatine) en ”blends”. ”Creatine blends” zijn producten met daarin creatine, maar ook andere middelen, zoals BCAA’s of andere aminozuren.

Het voordeel van blends is dat je dan meer producten binnen krijgt in één shake. Dit kun je gebruiken als je het handig vindt, maar je kunt natuurlijk de andere producten ook zelf uitkiezen en er los bij bestellen.

SAMENVATTING WELKE SOORTEN CREATINE ZIJN ER?
Er zijn verschillende soorten creatine. Echter is creatine monohydraat de enige creatine die wetenschappelijk getest is en waar de werking dus van gegarandeerd is.

6. Waar moet je op letten bij het gebruik van creatine?

Creatine is natuurlijk een krachtig middel en hierdoor moet je er ook rekening mee houden dat er wat (onschadelijke) dingen in je lichaam veranderen.

Zo houdt creatine bijvoorbeeld een klein beetje vocht vast. Bij slechtere creatines kan dat meer zijn. Dus koop daarom kwaliteit. Het betekent dat je spieren voller worden bij goede kwaliteit creatines en dat je lichaam hierdoor meer vocht nodig heeft dan normaal.

Wel wil je natuurlijk zoveel mogelijk kilo´s behouden na het gebruik van creatine.

Het is belangrijk gezond te eten, want als je gezond eet zal je meer spiermassa aanmaken en minder vet. Kijk hiervoor ook onze pagina omtrent spieropbouw.

Verder is het belangrijk wanneer je alcohol drinkt of ander voedsel eet waarvan je lichaam uitdroogt, dat je dan extra water drinkt. De kater kan anders immens zijn! Zorg er dus voor dat je wat meer water binnen krijgt als je creatine gebruikt. Dan is er niks aan het handje!

SAMENVATTING WAAR MOET JE OP LETTEN?
Zorg er bij creatine voor dat je iets meer water drinkt als normaal. Je lichaam heeft namelijk meer water nodig. Daarnaast is het belangrijk om gezond te eten voor maximale spiergroei.

7. Doseringen

Een laadfase leidt bij veel mensen tot een snellere opname. Zij nemen dan de eerste paar dagen een grotere hoeveelheid creatine per dag en gaan daarna omlaag. Echter merken wij uit ervaring dat creatine ook snel werkt wanneer je dit niet doet. Het effect zal misschien een paar dagen eerder optreden.

Om creatine te laden, neem je gedurende 5 tot 7 dagen, 20 gram creatine per dag. Dit kan vervolgens het beste worden opgesplitst in vier porties van 5 gram verdeeld over de gehele dag. (7)

De opname van creatine kan een beetje worden verbeterd met een maaltijd op basis van koolhydraten of eiwitten vanwege de afgifte van insuline die hierbij betrokken zijn. (8)

Wanneer je klaar met de laadperiode, neem je 3-5 gram creatine per dag om een hoog niveau in de spieren te behouden. Je kunt deze dosering lang volhouden.

Wanneer je ervoor kiest om de laadfase niet te doen, kun je gemakkelijk 3-5 gram creatine per dag consumeren vanaf het begin. Het effect treed bij de meeste vrij snel op (na 1 tot 2 weken) maar kan bij sommige ook langer duren (3 tot 4 weken). Het is belangrijk creatine consistent op dagelijkse basis te nemen. (9)

Omdat creatine water in je spiercellen trekt, is het van belang de gehele dag goed water te drinken. Zorg ervoor dat je iets meer vocht binnenkrijgt als normaal.

SAMENVATTING DOSERING
Om creatine te laden, neem 20 gram per dag (verdeeld over 4 inname momenten) gedurende 5-7 dagen. Neem vervolgens 3-5 gram per dag om het niveau van creatine in het lichaam op peil te houden.

8. Veiligheid en bijwerkingen

Creatine is een van de beste voedingssupplementen die er zijn en onderzoeken die meer dan 3 jaar duren, laten geen negatieve bijwerkingen zien. (10)

In een van de meest uitgebreide onderzoeken werden 52 bloedmarkers gemeten en werden geen nadelige effecten waargenomen na 21 maanden suppletie. (11)

Er bestaat een gerucht dat creatine de lever en de nieren beschadigd. Dit is een gerucht dat niet op waarheid berust, want bij gezonde mensen is hier geen bewijs van aangetroffen.

Dat gezegd hebbende, is het wel verstand dat mensen met reeds bestaande lever- of nierproblemen een arts raadplegen voordat ze starten met het gebruik van supplementen. (12) (13) (14)

Sommige mensen associëren creatine ook met uitdroging en krampen. Dat je met creatine meer vocht nodig hebt, betekent echter niet dat je sneller uitdroogt of last krijgt van krampen. Onderzoek ondersteunt deze bewering. Nog sterker: studies suggereren zelfs dat het krampen en uitdroging kan verminderen. (15) (16)

SAMENVATTING VEILIGHEID EN BIJWERKINGEN
Creatine kent geen schadelijke bijwerkingen. Hoewel er een aantal aannames bestaan, wijst onderzoek het tegenovergestelde uit.

Geef een reactie