meer testosteron aanmaken

Hoe kun je je testosteron aanmaak verhogen?

Begin met jouw testosteron verhogen

Testosteron is een belangrijk mannelijk hormoon waar veel van het lichaam door aangedreven wordt. Denk daarbij aan het libido en het erectievermogen. Ook andere delen van het lichaam, zoals spieren, haargroei en de emotionele stemming worden hierdoor geregeld.

Echter zijn er mannen die een laag testosterongehalte hebben, waardoor verschillende zaken moeilijk zijn. Dit kan erg lastig zijn. Als dit bij jou ook het geval is, kan het goed uitpakken als je jouw testosteron verhogen.

Het testosteron tekort aanvullen kan op verschillende manieren, zodat jij weer kunt genieten van jouw leven. Onderstaande informatie kan daarbij helpen.

Is het verhogen van testosteron gevaarlijk?

Het is een vraag die je jezelf kunt stellen. Jouw lichaam maakt immers zelf testosteron aan en het testosteron verhogen kan daarom ook als gevaarlijk gezien worden. 

Echter wanneer dit op natuurlijke wijze gebeurd door de voeding of de juiste supplementen en doseringen en trucjes zal je je lichaam hier niet mee in verlegenheid brengen.

Alleen met extreem hoge doseringen inname van pure testosteron loop je soms echt gevaar. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij anabolen, zo hoog zal je met voeding en supplementen nooit komen.

Wat kun je doen voor extra zekerheid en geruststelling?

Voordat je hiermee aan de slag gaat, moet je jouw testosteronspiegel laten testen door een professional. Hiervoor wordt bloed afgenomen.

Als jouw zaadballen of bijnieren niet voldoende van dit mannelijke hormoon aanmaken, zal dit namelijk in jouw bloed aangetoond kunnen worden en weet je of meer testosteron aanmaken nodig is. Je huisarts kan jou hierbij dus altijd gaan helpen.

Doordat je op voorhand weet of het testosterongehalte te laag is, zal je ook niet zomaar met middelen aan de slag gaan. Het is daarom ook niet gevaarlijk om het testosteron tekort aan te vullen.

Je kunt het daarbij door middel van verschillende natuurlijke manieren aanvullen en hoeft hierbij geen gevaarlijke stoffen in jouw lichaam te krijgen. Sporten, voeding en supplementen zijn hier voorbeelden van.

Een verandering in jouw dagelijks leven kan er dus al voor zorgen dat er een verhoging komt van het testosterongehalte. Met de juiste kennis en hulpmiddelen kun je altijd voor een goed resultaat gaan zorgen in jouw lichaam.

testosteron tekort wat te doen
Testosteron verhogen zorgt voor meer dan alleen mooie lichamen, echt lees maar verder.

Hoe verhoog je testosteron met voeding?

Meer testosteron aanmaken kan onder andere door te letten op je voeding. Een gezonde leefstijl is hierbij een vereiste. Hiermee kun je niet vroeg genoeg beginnen. Jouw testosteronproductie begint namelijk al op jonge leeftijd te dalen.

Vanaf je 25e levensjaar zal het testosteronpeil steeds meer gaan dalen en hier kun je niet altijd iets aan doen. Een gezonde leefstijl zal ervoor zorgen dat de daling veel minder snel kan gaan.

Je testosteron verhogen door middel van gezonde voeding is daarom wel een vereiste. Hierbij gaat het voornamelijk om gevarieerd en uitgebalanceerd eten, minder suikers innemen en zo min mogelijk cafeïne en alcohol nuttigen.

Daarbij is voldoende drinken ook een vereiste voor het testosteron verhogen. Jouw lichaam heeft voor verschillende processen namelijk water nodig. De productie van testosteron is hier een van.

Je moet hierbij kiezen voor kraanwater, mineraalwater of thee. Daarbij heeft water ook een reinigende functie. Het zorgt ervoor dat jouw lichaam een goede vochthuishouding heeft, waardoor het lichaam weer naar behoren kan werken.

Suikerrijke drankjes of drankjes met zoetstoffen moeten zoveel mogelijk beperkt worden. Ook dranken met alcohol en cafeïne zorgen ervoor dat de testosteronproductie niet afgeremd wordt.

Jouw insulineniveau op peil houden

Voor een goede testosteronspiegel moet je jouw insulineniveau op peil houden. Zodra jouw insulinespiegel gaat stijgen, zal de testosteronspiegel juist gaan dalen. Daarom is het van belang dat je jouw insuline inname zo laag mogelijk houdt.

Jouw alvleesklier zal de insuline aanmaken voor het lichaam als de bloedsuikerspiegel, ook wel glucose genoemd, stijgt. Snelle en simpele koolhydraten zullen hieraan bijdragen.

Deze koolhydraten moeten daarom zoveel mogelijk vermeden worden tijdens jouw eten. Denk daarbij aan voeding als gebak, koek, snoep en roomijs en qua drinken aan frisdrank.

Je testosteron aanmaak verhogen is dus voornamelijk een koolhydraat-inname beperken. Daarbij gaat het niet alleen om eerdergenoemde voeding, maar ook de gecompliceerde koolhydraten als pasta, rijst, brood, granen en aardappels.

In plaats daarvan kun je beter veel eiwitten innemen en de koolhydraten inwisselen voor volkoren-varianten. Ook vis zal een goed idee zijn om te eten in plaats van vlees. Testosteron wordt namelijk ook geproduceerd uit cholesterol.

De HDL-cholesterol (de goede) en de LDL-cholesterol (de slechte) moeten in balans worden gehouden. Door met enige regelmaat vette vis, zoals zalm, makreel, tonijn en haring, te eten, krijg je de onverzadigde vetzuren binnen en kun je jouw testosteron tekort aanvullen. Dit worden ook wel goede vetten genoemd.

testosteron tekort aanvullen
Er gaat haast niks boven groente en vette vis om een testosteron tekort aan te vullen met voeding.

Het testosteron verhogen met zink

Zink is ook een veelgebruikte mineraal om jouw testosteronspiegel naar een hoger niveau te krijgen. De enzymen zullen dit mineraal namelijk gebruiken om testosteron aan te maken. Je zult daarom dit niveau omhoog moeten halen.

Dit kun je doen door middel van veel verschillende voedingsstoffen te eten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vlees, schaal- en schelpdieren, pitten en zaden, kiemen, noten en eetbare paddenstoelen. Hierbij is het wel belangrijk dat je goed naar de hoeveelheden gaat kijken.

iemand die niet sport heeft bijvoorbeeld maar 15 milligram per dag nodig, terwijl topsporters tot 100 milligram per dag nodig hebben. Deze hoeveelheid kan alleen behaald worden door middel van supplementen.

Zo min mogelijk soja eten

Bij een gezonde leefstijl moet je ook rekening houden met het nuttigen van soja en producten waar soja in verwerkt is. Het is van belang dat je hier niet te veel van inneemt.

Soja is namelijk een van de ingrediënten die de productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen verhoogt. Hiermee wordt automatisch ook de productie van testosteron omlaag gebracht.

Zo moet je onder andere sojabonen, sojasaus, tofoe, sojaburgers en edamame minder gebruiken in de koken.

Het is daarom van belang dat je een goede afwisseling gaat creëren met jouw maaltijden en de juiste voedingsstoffen binnen gaat krijgen.

Supplementen zoals zink hierboven (zie link) kunnen je helpen, zorg daarnaast dat je soja overslaat.

Testosteron verhogen door seks

Stress is niet goed voor jouw lichaam. Veel stress krijg je voornamelijk door het dagelijks leven. Er zijn mensen die zeggen dat seks stress kan verminderen. Hoe minder stress je hebt, hoe hoger jouw testosterongehalte gaat zijn.

Een hoger testosteron gehalte in het lichaam creëren kan ook door seks. Daarbij hoef je helemaal niet lang door te gaan. Met een half uur seks per dag voor het slapengaan zal jouw testosteron verhogen en ga je hier altijd profijt van hebben.

Seks bevordert namelijk ook de productie van andere stoffen: endorfine en oxytocine. Beide dragen weer bij aan de natuurlijke productie van testosteron.

Testosteron verhogen door sporten

Jouw testosteron verhogen door sporten behoort ook tot de mogelijkheden. Hiervoor moet je krachttraining uit gaan oefenen. Het is namelijk de meest effectieve manier om de spiegel omhoog te brengen.

Hiervoor wordt de voorkeur gegeven aan High Intensity Training. Dit is een korte en krachtige training, waarbij je alles moet geven wat je in je hebt. Je gebruikt hiervoor veel gewichten en gaat aan de slag met weerstand.

Veel sporters doen daarbij liever te veel dan te weinig. Dit harde werken zorgt er namelijk voor dat je meer testosteron aan gaat maken in jouw lichaam. Meer testosteron aanmaken hoeft hierdoor ook niet veel tijd op een dag te kosten als je met de training aan de slag gaat.

Je moet er tijdens het sporten wel op letten dat je de grootste spiergroepen extra intensief aan gaat pakken. De grootste spiergroepen zijn te vinden in de rug, borst en bovenbenen.

De andere spiergroepen dien je wel mee te noemen, maar kun je iets minder uitgebreid trainen gedurende de dag. Er zijn een aantal oefeningen die je hiervoor altijd uit kunt voeren. Denk daarbij aan deadlifts, squats, bankdrukken, opdrukken, optrekken en leg-press.

Door deze oefeningen meerdere keren per week uit te voeren zorg je ervoor dat jouw spieren groter worden en je dus ook jouw natuurlijke testosteronproductie kunt stimuleren.

Doe echter nooit meer dan jouw lichaam aan kan. Luister daarom altijd naar jouw lichaam en neem op tijd de broodnodige rustdagen. Je kunt beter rustig opbouwen dan in één keer volle bak gaan, zonder voorbereiding.

Daarbij heeft sporten nog een ander effect wat te maken heeft met jouw testosteronspiegel. Sporten voorkomt namelijk ook overgewicht. Als je last hebt van overgewicht zal de hormoonspiegel dalen en wordt de hormoonproductie ook trager.

Het is daarom belangrijk dat je goed op jouw vetpercentage gaat letten. Sporters zijn voortdurend bezig om dit percentage zo laag mogelijk te houden en jij kunt hiervoor zorgen door niet alleen krachttraining te doen, maar ook aan de slag te gaan met cardio.

Ga bijvoorbeeld hardlopen, fietsen, touwtjespringen of zwemmen om jouw conditie te verbeteren en daarmee het overgewicht weg te werken. Je kunt hiermee ook meer variatie aan gaan brengen in jouw trainingsschema.

Sporten en seks kunnen zeer goed werken als testosteron booster.

Testosteron aanvullen tips voor jouw verhoging

Hierbij houdt het echter niet op. Jouw testosteron verhogen zal namelijk ook nog op andere manieren kunnen gebeuren. Zo gaat een gezonde leefstijl niet alleen om goede voeding en voldoende beweging, maar moet je ook goed slapen.

Slaapgebrek of een slechte kwaliteit van jouw nachtrust zorgen er namelijk voor dat de productie van cortisol stijgt. Dit is een bijnierschorshormoon en kan een negatief effect hebben op het aanmaken van testosteron.

Hoe meer cortisol er in jouw lichaam zit, hoe slechter dit voor de productie van testosteron gaat zijn. Door iedere nacht minstens zeven uur slaap te pakken kun je dit voorkomen. Ook kun je een dag in de week aanmerken om langer te slapen.

Testosteron verhogen met supplementen

Kun je testosteron verhogen met vitaminen of andere supplementen? Dat is een van de vragen die vaak gesteld wordt. Je testosteron aanmaak verhogen met zink is bijvoorbeeld een van de mogelijkheden.

Zoals al eerder aangegeven moet je voor een hogere zinkinname altijd aan de slag gaan met supplementen. Jouw testosteron verhogen met supplementen kan er dan voor zorgen dat je jouw gehaltes op het juiste niveau krijgen en je uiteindelijk ook een hoger testosterongehalte krijgt.

Houdt hierbij per kilogram lichaamsgewicht ongeveer 3 milligram zink aan. Op deze manier zal je na een maand ongeveer 40 procent meer testosteron in jouw bloed hebben zitten.

Voldoende vitamine D in het lichaam

Ook andere vitamines kunnen jou daarbij helpen. Zo wordt vaak gemeld dat je meer vitamine D nodig hebt. Dit kan niet volledig gezien worden als vitamine. Het is namelijk eerder een hormoon.

Hoe meer van deze vitamine D er in jouw lichaam zit, hoe meer testosteron er aangemaakt wordt in jouw lichaam. Je moet er daarom altijd voor zorgen dat je dit niveau omhooghaalt.

Kijk hiervoor naar de supplementen met een hoge dosering, zodat je zeker weet dat je jouw testosteron tekort aanvullen kunt.

Bespreek dit eventueel wel met een professional, zodat je geen andere problemen gaat krijgen met jouw gezondheid.

Lees meer over voedingsmiddelen met vitamine D>>

Van oudsher verhalen over ashwagandha

Ashwagandha is een adaptogeen kruid dat van oudsher in de Ayurveda-geneeskunde wordt gebruikt om verschillende aandoeningen te behandelen, waaronder lage testosteronniveaus. 

Sommige voorlopige onderzoeken suggereren dat ashwagandha kan helpen om de testosteronniveaus te verhogen bij mannen met lage niveaus van het hormoon. 

Er is echter meer onderzoek nodig om deze bevindingen te bevestigen.

Lees hier meer over het kruid ashwagandha>>

Verhogen door middel van testosteron gel

Er is nog een ander supplement wat jou kan helpen. Dit zijn de zogenoemde testosteron boosters en kun je eenvoudig online bestellen.

De middelen zijn in pilvorm, capsules, injecties, crèmes en pleisters te vinden. Ook kun je gebruik maken van testosteron gel. Deze middelen bevatten 1 tot 2 procent testosteron.

Het is belangrijk dat je goed weet wat deze supplementen met jouw lichaam doen en ook welke bijwerkingen er op kunnen treden.

Zo zijn er namelijk ook mensen die een toename van agressie merken of veranderingen aan de teelballen hebben.

Te veel van deze middelen zal dus weer andere problemen met zich meebrengen en moeten voorkomen worden.

testosteron gel of andere supplementen
Je kunt vitamine d krijgen d.m.v. de zon of supplementen, daarnaast is zink ook goed (zoals eerder genoemd)

Vond je dit lastig en zoek je die ene ultieme (alles in één) tip?!

Wij helpen je daar graag mee verder en met een beetje research hebben we een betaalbare methode gevonden die voor iedereen werkt. 

Deze methode is vooral gericht op mannen en is hoog beoordeeld bij haar eerdere gebruikers. 

Je zult leren hoe je op eigen kracht je testosteronspiegel effectief en snel kunt verhogen.

Aan de slag met Testoplan

Voordat je uren tijd en moeite steekt in het vinden van de juiste schema’s, beweging en supplementen is het verstandig om gebruik te maken van de kennis van professionals.

Testoplan kan helpen voor jouw testosteron verhogen. Binnen Testoplan krijg je alles te weten wat jij nodig hebt om op een natuurlijke wijze het mannelijke hormoon weer op te bouwen.

Denk bijvoorbeeld aan handvaten op het gebied van lichaamsbeweging en training. Niet alleen moet je weten wat je wel allemaal kunt doen, maar ook wat op het gebied van beweging funest gaat zijn.

Dit wordt allemaal gecombineerd door middel van een gezonde voeding en de voeding die volledig overgeslagen moeten worden. Denk hierbij aan de verstoring die veroorzaakt wordt door de alledaagse lekkernijen.

Testoplan is er echter ook op het gebied van hacks voor het testosteron verhogen. Zo zijn er verschillende mentale hacks die je uit kunt voeren en jouw brein voor de gek kunt houden. Hierdoor wordt het testosteron gestimuleerd.

In combinatie met alle tips die in bovenstaand artikel zijn genoemd kan er dan voor gezorgd worden dat jouw lichaam weer goed aan het werk gaat en jij alleen maar kunt genieten van de voordelen van testosteron in jouw lichaam.

Jouw seksdrive zal weer (of nog verder) omhooggaan, je voelt je weer mannelijk en gaat je ook weer mannelijker gedragen.

Hiervoor hoef je niet jouw volledige leven te veranderen, maar kun je door middel van stappen weer werken naar jouw gezonde leefstijl en hoe jouw lichaam gaat functioneren.

  • 00Days
  • 00Hours
  • 00Minutes
  • 00Seconds

Of blijf je je liever rot voelen?

2 reacties op “Hoe kun je je testosteron aanmaak verhogen?”

  1. Pingback: Hoe kun je jouw vruchtbaarheid of die van je partner bevorderen? - Aminobaas

  2. Pingback: Hoe kun je je spieropbouw vesnellen? - Aminobaas

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top