waarom is griekse yoghurt goed voor je

Is griekse yoghurt gezond?

Uitleg over hoe griekse yoghurt gezond kan zijn en wat de voedingswaarde is

Er is veel tegenstrijdige informatie over de vraag of Griekse yoghurt echt gezond is. Sommige mensen zeggen dat het komt omdat het veel eiwitten bevat, terwijl anderen beweren dat het ongezond is omdat het veel suikers bevat.

De waarheid is dat het afhangt van het merk en de smaak van Griekse yoghurt. Sommige soorten zitten boordevol toegevoegde suikers en andere ongezonde ingrediënten, terwijl andere zijn gemaakt met eenvoudige, natuurlijke ingrediënten.

Wat is griekse yoghurt?

Is Griekse yoghurt gezond? Griekse yoghurt is gemaakt van melk die is gezeefd om de wei eiwitten te verwijderen, wat resulteert in een dikkere consistentie dan gewone yoghurt. Griekse yoghurt bevat meer eiwitten en minder suiker dan gewone yoghurt. Het heeft ook een meer zure smaak.

Er zijn verschillende soorten Griekse yoghurt, waaronder magere, magere en volle melksoorten. Griekse yoghurt is een gezonde snackoptie die u kan helpen aan uw dagelijkse eiwitbehoeften te voldoen.

Aminozuren, eiwitten, lipiden, vitamines en mineralen zijn allemaal essentiële voedingsstoffen die in Griekse yoghurt worden aangetroffen.

Het is ook een goede bron van vitamines en mineralen, waaronder calcium, kalium en magnesium. Griekse yoghurt is gemaakt van melk die is gezeefd om de wei eiwitten te verwijderen, waardoor het dikker en romiger is dan gewone yoghurt.

Verschil tussen magere en volle yoghurt

Als het om yoghurt gaat, zijn er twee hoofdsoorten: vetarm en volvet. Magere yoghurt wordt gemaakt met verminderde hoeveelheden vet, terwijl volle yoghurt de volledige hoeveelheid vet bevat.

Beide soorten yoghurt hebben hetzelfde aantal calorieën, maar volle yoghurt is meestal meer vullend omdat het meer eiwitten en vet bevat. Daarnaast bevat volle yoghurt meer vitamines en mineralen dan magere yoghurt.

De voedingswaarde van Griekse yoghurt varieert afhankelijk van het vetgehalte. Magere Griekse yoghurt bevat minder calorieën en heeft een hogere concentratie aan voedingsstoffen dan volle Griekse yoghurt.

Volvette Griekse yoghurt bevat echter meer verzadigd vet, wat misschien niet voor iedereen gezond is.

We gaan in dit artikel uit van magere, ongezoete Griekse Yoghurt.

Voedingswaarde van Griekse yoghurt

Zoals opgemerkt over de voedingsverdeling van een portie magere, ongezoete Griekse yoghurt van 150 gram, volgt hier een uitsplitsing:

Energie180kcal
Vet15,1g
– waarvan verzadigd8,5g
Koolhydraten4,9g
– waarvan suikers4,9g
Vezels0g
Eiwit5,5g
Zout0,14g

Koolhydraten in Griekse Yoghurt

De meeste koolhydraten in Griekse yoghurt zijn afkomstig van de melksuiker lactose. Lactose is een disacharide die is samengesteld uit twee monosachariden, glucose en galactose.

Andere koolhydraten in Griekse yoghurt zijn maltose, sucrose en fructose. Deze suikers zijn allemaal monosachariden of enkelvoudige suikermoleculen. Het zijn allemaal koolhydraten omdat ze koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen bevatten.

Calorieën in Griekse yoghurt

In Griekse yoghurt is de hoeveelheid calorieën per gram relatief laag. Dit komt omdat de yoghurt gemaakt is met melk en een hoog eiwitgehalte heeft.

De combinatie van deze factoren resulteert in een voedsel dat vullend en bevredigend is, maar dat niet veel calorieën bevat.

calorieën in Griekse yoghurt
Je kunt je voorstellen dat deze toppings Griekse yoghurt extra gezond maken, echter is Griekse yoghurt al vrij gezond van zichzelf. Lees er hieronder meer over.

Mogelijke gezondheidsvoordelen Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is een eiwitrijk, koolhydraatarm voedingsmiddel dat veel gezondheidsvoordelen heeft.

LET OP: het zijn vooral de stoffen in Griekse Yoghurt die deze gezondheidsvoordelen (kunnen) bezitten. Wil je advies op maat? Raadpleeg dan altijd uw arts of zorgverlener.

1. Griekse yoghurt voor spieropbouw

Griekse yoghurt is een populair voedingsmiddel voor spieropbouw omdat het veel eiwitten bevat. Eiwitten zijn nodig voor spiergroei en -herstel, dus het eten van Griekse yoghurt kan je helpen je fitnessdoelen te bereiken.

Bovendien bevat Griekse yoghurt weinig vet en calorieën, waardoor het een gezonde optie is voor mensen die spieren willen opbouwen.

2. Voor een goed herstel na de training

Er zijn veel redenen waarom Griekse yoghurt een goede keuze is voor weerstandstraining. Ten eerste bevat Griekse yoghurt veel eiwitten, wat je spieren kan helpen herstellen na een training.

Ten tweede kunnen de probiotica in Griekse yoghurt je spieren helpen herstellen en weer op te bouwen na het sporten.

Ten derde kan het calcium in Griekse yoghurt je spieren helpen samen te trekken en goed te ontspannen tijdens een training.

Waarom heb je eiwitten nodig na het sporten>>

3. Immuunsysteem

In veel gevallen bevat Griekse yoghurt essentiële voedingsstoffen voor de toekomst van je lichaam, namelijk vitamine A en vitamine C. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor het immuunsysteem van je lichaam en houden organismen regelmatig op afstand.

Verder ondersteunen de in Griekse yoghurt aanwezige probiotica een sterk immuunsysteem.

De yoghurt kan het immuunsysteem helpen versterken vanwege de probiotische eigenschappen. De bacteriën in yoghurt helpen de hoeveelheid goede bacteriën in de darm te verhogen, wat de algehele gezondheid kan verbeteren.

De probiotica in yoghurt kunnen ook helpen om de functie van het immuunsysteem te verbeteren door de productie van antilichamen te verhogen.

Bovendien kunnen de eiwitten en calcium in yoghurt ook helpen om een gezond immuunsysteem te ondersteunen.

4. Gezondheid van de ogen

De luteïne en zeaxanthine in Griekse yoghurt zijn gunstig voor de gezondheid van de ogen, omdat ze de ogen helpen beschermen tegen schadelijke UV-straling.

Van deze twee voedingsstoffen is ook bekend dat ze het gezichtsvermogen verbeteren en het risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie verminderen.

Bovendien kunnen de probiotica in Griekse yoghurt helpen om je ogen gezond te houden door ze te beschermen tegen schadelijke bacteriën.

5. Goed voor de botten

De heilzame bacteriën in yoghurt produceren melkzuur, dat helpt om voedsel af te breken en voedingsstoffen op te nemen. Het hoge calcium- en eiwitgehalte in Griekse yoghurt maakt het ook een goede keuze voor sterke botten.

Eiwit helpt bij het opbouwen en behouden van botmassa, terwijl calcium essentieel is om botten sterk te houden. Bovendien kunnen de probiotica in yoghurt helpen om de gezondheid van de botten te verbeteren door ontstekingen te verminderen.

Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat melk een bijzonder effectieve voeding is voor tanden en tandvlees.

De aanbevolen hoeveelheden zorgen bijvoorbeeld voor een adequate botontwikkeling in de kindertijd en beschermen de botdichtheid bij volwassenen.

6. Mentale gevoelens van welzijn

Er is een groeiend aantal onderzoeken dat suggereert dat het consumeren van probiotische voedingsmiddelen zoals Griekse yoghurt een positief effect kan hebben op het mentale welzijn.

De theorie is dat de gunstige bacteriën die in probiotische voedingsmiddelen worden aangetroffen, de gezondheid van de darm-hersen-as helpen ondersteunen, een onderling verbonden netwerk van communicatie tussen de darm en de hersenen.

Men denkt dat deze as een rol speelt bij stemming, angst en cognitieve functie.

7. Normale werking van het hart

Sommige recente onderzoeken hebben aangetoond dat Griekse yoghurt de gezondheid van het hart kan verbeteren. Dit komt omdat Griekse yoghurt veel eiwitten en weinig verzadigd vet bevat, die beide belangrijk zijn voor het behoud van een gezond hart.

Bovendien kunnen de probiotica in Griekse yoghurt helpen om je hart gezond te houden door ontstekingen te verminderen en je algehele immuunsysteem te stimuleren.

Daarnaast zijn er rapporten die suggereren dat yoghurt je goede HDL-cholesterolgehalte kan verhogen. Als je je zorgen maakt over het cholesterol dat je via yoghurt binnenkrijgt, is het goed om te weten dat je lichaam minder cholesterol aanmaakt als het het uit je voeding haalt.

8. Stabiele bloedsuikerspiegel

De complexe eiwitten in Griekse yoghurt helpen de vertering van de koolhydraten die erin worden gevonden te vertragen, wat op zijn beurt helpt om stabielere bloedsuikerspiegels te behouden.

Bovendien kunnen de gunstige probiotische bacteriën die in Griekse yoghurt worden aangetroffen, helpen de insulinegevoeligheid te verbeteren en het risico op het ontwikkelen van diabetes type II te verminderen.

9. Makkelijk te verteren voor de darmen

De eiwitten in Griekse yoghurt worden gemakkelijker afgebroken en opgenomen door het lichaam dan de eiwitten in gewone yoghurt.

Dit maakt Griekse yoghurt makkelijker verteerbaar en daarom wordt het aanbevolen voor mensen die moeite hebben met het verteren van zuivelproducten. De probiotica in Griekse yoghurt helpen ook om de spijsvertering te verbeteren.

Griekse yoghurt kan op een andere manier lekker zijn voor de buik. Dit komt door het feit dat het minder lactose bevat dan typische yoghurt. Lactose zit vooral in whey en bij Griekse yoghurt wordt dit merkbaar doorgefilterd.

Als je lactose-intolerant bent, verdraag je Griekse yoghurt misschien beter dan gewone yoghurt.

Lees meer over makkelijk verteerbare voeding>>

10. Griekse yoghurt en afvallen

Er zijn aanwijzingen dat het nuttigen van Griekse yoghurt gunstig kan zijn voor gewichtsverlies. Een studie toonde aan dat mensen die yoghurt aten meer gewicht en lichaamsvet verloren dan degenen die dat niet deden.

Dit kan zijn omdat (bepaalde pure vormen van) Griekse yoghurt hoger is in eiwitten en lager in suiker dan andere soorten yoghurt. Eiwitten zorgen ervoor dat u zich verzadigd voelt, dus u kunt in totaal minder calorieën eten als u Griekse yoghurt in uw dieet opneemt.

Bovendien kunnen de probiotica in yoghurt helpen om gewichtsverlies te bevorderen.

Waar dien je op te letten bij het kopen van Griekse yoghurt?

Wanneer u Griekse yoghurt wilt kopen, zijn er een paar dingen waar u op moet letten. De eerste is dat de yoghurt gemaakt moet worden van volle melk. Dit geeft het een romigere textuur en een rijkere smaak.

Je moet ook op zoek gaan naar yoghurt die is gezeefd om de wei te verwijderen, waardoor het zijn dikke, romige consistentie krijgt. Vermijd yoghurt met toegevoegde suiker of siropen, omdat deze de natuurlijke zuurheid van de yoghurt zullen compenseren.

Suiker in Griekse yoghurt

Sommige gearomatiseerde, gezoete varianten kunnen bijvoorbeeld tot 16 gram toegevoegde suiker per portie bevatten. Dat is ongeveer 4 theelepels toegevoegde suiker.

Slechts een paar van de vele gezonde zoetstoffen hebben toegevoegde suikers. Zolang je suiker volledig vermijdt, zou je in staat moeten zijn om je gezondheid te behouden.

Sla vruchtenyoghurt over

Er is zowel natuuryoghurt als gearomatiseerde yoghurt, zoals aardbeienyoghurt of bosvruchtenyoghurt. Deze yoghurts zijn niet altijd er gezond, omdat ze vaak behoorlijk wat meer suiker bevatten dan niet-gearomatiseerde yoghurt. Ze kunnen wel 3 tot 5 suikerklontjes meer bevatten per portie.

Je kunt ook fruityoghurt kopen met toegevoegde zoetstoffen en suiker in plaats van het traditionele type. Deze bevatten veel minder calorieën, maar zijn nog steeds minder gezond dan onbewerkte Griekse yoghurt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.