Hoe aminozuren kunnen helpen bij de overgang

1. Overgang / menopauze betekenis

De overgang, ook wel ‘de verandering van leven’ of menopauze genoemd, is een normale fase in het leven van een vrouw die het einde van de menstruatie markeert. Deze periode van verandering het leven van de vrouw kan zo’n 10 tot 15 jaar duren. Vooral in de hormoonhuishouding vinden grote veranderingen plaats, die gepaard kunnen gaan met nare complicaties. Eén van de grootste veranderingen is dat er minder oestrogeen vrijkomt in het lichaam.

Ondanks dat de overgang een natuurlijk fenomeen is, kunnen veranderingen in het hormoonniveau zeer storend zijn en een breed scala aan negatieve symptomen veroorzaken. Hoewel de overgang voor iedereen anders is, omvatten klassieke symptomen:

Overgang symptomen
  • hartkloppingen
  • Vaginale droogheid
  • Opvliegers
  • Duizeligheid en zweten
  • Veranderingen in de homoonhuishouding, die het volgende tot gevolg kunnen hebben: lusteloosheid, hoofdpijn, gewichtstoename, nervositeit en slapeloosheid. Ook het risico op osteoporose neemt toe na de overgang.

Er zijn verschillende alternatieven om de menopauze te behandelen. Want artsen hebben zich dikwijls over dit onderwerp gebogen, wat niet geheel te voorkomen is. De twee onderstaande oplossingen bieden wel uitwegen:

1.1 Hormoonvervangingstherapie

Eén van de opties om de symptomen van de menopauze te behandelen, is hormoonvervangingstherapie (HRT) met chemicaliën die oestrogenen nabootsen. Echter moeten we u vertellen dat er omtrent HRT veel te doen is geweest. Het is namelijk niet geheel vrij van bijwerkingen en kan dus schadelijk zijn. Het is altijd raadzaam eerst met een arts te overleggen voor u begint met een soortgelijk iets als HRT. Voor het lichaam is gezonde voeding de eerste stap, wat op z’n tijd weer aangevuld kan worden met beweging en supplementen.

1.2 Gezonde voeding

Gezonde voeding en een gezonde levensstijl zijn de basis om de meeste complicaties op te lossen, waaronder ook de overgang. Ze hebben een positieve invloed op de symptomen en symptomen komen ook minder vaak en hevig voor bij mensen met een gezonde levensstijl.

Aanvullende voeding en supplementen met daarin een hoog gehalte van mineralen en aminozuren helpen in het voorkomen en verminderen van de symptomen, die in verband gebracht worden met de overgang. Het is een natuurlijke manier om je lichaam te beschermen.

In de volgende hoofdstukken zullen natuurlijke hulpbronnen, zoals aminozuren, worden benoemd die de overgang symptomen zullen verlichten. De aanbevelingen zijn wetenschappelijk onderbouwd.

2. Het voorkomen van opvliegers met arginine

Misschien is een van de meest voorkomende klachten die vrouwen hebben tijdens de menopauze, opvliegers.

Kort gezegd is dit een symptoom van verwijding of vernauwing van de bloedvaten. Hierdoor krijg je het erg warm en kun je overmatig gaan zweten.

In 2010 bevestigde een onderzoek dat vrouwen in de vroege stadia van de menopauze een hoger risico lopen op endotheeldisfunctie, waardoor je meer stress kunt ervaren.

Arginine heeft grote voordelen op dit gebied. Want het heeft een positieve werking op de bloedvaten en zorgt zo voor een goede bloedcirculatie.

Vrouwen die lijden aan endotheeldisfunctie (niet goed stromen van het bloed door de aders) vertonen een slechte bloedsomloop als gevolg van problemen met vasculaire afstandsregeling.

Dit veroorzaakt wat vrouwen gewoonlijk ‘opvliegers‘ noemen. Naar verluidt treft het bijna vier op de vijf vrouwen tijdens de menopauze.

Eerder beschouwd als een vervelende maar onschadelijke reactie, erkennen wetenschappers tegenwoordig dat deze symptomen belangrijke gevolgen hebben voor de cardiovasculaire functionaliteit.

2.1 Hoe bestrijd arginine deze kwestie?

Arginine is erg belangrijk omdat arginine nodig is voor de omzetting van stikstofmonoxide en daarnaast zorgt het er ook voor dat er op elk moment genoeg van deze neurotransmitter in het lichaam aanwezig is.

De afwezigheid van deze neurotransmitter in het lichaam zorgt voor de complicatie endotheel disfunctie en daarom kan dit dus met arginine voorkomen worden.

Omdat arginine de bloedvaten ook kan verwijden, verminder het de impact en hoeveelheid van opvliegers. Hierdoor voel je je over de hele dag gezien al een stuk beter. Een aanzienlijk aantal wetenschappers zijn het er over eens dat vrouwen er goed aan zouden doen om arginine als supplementen te nemen tijdens de overgang, om complicaties als deze te voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen.

3. Hoe de effecten van arginine verder ondersteunt worden door de suppletie met lysine

Lysine is een essentieel aminozuur, dat verkregen dient te worden uit voeding. Het kan helpen om het lichaam te ondersteunen arginine op te nemen in het bloedplasma.

Dit zorgt voor een betere en vlottere omzetting in de neurotransmitter stikstofmonoxide, wat er voor zorgt dat het bloed beter kan stromen en waardoor dus minder opvliegers zich zullen voortdoen.

Normaal wordt een aanzienlijk deel van arginine ook opgenomen in de cellen maar doordat er extra lysine in het lichaam is, wordt arginine vooral opgenomen in de bloedcellen.

Lysine blokkeert de opname van arginine in de cellen namelijk. Zo vormen deze twee aminozuren hier een goed team in de bestrijding tegen opvliegers.

Naast deze eigenschappen is lysine een belangrijk component in andere eiwitten die belangrijk zijn tijdens de overgang. Deze eiwitten doen hun werk op verschillen plekken in het lichaam en zorgen bijvoorbeeld voor de aanmaak van antilichamen, hormonen, structurele eiwitten, transporteiwitten en enzymen. Maar het draagt ook bij aan de gezondheid van de pezen, botten, de huid en de spieren.

4. Gewichtstoename kan geminimaliseerd worden met carnitine

Overgang en afvallen

L-carnitine wordt tegenwoordig een halfvitamine genoemd en is erg functioneel voor het lichaam. Het stuurt vetzuren met lange ketens door het inwendige mitochondriale membraan. Dit zorgt voor een beter energiemetabolisme, wat het afvallen ondersteunt.

Mede door deze reden geniet carnitine haar bekendheid als (natuurlijke) krachtige vetverbrander en bezit het een prominente rol in algehele gewichtsbeeersing.

Een relevante studie uit 2013 toonde aan dat het dagelijks innemen van 500mg L-carnitine helpt om aanzienlijke hoeveelheden (voornamelijk vet) af te vallen.

Hierbij moet wel gezegd worden, dat de personen die het meeste gewichtsverlies bewerkstelligden de groep was die aan actieve lichaamsbeweging deed. Dit beïnvloedde het proces natuurlijk in positieve zin.

De groep die daarnaast geen veranderingen in hun dieet of lichaamsbeweging aanpaste, verloor over een periode van 4 weken toch gauw al bijna een halve kilo, alleen aan vet en daarbij nam hun middelomtrek met 1,3 cm af.

Carnitine is dus een vrij krachtige natuurlijke vetburner.

5. E-book slank door de overgang

Overgang en afvallen is niet altijd makkelijk, zelfs niet met alleen carnitine. Niet iedereen heeft tijd om recepten te bedenken, boodschappenlijstjes te maken en zich te verdiepen in voeding in het algemeen. Daarom hebben de makers van dit te gekke e-book dit al gedaan voor jou. En helemaal gebaseerd op de overgang, met tal val recepten, smoothies, boodschappenlijstjes, video’s, kledingexperts en dat met levenslange updates. Je kunt het zo gek niet bedenken maar de klanten zijn zeer tevreden. Wilden we even met je delen 🙂

6. Kruidenhormoontherapie met fyto-oestrogenen.

Als alternatief voor hormoonvervangingstherapie of als aanvullende behandeling kunnen fyto-oestrogenen worden gebruikt.

Want veel onderzoeken hebben aangetoond dat de inname van deze plantenhormonen zeer nuttig kunnen zijn om de negatieve bijwerkingen van de menopauze te minimaliseren.

Fyto-oestrogenen komen veel voor in een reeks planten, waaronder de schisandra-bes, groene thee, de goji-bes, lijnzaad en hop.

De concentraties van deze planthormonen zijn meestal echter erg laag en in hun natuurlijke vorm. Dit houd in dat ze in de meeste gevallen gewoon niet effectief genoeg zijn om de negatieve bijwerkingen van de overgang te minimaliseren.

Dit is de reden dat artsen vaak andere supplementen met daarin in sterkere hoeveelheden fyto-oestrogenen aanbevelen. Dan krijg je net wat meer verschillende stoffen binnen en in grotere hoeveelheden.

7. Een hoog niveau van magnesium doet wonderen

In een onderzoek uit 2013 bleek dat lage niveaus van magnesium in het lichaam, een gevolg zijn van de hormonale veranderingen tijdens de overgang.

Het is daarom belangrijk om voldoende magnesium binnen te krijgen uit voeding of supplementen. Want lage niveaus van magnesium hebben gevolgen voor het lichaam.

Dit kan een tekort veroorzaken, wat de gezondheid van het hart kan schaden, vooral omdat magnesium essentieel is voor het cellulaire energiemetabolisme.

Om het lichaam te beschermen tegen osteoporose is ook voldoende magnesiumtoevoer essentieel. Want bij een tekort wordt het vermogen van het lichaam om vitamine D en calcium te gebruiken aangetast.

8. Deze aminozuren, vitamines en mineralen kopen?

Er zijn inmiddels veel webshops die aminozuren, vitamines en mineralen verkopen. Echter zijn er slechts een aantal die echt een heel ruim assortiment hebben, een goede prijs/kwaliteit verhouding en fijne leveringsvoorwaarden. Bodyandfit.com is er daar één van, bij hun zit je goed. Bovendien: voor 22:00 besteld is morgen in huis. Maak gehakt van jouw overgang symptomen!