Serotonine

Serotonine
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Laatste wijziging in bericht:januari 30, 2021

Serotonine toevoegen: Voldoende houdt je gelukkig en gezond

Het stofje serotonine vervult een belangrijke rol binnen je lichaam. Wanneer je last hebt van een serotonine tekort kun je hier dan ook heel wat klachten door ondervinden.

Lees daarom de onderstaande tekst en kom meer te weten over wat serotonine zoal inhoudt, hoe het kan worden aangemaakt en hoe je zelf kunt zorgen voor een optimale serotonine werking.

Wat is serotonine?

Serotonine is een stofje dat ervoor zorgt dat je hersenen een signaal krijgen van geluksgevoelens. Serotonine wordt daarom door vele ook wel het gelukshormoon genoemd.

Serotonine is net als dopamine en adrenaline een bekende neurotransmitter. De neutrotransmitters adrenaline en dopamine staan bekend vanwege hun opwekkend effect, terwijl serotonine juist een tegenovergesteld effect biedt en een kalmerende werking heeft.

De neurotransmitter is betrokken bij vele processen in je lichaam, waaronder onder andere bij het reguleren van je stemming en je slaappatroon. Een serotonine tekort kan dan ook lijden tot depressie of tot een verstoord slaapritme.

Hoe wordt het aangemaakt?

De neurotransmitter kan worden aangemaakt door bepaalde eiwitten uit je voeding. Deze eiwitten worden vervolgens afgebroken tot aminozuren, zoals het essentiële aminozuur tryptofaan.

Het aminozuur tryptofaan is verantwoordelijk voor verschillende processen in je lichaam. Zo zet het aminozuur zichzelf om in het metabolisch tussenproduct 5-htp (5-Hydroxytryptophan).

Het tussenproduct 5-htp wordt vervolgens in je hersenen en de darmen gebruikt, waar het kan worden omgezet in serotonine. Serotonine wordt voor 90% tot 95% door je darmen aangemaakt en voor 5% tot 10% door je hersenen geproduceerd.

Wanneer je serotonine niveau een stuk lager is dan gemiddeld, kun je spreken van een serotonine tekort en is het aan te raden je niveau te verhogen.

Serotonine verhogen kan doormiddel van aanpassingen in je dagelijkse voeding en gedragspatronen, of in de vorm van supplementen, zoals in pilvorm die je oraal kunt innemen.

Een serotonine supplement wordt ook wel Serotonine booster genoemd en draagt eenvoudig bij aan een gebalanceerde serotonine werking.

Waarom is dit stofje belangrijk?

Serotonine

Wellicht het belangrijkste effect van serotonine is dat het kan zorgen voor een goed humeur. De neurotransmitter zorgt voor extra fijne gevoelens in het leven en geeft je humeur een flinke boost.

Wanneer we fijne gevoelens zeggen kun je denken aan: gelukkig voelen, zin om dingen te ondernemen, positief zijn, energiek, zin in seks, goede eetlust, veel zelfvertrouwen en een goede nachtrust hebben.

Ook zorgt serotonine ervoor dat het stofje melatonine kan worden aangemaakt. Dit stofje is verantwoordelijk voor het inslapen en is tegelijkertijd ook een antioxidant. Een tekort aan melatonine kan lijden tot onrustige slaap, een kortere slaapfase en het moeilijk in slaap vallen.

Naast het stimuleren van een goed humeur en een goede nachtrust draagt serotonine bij aan het reguleren van je nieren, je hart, je immuunsysteem, de spijsvertering en je bloedvaten. Een goede serotonine werking in het lichaam is van uiterst belang voor je lichaam en geest.

Hoe kun je een serotonine tekort herkennen?

Wanneer je lichaam niet voldoende serotonine aan kan maken, kan dit verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je niet voldoende voeding binnenkrijgt waarin tryptofaan aanwezig is.

Ook kan een ongezonde leefstijl het probleem zijn, zoals een gebrek aan beweging, of mentale problemen, zoals een laag zelfbeeld of stress.

Je kunt een te laag serotonine herkennen door goed naar je eigen gevoelens te kijken en te luisteren. Met een laag niveau aan serotonine kun je je wellicht angstiger, depressiever of pessimistischer voelen dan normaal. Het leven ziet er wat somber uit en je energieniveau is lager dan normaal.

Zodra je het niveau in je lichaam verhoogt ga je merken dat je een heldere geest krijgt, je meer open-minded bent en je een voldaan en verzadigd gevoel voelt. Je staat positiever in het leven en start de dag met volle energie.

Symptomen van een tekort zouden kunnen zijn:

  • Weinig zelfverzekerd en een lage dunk van jezelf hebben.
  • Moeite met het maken van beslissingen en moeilijke keuzes
  • Je hebt er veel moeite om geconcentreerd te blijven
  • Je hebt verminderde seksuele verlangens.
  • Je voelt je niet tevreden met je leven en bent gefrustreerd.
  • Je hebt een algeheel gevoel van ongelukkigheid
  • In sommige gevallen kan dit een depressie zijn of in ieder geval sterke overeenkomsten
  • Je bent minder in sociale kringen en wanneer je er bent voel je je minder op je gemak en/of geniet je er minder van.
  • De dingen die je vroeg leuk vond interesseren je minder.
  • Je hebt slaapproblemen (lees: onze pagina over niet kunnen slapen)
  • Het is lastig voor je om positief te blijven

Je hoeft niet van alle bovenstaande symptomen last te hebben om een tekort te ervaren. Wel zijn enkele van bovenstaande symptomen al genoeg om je leven een stuk minder aangenaam te maken.

Daarom wil je de niveaus van deze neurotransmitter natuurlijk zo hoog mogelijk houden, het liefst op natuurlijke wijze. In de volgende alinea’s hebben wij voor je uitgezocht hoe je dit het beste kunt doen. Geen dank!

Hoe kun je zelf zorgen voor voldoende serotonine?

Je kunt serotonine aanvullen door bepaalde gewoontes te veranderen. Door een gezonde levensstijl te hanteren, te werken aan je mentale toestand en voldoende te bewegen, kun je eenvoudig meer serotonine aanmaken.

Wanneer dit niet zelfstandig lukt, kun je ook kiezen voor het gebruik van speciale Serotonine voeding of -supplementen.

Serotonine aanvullen door positiviteit

Verhoog je serotonine-gehalte door positief in het leven te staan. Sluit je zelf af van negatieve invloeden van buitenaf en omarm de positieve en mooie dingen in het leven.

Een compliment of vrolijke blik van een ander kan bijvoorbeeld al snel zorgen voor een boost aan extra serotonine.

Zorg ervoor dat je open staat voor andere en je niet laat belemmeren door negatieve dingen waarop je geen invloed hebt.

Een cursus mindfulness zou goed kunnen helpen om je deze inzichten te geven.

Gezonde voeding

Een eenvoudig manier om je serotonine te verhogen is door gezonde en gebalanceerde voeding. Hoogwaardige voedingsmiddelen met deze neurotransmitter zijn producten waar veel magnesium en vitamine B3 in zit, of voeding met een bron aan tryptofaan, zoals bananen, eieren, kaas en peulvruchten.

Daarnaast beweren voedingsdeskundigen dat producten zoals chocola de mens ook gelukkiger maakt, en daarmee het serotoninegehalte doet laten stijgen.

Serotonine verhogen met sporten

Bewegen is belangrijk voor je mentale welzijn en je fysieke gezondheid. Door te sporten zorg je ervoor dat je hormonen en neurotransmitters mooi in balans zijn en daarmee dus ook je serotoninegehalte.

Door voldoende te bewegen en sporten ga je beter in je vel zitten en worden je hersenen gestimuleerd om meer serotonine aan te maken.

Serotonine aanvullen door zonlicht

Ook zonlicht kan bijdragen aan het verhogen van het serotoninegehalte. De zon speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van vitamine d en het stimuleren van de aanmaak van serotonine. Zorg er daarom voor dat je dagelijks een portie zonlicht opvangt.

Ook op minder zonnige dagen kun je eenvoudig jouw serotonine-gehalte verhogen door een wandeling buiten te maken en door simpelweg buiten te zijn.

Serotonine supplement

Wanneer het niet lukt om voldoende van de neurotransmitter aan te maken, kun je er ook voor kiezen om een serotonine booster te nemen. Een serotonine booster kan je eenvoudig helpen om je niveaus in het lichaam weer op peil te brengen.

Een serotonine supplement is een uitstekende manier om de aanmaak van de neurotransmitter te stimuleren en kan helpen om op korte termijn serotonine aan te maken.

Een langdurig serotonine-tekort kan namelijk leiden tot een depressie of tot vervelende andere lichamelijke en mentale klachten.

Kies hiervoor wel een natuurlijke stof zoals tryptofaan, 5-htp, vitamine B3 of magnesium en gebruik niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid dagelijks voor een langere periode.

Antidepressiva zijn vaak schadelijk en kunnen het onderstaande veroorzaken.

Serotonine syndroom

De neurotransmitter aanmaken via een antidepressiva is geen duurzame optie. Het onterecht langdurig gebruik van antidepressiva kan lijden tot het Serotonine syndroom.

Het Serotonine syndroom is een vergiftiging met door te hoge niveaus als gevolg van een overdosis aan stimuli die de spiegels in het lichaam verhogen.

Zorg er daarom voor dat je nooit langdurig stimulerende producten slikt en het serotoninegehalte op een natuurlijke manier probeert te stimuleren.

Geef een reactie