betekenis van natural bodybuilding

Natural bodybuilding guide (NL)

Natuurlijk bodybuilding kan een ontmoedigend proces zijn omdat het hard werken en toewijding vereist. Het is echter mogelijk om succes te behalen door natuurlijke bodybuilding als je bereid bent om je in te spannen.

Het proces van natuurlijke bodybuilding omvat het opbouwen van spiermassa door middel van weerstandstraining en het eten van een gezond dieet.

Het kan een uitdaging zijn om goede resultaten te behalen zonder supplementen of andere kunstmatige methoden te gebruiken, maar het is zeker mogelijk.

Door hard te werken en een goede routine te volgen, kun je geweldige resultaten zien door natuurlijke bodybuilding.

Wat is natural bodybuilding precies?

Natuurlijke bodybuilding is het proces van het opbouwen van spiermassa en definitie zonder het gebruik van steroïden of andere kunstmatige verbetering.

Het vereist toewijding aan een gezond dieet en een rigoureuze trainingsroutine, die beide consequent moeten worden gehandhaafd voor de beste resultaten.

Hoewel natuurlijke bodybuilding misschien niet dezelfde dramatische resultaten oplevert als het gebruik van steroïden, is het een veiligere en duurzamere manier om een indrukwekkend lichaam te krijgen.

Een betekenis van natural bodybuilding is dus: het verkrijgen van zo’n goed mogelijk fysiek, met zoveel mogelijk spiermassa, zonder daarbij verboden middelen te gebruiken zoals steroïden.

Het ontstaan van natuurlijke bodybuilding

Natuurlijke bodybuilding kwam naar voren als een tegenbeweging tegen de reguliere bodybuilding. De belangrijkste focus ligt op spieropbouw, maar dit moet alleen op natuurlijke wijze gebeuren.

Dat betekent natuurlijk ook dat prestatie verhogende middelen, zoals anabole steroïden, uit den boze zijn.

natural bodybuilding vs steroids
Eén van de beste oefeningen voor bodybuilding in het algemeen.

Natuurlijke bodybuilding organisaties

De natuurlijke bodybuilding-organisaties zijn de verenigingen die de bodybuilding-activiteit promoten en aanmoedigen zonder het gebruik van steroïden, groeihormonen en andere prestatieverhogende medicijnen.

De drie meest populaire organisaties zijn de National Physique Committee (NPC), de International Federation of Bodybuilders (IFBB) en de Natural Bodybuilding Association (NBA).

Deze organisaties hebben een strikt beleid voor het testen van drugs om een gelijk speelveld voor alle concurrenten te garanderen.

Weet men zeker dat deze organisaties 100% natuurlijke bodybuilders hebben?

We weten het niet helemaal zeker. Dit komt doordat er veel beschuldigingen zijn dat ze prestatie verhogende medicijnen gebruiken.

Er is echter geen definitief bewijs dat dit het geval is. De organisaties hebben deze beschuldigingen ontkend en er is nooit enig concreet bewijs om ze te ondersteunen.

Toch blijven sommige mensen sceptisch over de natuurlijkheid van deze organisaties.

Natural bodybuilding in Nederland

De populariteit van natuurlijke bodybuilding in Nederland is moeilijk vast te stellen, omdat er geen definitieve studies over het onderwerp zijn. Anekdotisch bewijs suggereert echter dat de sport niet bijzonder populair is in het land.

Er zijn het hele jaar door een paar kleine shows, maar ze trekken meestal relatief weinig publiek. De grote shows zijn over de grens in Duitsland bijvoorbeeld.

Een aantal indicatoren suggereert echter dat natural bodybuilding relatief populair is in sommige regio’s in Nederland. Zo zijn er een aantal Nederlandse carrosseriebouworganisaties die al jaren actief zijn, zoals de NVBN en NBBF.

De afgelopen jaren is het aantal natural bodybuilding shows in Nederland gestaag toegenomen. Dit suggereert dat de sport in dit land steeds populairder wordt.

Overeenkomsten en verschillen tussen traditionele bodybuilding en natural bodybuilding

Er zijn een redelijk wat belangrijke overeenkomsten tussen traditionele bodybuilding en natuurlijke bodybuilding.

Beide soorten bodybuilding vereisen toewijding aan een rigoureus trainingsprogramma en beide resulteren in een indrukwekkende lichaamsbouw.

Ten tweede vertrouwen beide op progressieve overbelasting om winst te blijven maken. Ten derde benadrukken beide voeding en voeding als essentiële componenten van het trainingsproces.

Ten slotte kunnen beide een lonende uitlaatklep zijn voor persoonlijke groei en ontwikkeling en algehele kennis over het lichaam en omtrent voeding verbeteren..

Belangrijke verschillen

Er zijn echter ook enkele belangrijke verschillen. Traditionele bodybuilding omvat meestal het gebruik van prestatie verhogende medicijnen, terwijl natuurlijke bodybuilding dat niet doet.

Dit betekent dat natuurlijke bodybuilders moeten vertrouwen op een combinatie van dieet, lichaamsbeweging en genetica om een gespierd lichaam te krijgen, terwijl traditionele bodybuilders vaak steroïden en andere medicijnen gebruiken om hen te helpen op te bouwen

Bovendien legt traditionele bodybuilding meer nadruk op spieromvang, terwijl natuurlijke bodybuilding zich meer richt op spierdefinitie en symmetrie.

Wat zijn anabole steroïden?

Anabole steroïden zijn een synthetische variant van het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Ze bevorderen de spiergroei en verbeteren de atletische prestaties.

Hoewel het gebruik ervan in de meeste sporten verboden is, worden ze nog steeds door sommige competitiesporters gebruikt om een voorsprong te krijgen.

Anabole steroïden kunnen gevaarlijke bijwerkingen hebben, waaronder leverbeschadiging en hartproblemen.

Kun je testosteron ook op een natuurlijke manier verhogen?

natural bodybuilding schema
Steroïden zijn dus niet van toepassingen bij natuurlijke bodybuilding.

Wat is belangrijk bij (natural) bodybuilding?

In het leven van de bodybuilder zijn gezondheid en fitheid belangrijke aspecten. Ze moeten een gezond dieet volgen en regelmatig bewegen om in vorm te blijven.

Bodybuilding is een sport die toewijding en discipline vereist, dus deze eigenschappen zijn ook belangrijk in het leven van een bodybuilder.

Om een succesvolle bodybuilder te worden en te blijven, moet men zich aan een strikt trainingsregime houden, een gezond dieet volgen en voldoende rusten.

Training is de sleutel tot het opbouwen van spiermassa, en zonder een gezond dieet heeft het lichaam niet de voedingsstoffen die het nodig heeft om te groeien.

Rust is ook essentieel voor spiergroei; als het lichaam constant vermoeid is, zal het geen spieren kunnen opbouwen.

Welke voeding is het best bij natural bodybuilding?

Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien het beste voedsel voor natuurlijke bodybuilding zal variëren afhankelijk van de specifieke voedingsbehoeften en doelen van het individu.

Lees hier meer over op onze pagina omtrent spiermassa opbouwen met verschillende lichaamstypen>>

Sommige voedingsmiddelen die gunstig zijn voor (natuurlijke) bodybuilders zijn onder meer magere eiwitbronnen zoals kip of vis, gezonde vetten zoals avocado of olijfolie en complexe koolhydraten zoals volle granen, zoete aardappelen of andere vezelrijke voedingsmiddelen.

Deze voedingsmiddelen bieden essentiële voedingsstoffen die nodig zijn voor spiergroei en -herstel, evenals energie voor trainingen.

Wil je vooral droge spiermassa? Lees hier dan meer over droge spiermassa winnen>>

Zorg voor voldoende eiwitten

Als je aan natuurlijke bodybuilding doet, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten in je dieet hebt.

Eiwitten zijn essentieel voor spiergroei en -herstel, dus als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, kun je niet de resultaten bereiken waarnaar u op zoek bent.

Er zijn veel verschillende eiwitbronnen, dus het is gemakkelijk om voldoende eiwitten in je dieet op te nemen. Enkele goede bronnen van eiwitten zijn kip, vis, rundvlees, eieren en zuivelproducten.

Lees meer over producten waar veel eiwitten in zitten>>

Zorg voor een calorie-overschot

Om een gespierde lichaamsbouw te creëren, moet je je lichaam voorzien van de energie die het nodig heeft om te groeien. Dit betekent een calorie-overschot eten, wat betekent dat je meer calorieën eet dan je verbrandt.

Als je in de spieropbouwfase bent, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je lichaam voldoende calorieën geeft om spiergroei mogelijk te maken.

Dit kan door gezond voedsel te eten dat rijk is aan eiwitten en koolhydraten, en door ervoor te zorgen dat u elke dag voldoende calorieën binnenkrijgt.

Zorg voor een goede verdeling van macro nutriënten

Een goede verdeling van macronutriënten is belangrijk bij natuurlijke bodybuilding omdat ze de energie en bouwstenen leveren die nodig zijn om spiergroei te ondersteunen.

Koolhydraten zijn een primaire energiebron voor het lichaam en zouden het grootste deel van het dieet moeten uitmaken, gevolgd door eiwitten en vervolgens vet.

Voldoen aan de dagelijkse caloriebehoefte is ook belangrijk, vooral als je spiermassa probeert toe te voegen. Een veel gebruikte verhouding is: 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vetten.

Door ervoor te zorgen dat alle essentiële voedingsstoffen in balans zijn, ondersteunt dit de algehele gezondheid en helpt het de lichaamssamenstelling te optimaliseren.

Lees hier meer over op onze pagina omtrent spiermassa opbouwen op basis van lichaamstype>>

Tips bij natuurlijke bodybuilding
Zorg dus voor gezonde voeding met voldoende eiwitten.

Welk schema gebruiken natural bodybuilders?

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten schema’s en afhankelijk van het lichaam van een persoon, kiest het individu iets dat bij hem of haar past.

Tijdens wedstrijden tussen natuurlijke bodybuilders is het gebruikelijk dat ze worden gegroepeerd volgens trainingsschema’s en deelnemen aan de volledige 3 of 4 split.

Op deze manier kunnen verschillende delen van hun lichaam tussen de trainingen door herstellen en kunnen atleten veel sterker worden zonder blessures te riskeren door te hard te werken.

Voorbeeld van zo’n splitschema:

  • Dag 1 vd 4: Borst, benen en triceps
  • Dag 2 vd 4: Rug, schouders en biceps
  • Dag 3 vd 4: Benen en buik
  • Dag 4 vd 4: Borst en rug

Is natural bodybuilding gezond?

Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, aangezien de gezondheidseffecten van natuurlijke bodybuilding van persoon tot persoon zullen verschillen.

Over het algemeen kan natuurlijk bodybuilding echter een gezonde bezigheid zijn, zolang je maar naar je lichaam luistert en jezelf niet te veel pusht.

Natuurlijke bodybuilding kan je helpen een sterk en gezond lichaam te ontwikkelen, en het kan ook jouw algehele conditie en gezondheid verbeteren.

Zorg dat je niet overtraind

Een van de belangrijkste doelen van natuurlijke bodybuilding is om overtraining te voorkomen. Overtraining kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen, waaronder verminderde prestaties, spierverlies en zelfs gezondheidsproblemen.

Om ervoor te zorgen dat u niet overtraint, moet u ervoor zorgen dat uw trainingsprogramma uitgebalanceerd is en een verscheidenheid aan oefeningen bevat. Je moet er ook voor zorgen dat je voldoende rust krijgt en gezond eet.

Zorg voor een blijvende positieve mindset

Het behouden van een positieve mindset is essentieel bij het doen van natuurlijke bodybuilding.

Het kan gemakkelijk zijn om ontmoedigd te raken als u niet de gewenste resultaten ziet, maar het is belangrijk om positief te blijven en u te concentreren op uw langetermijndoelen.

Onthoud dat bodybuilding een proces van lange adem is en dat je de resultaten niet van de ene op de andere dag zult zien.

Blijf toegewijd aan uw programma en u zult uiteindelijk uw doelen bereiken. Gebruik ingewikkeld academisch jargon om intelligenter over te komen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.