Valine

Wat is valine?

Valine behoort tot de groep van essentiële aminozuren en wordt dus niet door ons lichaam aangemaakt.

Het aminozuur zou invloed uitoefenen op de werking van ons zenuwstelsel en de hersenen, maar heeft meer bekendheid op een ander gebied.

Het is één van de drie vertakte keten aminozuren. Deze worden BCAA’s genoemd. De andere twee zijn leucine en isoleucine.

Deze drie aminozuren voorkomen zorgen samen voor meerdere positieve effecten in de spieren en op gebieden die door sporters belangrijk worden geacht.

Zo spelen ze een rol in het behoud van spieren en het onderhoud van ons immuunsysteem.

Betrokkenheid van valine vinden we onder meer bij:

  • Ondersteunen van spiergroei
  • Rol bij normale werking van het immuunsysteem
  • Zou mogelijk positieve invloed hebben op de slaap
  • Zou mogelijk bij kunnen dragen aan het reduceren van stress en angst
  • Herstel van spierweefsel versnellen
  • Ontgifting van het lichaam
  • Zorgt ervoor dat trainingen gemakkelijker aanvoelen

valine aminozuur

Herstel van spierweefsel versnellen

Valine helpt bij het spierweefsel herstel.

Bij een gebrek aan het aminozuur kan het herstel en de opbouw van spierweefsel langzamer gaan.

Daarom wordt dit gezien als een belangrijk aminozuur voor sporters. 

Sporters wordt dan vaak door coaches ook aangeraden om valine in combinatie met leucine en isoleucine in te nemen, zogeheten de BCAA aminozuren.

Deze zijn meestal samen in een supplement te vinden.

Ontgifting

Verder is L-valine belangrijk voor het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam. Het helpt met name om overtollige stikstof te verwijderen.

Het kan ook helpen om, indien nodig, stikstof naar andere weefsels door het lichaam te transporteren.

Er is ook hoop dat dit aminozuur een rol kan spelen bij het omkeren of behandelen van aan alcohol gerelateerde hersenschade of hepatische encefalopathie (ziekte in de lever).

Er is echter meer onderzoek voor nodig om dergelijke uitspraken hard te maken.

Valine voeding

Dit aminozuur kunnen we terugvinden in volgende voedingsmiddelen: pinda’s, champignons, rundvlees, vis en zuivel.

Supplementen met valine zijn dus niet per se noodzakelijk voor mensen die hier veel van eten, maar wel erg noodzakelijk zijn ze voor veganisten, omdat het aminozuur bijna alleen maar voorkomt in dierlijke producten.