Vetverbranding

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Laatste wijziging in bericht:mei 4, 2021

Wil je af van dat overtollig vet? Je kunt je vetverbranding stimuleren!

Om je vetverbranding te stimuleren moet je minder calorieën eten dan je verbruikt. Zo creëer je een calorietekort voor het lichaam en zal je in gewicht afnemen. Je kunt je lichaam hierbij helpen door middel van je training en voeding. Vooral die laatste is essentieel, op de pagina leer je er meer over.

Aminozuren om je vetverbranding te stimuleren

Welke methodes je ook kiest om af te vallen, aminozuren hebben de functie om direct de vetverbranding te stimuleren.

Sommige aminozuren stimuleren de vetverbranding doordat ze de stofwisseling versnellen of de vetvoorraden in het lichaam aanspreken. Andere aminozuren zijn indirect betrokken bij de vetverbranding.

Deze aminozuren kunnen bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen stimuleren en zo bijdragen aan een langere of zwaardere training, wat ook weer een positief effect heeft op de vetverbranding.

Hieronder staan aminozuren die je helpen om sneller af te vallen.

Gezond afvallen

1. Arginine

L-arginine is één van de belangrijkste aminozuren voor atleten. Arginine is erg belangrijk voor de bloedcirculatie in het lichaam en de productie van stikstofmonoxide (NO).

Stikstofmonoxide is een vaatverwijder en verbeterd de bloedstroom en zorgt er daarnaast voor dat de bloeddruk op een gezond peil blijft.

Voor atleten is dit een erg goed hulpmiddel omdat het de bloeddruk helpt te verlagen en daarnaast de bloedstroom naar de spieren vergemakkelijkt. Dit heeft een positief effect op de conditie en het uithoudingsvermogen.

Andere voordelen van arginine zijn: de stimulatie van groeihormoon en het de afbraak van lipiden te verbeteren. Dit heeft een positief effect op de spiergroei en zal de vetverbranding bevorderen.

Ook is arginine één van de drie aminozuren waaruit creatine bestaat. Samen met methionine en glycine vormen zij de drie aminozuren waaruit deze formule bestaat. Creatine wordt ook veel gebruikt voor het leveren van verschillende sportieve prestaties, zoals een beter uithoudingsvermogen en meer spiergroei.

2. BCAA’s

L-valine, L-leucine en L-isoleucine vormen een andere formule van aminozuren, namelijk BCAA. Deze aminozuren zijn één van de effectiefste aminozuren voor sporters, zo niet het meest effectief.

De aminozuren staan bekend als vertakte aminozuren en worden meer samen verkocht onder naam BCAA, dan individueel. Ze hebben namelijk een synergetisch effect op elkaar.

Essentiele aminozuren goed voor verschillende aspecten op sportief gebied

Omdat BCAA’s niet door het lichaam worden aangemaakt, moeten ze via de voeding worden verkregen.

In de sportwereld worden ze vaak als supplement aangekocht. De ideale verhouding is namelijk, twee keer zoveel leucine als isoleucine en valine (2:1:1). Dit is erg moeilijk te meten via voeding.

De BCAA aminozuren worden vooral ingezet om het uithoudingsvermogen en het herstel te verbeteren, hoewel ook bewezen is, dat zij op het gebied van spiergroei bevordelijk zijn. We praten dan vooral over leucine.

Wanneer je af wilt vallen of vet wilt verbranden is het natuurlijk lekker als je wat meer uithoudingsvermogen hebt en dat je sneller hersteld. Dan kun je natuurlijk langer en vaker trainen, waardoor je meer calorieën verbrand.

Daarnaast verhogen BCAA’s de spiersynthese en het onderhoud, terwijl ze ook de vetverbranding en glucosetolerantie verhogen.

Hormoonregulatie

BCAA’s helpen ook, eigenlijk net als arginine, bij het reguleren van hormonen in het lichaam. Zo helpen zij het lichaam om de testosteronproductie te verhogen en om het cortisol-niveau (stresshormoon) in het lichaam te verlagen.

BCAA’s kunnen ook ontstekingen en spierkatabolisme verminderen, wat zorgt voor snellere hersteltijden na trainingssessies en wedstrijden, en voor een beter behoud van droge spiermassa tijdens het afvalproces.

Vetverbranding

Minder vermoeid

Een ander voordeel van BCAA’s is dat deze aminozuren voor sporters vermoeidheid en uithoudingsvermogen zullen verminderen. Dit wordt bereikt door een aantal mechanismen.

Ten eerste kan het lichaam BCAA’s gebruiken als brandstofbron. Deze aminozuren kunnen ATP (Adenosine-Tri-Phosphate) op een gezond niveau houden en zo het lichaam van energie voorzien.

Ten tweede kunnen BCAA’s de L-tryptofaanreceptoren in de hersenen blokkeren die vermoeidheid signaleren.

3. Carnitine

L-carnitine is een bekend aminozuur, dat wordt gebruikt om de vetverbranding te stimuleren.

L-carnitine helpt vetzuren af te breken zodat ze als energie kunnen worden gebruikt.

Daarom nemen veel atleten carnitinesupplementen om een betere spier / vetverhouding te ondersteunen en tegelijkertijd het uithoudingsvermogen en uithoudingsvermogen te vergroten.

4. Glutamine

Dan hebben we ook nog Glutamine. Dit aminozuur stimuleert de aanmaak van menselijk groeihormoon. Dit hormoon helpt de aanmaak van spiercellen te stimuleren en verhoogt het vetmetabolisme.

Bij deelname aan intensieve trainingsregimes kunnen de glutamineniveaus snel opraken. Dit kan verlies van kracht en uithoudingsvermogen veroorzaken, evenals langere hersteltijden.

Dit is de reden dat veel sportsupplementen glutamine bevatten en dat veel sporters dit tot zich nemen.

Zij doen dit niet alleen om hun spiermassa te laten groeien, maar ook om de lage niveaus van dit aminozuur te beperken en de daarbij behorende negatieve effecten.

Vetverbranding dieet

Een gezond dieet moet ons de juiste hoeveelheid energie (calorieën of kilojoules) opleveren. Deze energie komt voort uit eten en drinken om de balans in stand te houden.

Je spreekt van balans wanneer de calorieën uit het dieet gelijk zijn aan de calorieën die door het lichaam gebruikt worden.

We hebben deze calorieën nodig om alledaagse taken uit te voeren, zoals lopen en bewegen, maar ook voor alle lichaamsfuncties waar we misschien niet eens aan denken.

Processen zoals ademen, de bloedcirculatie en denken vereisen ook calorieën.

Gemiddeld gezien heeft een man 2500 kcal per dag nodig en een vrouw 2000 kcal.

Wanneer je vet en/of gewicht wil verliezen moet je onder het aantal kcal gaan zitten dat je per dag nodig hebt.

Dit kun je het beste doen d.m.v. gezonde voeding en gevarieerd eten. Zo zul je meer energie hebben en ook sneller resultaat wat betreft het afvalproces.

Wat is de ultieme manier om snel en gezond vet te verbranden?

Mocht je niet weten hoe je precies een voedingsrijke maaltijd op tafel zet of heb je weinig inspiratie. Dan kun ook een op de site van Oscar Helms kijken. Op zijn website kun je het afslankboek de afslankreceptenbijbel bekijken. Dit boek maakt afvallen gemakkelijk door een koolhydraatarm dieet. Als je wil kun je hier natuurlijk aminozuur-supplementen aan toevoegen, maar dit is niet perse nodig. Je kunt deze recepten gemakkelijk bereiden en de goede smaak zal niet ontbreken. Er staan ook veel succesverhalen op zijn website, van eerdere klanten, waaronder Nicolette van Dam. Dus als je jezelf ook veel werk uit handen wilt nemen en daarbij wilt afvallen en/of vet wilt verbranden, dan zou ik zegggen: neem eens een kijkje!

Wil je eerst meer informatie over dit boek? Kijk dan naar onze review over de afslankreceptenbijbel op de bijbehorende pagina.

Onze prioriteit is om onze bezoekers van de beste en meeste volledige informatie te voorzien!