wetenschappelijk onderzoek naar de bijwerkingen van melatonine

Kent melatonine bijwerkingen?

Kom erachter welke bijwerkingen melatonine kent, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

In het artikel worden de bijwerkingen van melatonine besproken. Melatonine is een hormoon dat wordt geproduceerd door de pijnappelklier en waarvan is aangetoond dat het in bepaalde gevallen de slaapbereidheid verbetert.

Hoewel het vaak op de markt wordt gebracht als een natuurlijke remedie tegen moeilijk in slaap komen, zijn er mogelijke bijwerkingen verbonden aan dit supplement.

Wat is melatonine?

In dit artikel zullen we het slapeloosheid veroorzakende hormoon, melatonine, bespreken. Om de effecten van slaaptekort te verminderen, vinden sommige mensen het nuttig om een melatoninesupplement te nemen.

Er zijn echter enkele bijwerkingen die gepaard gaan met het nemen van melatoninesupplementen. We zullen deze bijwerkingen en meer bespreken in de volgende paragrafen.

Met de huidige marktnichewaarde van mensen met slaapstoornissen, is het een veelgebruikt receptgeneesmiddel geworden. Het kan ook worden gebruikt om te verwijzen naar de populaire natuurlijke slaappil.

Een stof die in je eigen lichaam wordt aangemaakt, helpt je bij het reguleren van je natuurlijke slaap-waakcyclus (dag-nachtritme).

In dit artikel gaan wij dus bekijken of melatonine wel echt deze rol kan vervullen.

Wat kan je natuurlijke aanmaak van melatonine belemmeren?

Bij mensen is de productie van melatonine direct gekoppeld aan blootstelling aan licht van sommige receptoren in het netvlies van de ogen. In aanwezigheid van lichtblauwachtig (van zonlicht of van kunstlicht, televisie of monitor) wordt de melatonineproductie verminderd.

Wanneer de blootstelling aan licht vermindert, begint het lichaam zijn natuurlijke niveaus van melatonine te regenereren. Hierdoor kan het lichaam zich concentreren op nachtelijke activiteiten, zodat het zich klaar kan maken om naar bed te gaan.

bijwerkingen van te weinig melatonine
Minimaliseer blauw licht voor het slapen gaan!

Wat zijn mogelijke bijwerkingen van melatonine?

Kortdurend, incidenteel gebruik van melatonine is over het algemeen veilig. In tegenstelling tot veel andere slaapmiddelen, komt het zelden voor dat u afhankelijk wordt van melatonine, na verloop van tijd een verminderde respons ontwikkelt (gewenning) of een katereffect ervaart.

Het hormoon melatonine speelt een rol in je natuurlijke slaap-waakcyclus. De natuurlijke niveaus van melatonine in het bloed zijn ’s nachts het hoogst. Sommige onderzoeken suggereren dat melatoninesupplementen nuttig kunnen zijn bij de behandeling van slaapstoornissen, zoals een vertraagde slaapfase, en enige verlichting bieden bij slapeloosheid en jetlag.

Melatonine is over het algemeen veilig voor kortdurend gebruik. In tegenstelling tot veel slaapmedicatie is het onwaarschijnlijk dat u met melatonine afhankelijk wordt, een verminderde respons krijgt na herhaald gebruik (gewenning) of een katereffect ervaart.

Bijwerkingen die overwegend veel voorkomen door melatonine, zijn:

  • Slaperigheid / moeheid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Duizelig gevoel
  • Andere, bijwerkingen die minder vaak voorkomen kunnen zijn: verwardheid, prikkelbaarheid, lichte gevoelens van angst, kortdurende depressieve ge3voelens, een lagere bloeddruk, verminderde alertheid, buikpijn. Onzekerheid? Raadpleeg uw arts.

Bovendien is het zo dat melatoninesupplementen een wisselwerking kunnen genereren met andere medicijnen. Wanneer u medicijnen gebruikt en melatonine wilt toevoegen als supplement, is het raadzaam om uw arts of zorgverlener te raadplegen.

Veroorzaakt het slaperigheid overdag?

Als slaapmiddel moeten melatoninesupplementen ’s avonds worden ingenomen. Wanneer ze op andere tijdstippen van de dag worden ingenomen, kunnen ze slaperigheid veroorzaken. Zorg ervoor dat slaperigheid niet zozeer een bijwerking is als wel het beoogde doel van melatonine.

Desalniettemin kunnen slaapproblemen optreden bij mensen met een minder snelle verwerking van melatonine. Het hogere gehalte aan melatonine kan na enige tijd inname van supplementen in het lichaam blijven hangen, waardoor slaperigheid ook op ongewenste momenten ontstaat.

Er moeten meer analyses worden uitgevoerd voordat wetenschappers de effecten van melatoninesupplementen op slaperigheid overdag volledig begrijpen.

Lichaamstemperatuur

Melatonine veroorzaakt een kleine daling van de lichaamstemperatuur. Dit is niet per se indicatief, maar het kan van invloed zijn op mensen die het moeilijk vinden om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. (B)

Bloedstolling

Melatonine kan ook de bloedstolling beïnvloeden, dus raadpleeg uw arts voordat u bijzonder hoge doses verschillende andere bloedverdunners krijgt. (B)

Problemen in combinatie met andere slaappillen

Een studie uitgevoerd om de impact van zolpidem op de slaapkwaliteit te evalueren, onthulde dat het de nadelige bijwerkingen van het slaapmiddel meer uitgesproken maakte in combinatie met melatonine. (B)

Wetenschappelijk onderzoek naar melatonine en de bijwerkingen

Bepaalde onderzoeken hebben de veiligheid van melatonine geverifieerd, maar er zijn geen significante schadelijke effecten aangetoond. Het lijkt niet regelmatig een verslaving of ontwenning te veroorzaken. (B) (B)

Het is mogelijk, zij het twijfelachtig, dat het tijdelijk uitschakelen van de melatonineproductie voor sommige personen negatieve gevolgen kan hebben. Echter kunnen kortlopende onderzoeken hier geen harde bewijzen voor vinden. (B) (B)

Hoewel trillen, misselijkheid en duizeligheid vaak werden waargenomen in de behandelings- en placebogroep, kwamen ze in elke groep in gelijke aantallen voor. Deze symptomen waren niet te wijten aan melatonine. (B)

Melatoninesupplementen worden over het algemeen als veilig beschouwd op korte termijn, zelfs bij hoge doses. Er is echter grondiger onderzoek nodig naar de veiligheid op lange termijn, vooral bij de gebruik bij kinderen. (B)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.