Is het keto dieet gevaarlijk?

Je bekijkt nu Is het keto dieet gevaarlijk?
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Laatste wijziging in bericht:december 4, 2021

Op deze pagina leer je meer over de mogelijke risico’s en bijwerkingen van het keto dieet. Ook wel de keto dieet gevaren genoemd.

Een ketogeen dieet kan verbluffende resultaten hebben op het gebied van gewichtsverlies. Daarnaast wordt het ook gerelateerd aan een over het algemeen beter gevoel en verlies van angst en stress klachten op de lange termijn.

Dit zijn echter resultaten die sommige mensen claimen te ervaren. Desondanks wordt het ketogeen dieet in de meeste gevallen toegepast om gewicht te verliezen.

Maar het keto dieet is volgens velen niet zonder gevaren. In dit artikel zullen we je daar over bijpraten.

Het lijkt allemaal koek en ei

Een keto dieet toepassen klinkt misschien gemakkelijk; sla gewoon je keukenkastjes vol met spek, avocado’s, eieren en andere vetten dingen, en je hebt al het vet dat je nodig hebt om het keto dieet toe te passen.

Maar het keto dieet uiteindelijk ook uitvoeren en volhouden is echter veel makkelijker gezegd dan gedaan. Je eet namelijk geen koolhydraten meer en dit kan best even wennen zijn!

De eerste paar weken kunnen slopend zijn, aangezien je lichaam zich begint aan te passen aan de verandering van een koolhydraatrijk naar een vetrijk dieet.

Een ketogeen dieet kan veel voordelen opleveren, maar alleen als je het moeilijkste deel doorkomt. Daardoor zitten er naast de voordelen wat keto dieet gevaren aan verbonden, die worden gezien als nadelen.

Echter zijn deze niet zo heftig en hoeven ze niet altijd voor te komen. Daarbij werd het keto dieet in de jaren van de 20ste eeuw zelfs voorgeschreven aan mensen met epilepsie.

Op deze groep schijnt het namelijk een helende werking te hebben… weer wat geleerd.

De gevaren van het keto dieet in de eerste weken kunnen bestaan uit:

  • Vermoeidheid
  • Mogelijk ziek worden
  • Afwezig gevoel
  • Tekorten in de voeding (micronutriënten)
  • Het vergt veel verandering in eetpatronen
  • Mogelijk slechte adem
bijwerkingen van het keto dieet
Zijn deze gevaren van het keto dieet ook goed te onderbouwen? Je leest het in de volgende alinea's!

Gevaren van het keto dieet uitgelegd

Het keto dieet legt de nadruk op eiwitten en vetten, zonder onderscheid te maken tussen eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vis, linzen, eieren en noten, en voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigd vet zoals rundvlees, varkensvlees, spek, en worst.

Het is vrij eenvoudig om bij elke fastfood-restaurant een hamburger te bestellen, het brood eruit te halen en na te denken over het volgen van een ketogeen dieet.

Veel onderzoeken hebben echter een verband aangetoond tussen een dieet dat te rijk is aan dierlijke eiwitten en hart- en vaatziekten en sommige soorten van kanker.

Het ketogene dieet kan ook leiden tot voedingstekorten (zeg maar vaarwel tegen gunstige verbindingen in fruit, groenten en granen, zoals selenium, magnesium, fosfor en vitamine B en C), leverproblemen (omdat de lever harder moet werken om al dat vet te metaboliseren) en nierproblemen (de nieren zijn betrokken bij het metabolisme van eiwitten en moeten ook harder werken).

Keto dieet kan gevaarlijk zijn om de volgende redenen

Hieronder volgen een aantal bijwerkingen die kunnen optreden tijdens het keto dieet en het keto dieet daardoor gevaarlijk kunnen maken.

Dit hoeft niet voor iedereen te gelden en je kunt er natuurlijk ook helemaal geen last van krijgen!

1. Een van de keto dieet gevaren: de keto-griep

Overstappen van een regulier voedingspatroon naar een ketogeen dieet is niet bepaald het leukste om te doen.

Australische onderzoekers die geïnteresseerd waren in de ervaringen van het keto dieet onderzochten personen die bij dit dieet de bijbehorende staat van ongemak, bekend als de ‘keto-griep’, beschreven.

De meest voorkomende verschijnselen zijn hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid, verwarde gedachten, indigestie, verminderde energie, veranderingen in de hartslag.

Deze symptomen zijn echter tijdelijk: ze zijn het meest intens in de eerste week en verdwijnen na enkele weken. Maar in sommige gevallen gaan de bijwerkingen op lange termijn nog door.

Blijft het bij de kans op een griepje of zijn er meer mogelijke bijwerkingen van het keto dieet?

2. Een van de keto dieet gevaren: voedingstekorten

Omdat het ketogene dieet zeer restrictief is, kunnen sommige mensen die dit volgen voedingstekorten hebben.

Zo bleek uit één onderzoek een daling van de vitamine A-, selenium- en magnesiumspiegels bij kinderen met epilepsie na een jaar dieet, wat de immuniteit kan aantasten en tot groeiproblemen kan leiden.

Een ontwikkelingsachterstand is ook aangetoond bij kinderen met epilepsie die gedurende twee jaar een ketogeen dieet volgden. De groei wordt dan hervat, met een aanzienlijke toename in lengte en gewicht een jaar na het hervatten van een conventioneel dieet.

Seleniumtekort kan leiden tot hartspierdisfunctie (cardiomyopathie) als het niet snel wordt gecorrigeerd.

Een van de voedingsstoffen die mogelijk ontbreekt, is carnitine. Dit aminozuurderivaat, geproduceerd in het lichaam en geleverd door voedsel, draagt vetzuren met lange ketens in de mitochondriën, de energiefabrieken van onze cellen.

Het hoge vetgehalte van het ketogene dieet stelt hoge eisen aan dit mechanisme en aan deze verhoogde behoefte aan carnitine wordt niet altijd voldaan door voedselinname.

De carnitinespiegels lijken echter te dalen tijdens de vroege stadia van het dieet, voordat ze na een paar maanden terugkeren naar hun oorspronkelijke niveaus. Daarom kan suppletie aan het begin van het dieet worden overwogen.

Over het algemeen veroorzaakt een koolhydraatarm dieet een afname van de inname van thiamine, foliumzuur, magnesium, calcium, ijzer en jodium. Daarom is het raadzaam om de voorkeur te geven aan geautoriseerde voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze micronutriënten.

Over het algemeen wordt aanbevolen om vitaminerijke voedingssupplementen te nemen.

waar op moet je op letten bij het keto dieet
Zorg voor voldoende voedingssupplementen bij het keto dieet, gebruik eventueel de link hierboven.

3. Een van de Keto dieet gevaren: verhoogd risico op nierstenen en botverlies

Het ketogeen dieet kan de mineralenbalans van het lichaam veranderen. Een overmaat aan calcium in de urine wordt vaak waargenomen, geassocieerd met een tekort aan citraten.

Dit verhoogt het risico op niersteenvorming, wat voorkomt bij 36% van de mensen die dit dieet twee jaar volgen.

Een ketogeen dieet kan ook de botmassa veranderen. Eén onderzoek toonde zelfs een geleidelijke afname van de botmineraaldichtheid aan bij kinderen met epilepsie tijdens een ketogeen dieet van 15 maanden.

Aanvulling met vitamine D (5000 IE per dag), essentieel voor het fixeren van de minerale fractie van het skelet, helpt dit te herstellen.

4. Een van de keto dieet gevaren: ketoacidose

In zeldzame gevallen kan het ketogene dieet leiden tot ketoacidose: de pH van het bloed daalt, een levensgevaarlijke situatie.

De geproduceerde ketonlichamen, 3-hydroxybutyraat en acetoacetaat, zijn in feite zure verbindingen die het zuur-base-evenwicht van het organisme kunnen veranderen.

De pH van het bloed moet zich echter permanent in een zeer smal venster bevinden, tussen 7,38 en 7,42, om ons organisme optimaal te laten functioneren.

Zo meldt de wetenschappelijke literatuur het geval van mensen die aan ketoacidose hebben geleden, zoals een gezonde 32-jarige zogende vrouw die tien dagen na het starten van een ketogeen dieet in het ziekenhuis belandde met een reeks symptomen zoals misselijkheid, braken, hartkloppingen, tremors en extremiteitskrampen.

Of de 60-jarige man met gestabiliseerde diabetes type 2 die sinds een jaar dit dieet volgt; hij werd opgenomen in het ziekenhuis na flauwvallen, misselijkheid en braken na 5 dagen dieet.

Hoe groot de kans op deze bijwerkingen zijn uitgedrukt in een percentage? Dat is moeilijk te zeggen volgens onderzoekers..

5. Een van de keto dieet gevaren: agressievere kankercellen

Het is bekend dat de eetlust van kankercellen voor glucose actief glucose uit de bloedbaan verwijdert om hun ongebreidelde groei te ondersteunen, een fenomeen dat bekend staat als het Warburg-effect.

Ze uithongeren zonder ze suiker te geven, is daarom een strategie die wordt gehanteerd tegen kanker met behulp van therapeutisch vasten of het ketogeen dieet.

Deze aanpak loont in veel gevallen, vooral bij hersentumoren, leukemie en sommige borst- en darmkankers.

Bovendien wijzen getuigenissen van mensen met kanker erop dat het ketogene dieet medische zorg ondersteunt die noodzakelijk is, maar erg hard en agressief kan zijn voor het lichaam.

Een studie toont echter een beperking aan voor deze benadering. Het heeft uitgewezen dat sommige kankercellen, die een eiwit genaamd PKCζ missen, agressiever worden als ze geen glucose krijgen.

Ze kunnen een andere energiebron gebruiken, glutamine. Dus in dit geval is de manoeuvre zeer contraproductief.

Het is ook belangrijk op te merken dat een kankercel per definitie een mutatie heeft ondergaan waardoor deze zich abnormaal gedraagt.

De kennis die we als vanzelfsprekend beschouwen over gezonde cellen, is niet per se van toepassing op kanker.

keto dieet en de risicos

Wetenschappelijk onderzoek naar het keto dieet

Zullen patiënten die succesvol zijn met een ketogeen dieet verschillende methoden gebruiken om dezelfde resultaten opnieuw te bereiken? De ervaring van een persoon vormt geen wetenschappelijk bewijs en daarom hebben we er in dit kader een aantal relevante onderzoeken bijgehaald.

Dr. Juneau merkte op dat sommige proefpersonen zijn getest met 20 gram koolhydraten per dag en anderen met 100. Het type koolhydraten kan ook variëren. Dit bemoeilijkt de taak als het gaat om het trekken van conclusies.

Vergeleken met een laag vetgehalte, is mogelijk een extra gewichtsverliesvoordeel van 1 kilogram lage koolhydraten te zien.

Maar zoals bij alle methoden zijn er grote individuele verschillen tussen proefpersonen en vervolgt de gewichtstoename in verschillende mate als met stopt met het keto dieet.

Door minder koolhydraten te eten, scheidt onze alvleesklier minder insuline af. Dit hormoon geeft cellen het signaal om suikers uit het bloed op te nemen en om te zetten in vet.

De hypothese is dat calorieën uit koolhydraten de gewichtstoename meer bevorderen dan die uit vet.

The Virta Health Experience

Deze kliniek in San Francisco publiceerde haar meest recente bevindingen in het wetenschappelijke tijdschrift Diabetes Therapy.

De effecten van het ketogeen dieet gedurende één jaar werden gemeld bij 349 patiënten met type II diabetes, waaronder iets minder dan 100 in een controlegroep die een reguliere diabetesbehandeling kregen.

Van degenen die het ketogeen dieet volgden en insuline slikten, was 40% gestopt en de rest had de dagelijkse dosis gemiddeld na een jaar gehalveerd. Dit zijn dus verbazingwekkende resultaten

In het licht van verschillende metabole markers concluderen de auteurs een neutraal cardiovasculair effect.

Ondertussen stegen met de “gewone” diabetesbehandeling de dagelijkse insulinedoses met gemiddeld 16%, wat dus een enorm verschil is met de proefpersonen uit het keto dieet.

Dit onderzoek claimt dus dat het keto dieet een positief effect heeft op diabetespatiënten en hun insuline inname.

Dus is het keto dieet gevaarlijk als je diabetes hebt?

De PURE-studie

Deze studie, gepubliceerd in The Lancet, was een mediasucces in 2017. Het analyseerde de voedselinname van meer dan 135.000 mensen in 18 landen en hun gezondheidsstatus gedurende 10 jaar.

Conclusie: Meer koolhydraten eten is geassocieerd met een verhoogd risico op sterfte in 10 jaar en vet lijkt een beschermend effect te hebben.

Bovendien wordt vet niet geassocieerd met meerdere hart- en vaatziekten. Dit zijn echter correlaties en geen causale resultaten.

Onderzoekers hadden graag ook onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten koolhydraten, want enkelvoudige suikers en volle granen zijn niet hetzelfde.

Uiteindelijk zagen ze echter dat het consumeren van 70% van onze calorieën in de vorm van koolhydraten niet zo een goed idee is en raden de onderzoekers op basis van hun onderzoeken meer vetten en eiwitten aan.

Keto dieet en hart- en vaatziekten

Het ketogene dieet dat veel vet bevat wordt vaak verantwoordelijk gehouden voor het bevorderen van hart- en vaatziekten. Maar wat ook kenmerkend is voor dit type dieet is het feit dat het lichaam ketonen als brandstof gebruikt.

En deze kunnen effect hebben op het cardiovasculaire systeem. De afgelopen jaren hebben wetenschappers zich daarom gericht op het begrijpen van deze effecten en in het bijzonder die van bèta-hydroxybutyraat, een ketonlichaam dat bekend staat om zijn ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen.

Het endotheel is het weefsel dat de binnenwand van bloedvaten en het hart bekleedt, zodat het in direct contact staat met het bloed. Daarom is het ook de eerste die wordt blootgesteld aan de ketonen die in de bloedvaten circuleren.

Hoewel hoge niveaus van ketonen leiden tot ketoacidose en bijdragen aan vasculaire complicaties bij diabetici, kunnen lage niveaus volgens een recent onderzoek de endotheliale en vasculaire functies bij metabole ziekten helpen verbeteren.

wat zijn de negatieve bijwerkingen van het keto dieet
De invloed van het keto dieet op hart- en vaatziekten? Lees het hier beneden.

Effecten keto dieet op hart- en vaatziekten

Voor deze recensie gepubliceerd in het World Journal of Diabetes, hebben de onderzoekers gewerkt met bewijs dat tot nu toe is verzameld om de effecten van het ketogene dieet op het gehele cardiovasculaire systeem te ondersteunen.

Gewichtsverlies als gevolg van het uitbannen van koolhydraten uit de voeding veroorzaakt positieve veranderingen in metabole parameters.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, helpt een vetrijk dieet ook de bloedspiegels van verzadigde vetzuren en triglyceriden te verlagen en heeft het een positief effect op het cholesterolmetabolisme.

Het ketogeen dieet heeft ook een verrassende invloed op de bloeddruk: een 48 weken durend onderzoek rapporteerde een verbetering van de systolische en diastolische bloeddruk bij deelnemers met overgewicht die een ketogeen dieet volgden, in vergelijking met een controlegroep die een caloriearm dieet volgde.

Na 3 maanden dieet werd een verlaging van de systolische bloeddruk waargenomen die zelfs na een jaar aanhield. Voor de onderzoekers zou deze verandering in bloeddruk te maken kunnen hebben met het gewichtsverlies veroorzaakt door het ketogeen dieet.

Aangezien veroudering een belangrijke risicofactor is voor hart- en vaatziekten, kan het vertragen of voorkomen van vasculaire veroudering een beschermend effect hebben.

Deze bescherming kan te wijten zijn aan de ketonlichamen, die veroudering lijken te voorkomen, dat wil zeggen de celcycli die tot veroudering leiden te stoppen.

Studies lijken er ook op te wijzen dat ketonlichamen belangrijk kunnen zijn tegen ontstekingen, wat een van de oorzaken is van atherosclerose, een gemeenschappelijke factor bij veel cardiovasculaire gebeurtenissen.

is het keto dieet ongezond
Dit kan een maaltijd zijn uit het keto dieet, maar ook uit een gezonder alternatief! Zie hieronder.

Wat zijn de contra-indicaties voor het ketogeen dieet?

Om te voorkomen dat de gevaren van het keto dieet invloed hebben op je gezondheid, moet je waakzaam zijn.

Bij diabetes kan een aanpassing van de medicamenteuze behandeling nodig zijn om hypoglykemie te voorkomen; overleg dit altijd met je arts.

Het wordt niet aanbevolen om een ketogeen dieet te volgen bij:

• pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier) of leverfalen
• stoornissen in het vetmetabolisme, erfelijk tekort aan carnitine en zijn enzymen
• porfyrie (een bloedziekte)
• tekort aan pyruvaatkinase.

Een alternatief voor het keto dieet?

Wanneer je bang bent voor de nadelen van het keto dieet of er erg tegen op ziet, kun ook een koolhydraatarm dieet volgen. Dit heeft de volgende voordelen: makkelijk gewichtsverlies, stralende huid, jeugdige energie, slanker en sterker uiterlijk, wel de gezonde voedingsstoffen meepakken en geen fysieke nadelen die koolhydraten veroorzaken. Je kunt gemakkelijk en direct beginnen via deze link Bijna enkel tevreden gebruikers, die nu de waanzinnig veel kilo’s kwijt zijn en een gezonder leven leiden, zonder daar veel voor in te moeten leveren.

Wil je toch het keto dieet volgen? Dan kunnen deze aminozuren je daarbij helpen

1. Creatine-monohydraat

Creatine is het meest bestudeerde sportvoedingssupplement dat momenteel beschikbaar is. Tientallen jaren onderzoek ondersteunen het vermogen van creatine om een positieve invloed uit te oefenen op kracht, uithoudingsvermogen en spiermassa.

Omdat een ketogeen dieet een matig eiwitgehalte heeft in plaats van een hoog eiwitgehalte, kunnen uw creatinespiegels een zere plek worden. Want creatine wordt gevormd uit eiwitten. Als gevolg kan dit ondermaatse trainingsresultaten en krachtniveaus betekenen.

Hoewel je nog steeds creatine kunt krijgen van rood vlees, zalm en een paar andere dierlijke bronnen, is suppletie de meest efficiënte manier om alle creatine te krijgen die je nodig hebt.

Want zelfs bodybuilders die een bulk dieet volgen maken nog gebruik van creatine suppletie omdat het zeer lastig is om grote hoeveelheden uit voeding binnen te krijgen. Met een ketogeen dieet wordt dit alleen maar moeilijker.

Het is niet nodig om gigantische doses te nemen om u die eerste weken door te helpen. Neem gewoon 5 gram per dag op een moment dat het u het beste uitkomt.

Echter is het aan te raden om tijdens het gehele ketogene dieet creatine te gebruiken om het grootste deel van uw oorspronkelijke kracht en spiermassa te behouden tijdens de keto-cyclus.

Keto dieet gevaarlijk

2. Beta-Alanine

Beta-alanine helpt bij het produceren van carnosine, een aminozuur dat dient als buffer tegen het branderige gevoel dat je voelt wanneer je verzuurd en je spieren hard laat werken en je in staat bent nog een paar herhalingen eruit te duwen voordat je je letterlijk ‘opgebrand’ voelt.

Als je eenmaal keto-aangepast bent, kan beta-alanine je gewoon helpen om op een zo hoog niveau te blijven trainen als je gewend bent.

Het helpt je spieren aan te vullen met glycogeenwaarden, die een ketogeen dieet uitput, waardoor je langer door kunt tijdens het keto-dieet.

Je kunt carnosine van nature vinden in dierlijk vlees, maar je zou daarvoor veel kip en rundvlees moeten eten om enig voordeel te zien.

Dat zou normaal al teveel van het goede zijn maar zeker met een keto dieet. Tijdens een keto dieet wil je het meeste van vet binnenkrijgen en niet van eiwit.

Om je voorraad carnosine te maximaliseren zonder je dagelijkse hoeveelheid proteïne te overschrijden, kun je je voeding aanvullen met 3-6 gram bèta-alanine, verdeeld over 2-4 doses gedurende de dag.

1 of 2 grotere doses kan ook, maar volgens onderzoek werkt 2 tot 4 doses beter.

3. Tyrosine

Tyrosine is een heel fijn aminozuur dat in het lichaam ontstaat uit het essentiële aminozuren fenylalanine. Deze aminozuren hebben het effect dat ze de neurotransmitters dopamine, adrenaline en noradrenaline niveaus in het lichaam stimuleren.

Hierdoor ervaar je meer geluk want vooral dopamine komt vrij wanneer je iets prettigs ervaart. Daarnaast geven deze neurotransmitters je ook de stimulans om je tot dingen te zetten en een goed humeur te behouden.

Bovendien zijn een extra stimulans en een goed humeur de eerste weken van het keto-proces bijzonder welkom. Beide hebben grote kans aangetast te worden als je het keto dieet ondergaat.

Daarom is tyrosine een geweldig middel om als toevoeging op je keto dieet te nemen. We hebben voor tyrosine gekozen in plaats van fenylalanine omdat tyrosine een snellere gewenste werking heeft dan fenylalanine.

Als je fenylalanine neemt dan moet het door het lichaam eerst omgezet worden in tyrosine.

Keto dieet gevaren

4. BCAA’s

Tijdens een ketogeen dieet eet je relatief weinig eiwitten omdat het simpelweg niet nodig is. Ketolichamen hebben een krachtig eiwitbehoudend effect, dus een beetje voedingseiwit gaat lang mee in het lichaam.

Echter lijdt het geen twijfel dat aminozuren een belangrijke rol spelen bij het opbouwen en onderhouden van spierweefsel. Terwijl u de overgang maakt, kunt u uw spieren beschermen door tijdens uw training vloeistoffen te drinken die rijk zijn aan BCAA’s.

BCAA formule bestaat uit: leucine, isoleucine en valine. Drie essentiële aminozuren.

Dit heeft een positieve effect op het spierherstel, het spierbehoud en de energielevels die je zult ervaren. Daarnaast hebben BCAA’s ook anti aging effecten en zijn ze ook voor niet sporters essentiële aminozuren. Want ze zullen onder andere je energielevels zullen aanvullen.

Houd er rekening mee dat het drinken van te veel met BCAA verrijkte vloeistoffen – of te vaak drinken – onbedoeld uw insulinegehalte kan verhogen, wat ketose in gevaar kan brengen.

Houd uw inname op 1-2 porties per dag en 4-5 gram per training. Het is ook het beste om los van de training grote hoeveelheden in één keer te drinken. Want dit kost je lichaam meer energie.

Daarnaast is het verstandig niet te veel tijdens maaltijden. Want als je tijdens je maaltijden veel drinkt dan neemt je lichaam de voedingsstoffen minder goed op.

5. HMB (Beta-Hydroxy Beta-MethylButyrate)

Een ander lid van de familie van eiwitbouwstenen is HMB. Dit bijproduct van de afbraak van het aminozuur leucine heeft anticatabole eigenschappen (vermindert spierafbraak).

Je kunt HMB Beschouw als een middel om je spieren te beschermen wanneer je minder eiwitten consumeert.

Met deze nutritionele bondgenoten in je hoek, zou je in staat moeten zijn om hard te blijven trainen terwijl je overschakelt van koolhydraten naar vetten.

Deze overgang hoeft niet de slopende beproeving te zijn die veel mensen maken!

Dit bericht heeft 2 reacties

Geef een antwoord