Arginine

1. Wat is arginine?

Wat doet l-arginine in het lichaam? L-arginine is een veelzijdig aminozuur dat tot de semi-essentiële categorie aminozuren behoort. 

Arginine behoort tot de semi-essentieel categorie omdat het aminozuur in de baby- en kindertijd van een mensenleven nog niet door het lichaam wordt aangemaakt. 

L-arginine wordt als semi-essentieel of voorwaardelijk essentieel beschouwd, wat betekent dat het essentieel wordt onder bepaalde omstandigheden wanneer het lichaam niet in staat is dit aminozuur uit zichzelf aan te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval in de kindertijd. [2] 

Het is dus tot de volwassen leeftijd een essentieel aminozuur en vanaf de volwassen leeftijd niet meer. Op de volwassen leeftijd maakt het lichaam arginine namelijk zelf (in beperkte mate) aan, behalve in bepaalde omstandigheden.

SAMENVATTING WAT IS ARGININE
Arginine is een semi-essentieel aminozuur dat in sommige gevallen tot de essentiële categorie wordt gerekend. Het wordt in een gezond lichaam, op volwassen leeftijd, in bepaalde mate aangemaakt door het lichaam

Arginine werking

2. Arginine werking op het gebied van sport

Arginine is een bekend aminozuur in de sportwereld. Het wordt veel verkocht in verschillende webshops en ingezet met het oog op verschillende doeleinden. 

Maar wat doet l-arginine nu precies? Dat gaan we je uitleggen in de volgende paragrafen.

2.1 Spieropbouw, kracht en uithoudingsvermogen

Arginine stimuleert ook de afgifte van de groeihormonen, prolactine en glucagon. Groeihormoon laat spieren in het lichaam groeien, houdt de huid jong en zorgt dat de vetverbranding gestimuleerd wordt. Daarom verhoogt arginine indirect de spieropbouw. 

Erg belangrijk zijn aminozuren en eiwitten in het algemeen belangrijk bij spieropbouw. Hierover kun je meer lezen op onze bijbehorende pagina omtrent spieropbouw

Daarnaast speelt arginine een rol bij de biosynthese van creatine en is het één van de aminozuren die aanwezig is in de ‘stof’ creatine. 

Het leidt tot een verbeterde verbranding van vetten en eiwitten en verhoogt door dit proces de energie-omzet van het lichaam. 

Daarnaast is het ook een zeer populair middel voor de bulkfase van sporters, aangezien creatine er voor zorgt dat er vocht vast wordt gehouden in de spiercellen, wat er voor zorgt dat men er breder uit ziet.

2.2 Ook geschikt tijdens het afvallen

Naast bovengenoemde effecten van arginine remt het tegelijkertijd de ongecontroleerde vetophoping. 

Bovendien werkt het om de afbraak van lipiden te ondersteunen en kan het daarom het lichaam ondersteunen tijdens een dieet en pogingen om af te vallen. [1]

SAMENVATTING ARGININE OP HET GEBIED VAN SPORT
Arginine is onderdeel van de formule van creatine en draagt zijn steentje bij op het gebied van spieropbouw en het vergroten van uithoudingsvermogen- en kracht. Daarnaast draagt het op een andere manier in het lichaam bij aan het verliezen van vet.

3. Stofwisseling

Arginine is betrokken bij de stofwisseling want het helpt de stofwisseling met het omzetten van voeding in energie. Als dit te snel of te langzaam gaat kun je hier last van krijgen.

Een goede stofwisseling is van belang bij het reguleren van het vetpercentage en de spiermassa in het lichaam. Een te trage stofwisseling leidt tot het erg snel aankomen in vet en kan ook leiden tot darmproblemen.

Arginine draagt bij aan het regulieren van de stofwisseling. [2]

SAMENVATTING STOFWISSELING
L-arginine draagt bij aan het regulieren van de stofwisseling in het lichaam.

4. l-arginine kan de mannelijke vruchtbaarheid beïnvloeden

Het aminozuur kan de mannelijke vruchtbaarheid beïnvloeden. 

In eerste instantie door invloed uit te oefenen op het volume en de beweeglijkheid van de spermacellen (progressieve voorwaartse beweging). [3] [4] [5]

Daarnaast wordt dit aminozuur in verband gebracht met de invloed op het vormen van van erecties. Dit maakt succesvolle geslachtsgemeenschap waarschijnlijker, wat de kans op succesvolle bevruchting vergroot. [5] [6]

SAMENVATTING VRUCHTBAARHEID
Arginine kan invloed hebben op de vruchtbaarheid van de man.

5. Heeft l-arginine invloed op erecties bij mannen?

Dit aminozuur is gelinkt aan een betere potentie bij mannen. 

Dit komt doordat arginine de doorbloeding in het lichaam kan beïnvloeden, hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. [7] [8]

In sommige gevallen zou het kunnen zijn dat de penis niet voldoende bloed toegereikt krijgt uit het lichaam en dan kan een betere doorbloeding hier aan bijdragen.  

Mocht u nieuwsgierig zijn naar resultaten op het gebied van erecties verbeteren, dan is het altijd raadzaam hier een zorgverlener voor in te schakelen.

SAMENVATTING INVLOED OP ERECTIE
Arginine kan invloed uitoefenen op de doorbloeding in het lichaam, wat in sommige gevallen kan zorgen voor een betere doorbloeding naar de penis. 

Arginine bijwerkingen

6. Hart en vaten

Arginine zou een gezond effect kunnen hebben op het hart en de vaten in ons lichaam

Want het semi-essentiële aminozuur is betrokken bij dergelijke activiteiten in het lichaam. Zo lazen we al dat het invloed kan hebben op de doorbloeding in ons lichaam.

Daarnaast is arginine een aminozuur dat een belangrijke rol speelt in de groei en het immuunsysteem, het ondersteunt de versnelling van de weefselgroei.

6.1 Diabetes type 2

Er zijn een groot aantal onderzoeken die een verbetering van de bloedstroom en bloeddruk hebben onderzocht als gevolg van het nemen van L-arginine. [12]

Het is echter niet raadzaam om bij medische klachten zelf te gaan handelen en we raden altijd aan een arts of zorgverlener te raadplegen. 

Wij willen deze functie niet op ons nemen.

SAMENVATTING HART EN VATEN
Arginine kan een gezond effect hebben op de doorbloeding in ons lichaam. Of ons hart en vaten hier van kunnen profiteren kun u het best bij uw arts of zorgverlener na vragen.

7. Arginine en zwangerschapsvergiftiging

Helaas is de laatste jaren het aantal vrouwen dat jaarlijks last krijgt van zwangerschapsvergiftiging toegenomen.

Want de laatste statistieken zijn, dat ongeveer 15% van alle zwangere vrouwen een vorm van zwangerschapsvergiftiging krijgt.

Er wordt verondersteld dat dit aminozuur zou helpen bij het behandelen van zwangerschapsvergiftiging; omdat het de hoge bloeddruk die zwangerschapsvergiftiging met zich meebrengt, zou verlagen.

Echter is het niet aan te raden arginine extra in te nemen gedurende de zwangerschap omdat wetenschappelijke informatie omtrent dit onderwerp ontbreekt. 

Het is dan altijd beter om een arts in te lichten en niet zelf te handelen.

Tijdens het schrijven van dit bericht is het Universitair medisch centrum Utrecht onderzoek aan het doen naar dit onderwerp. Informatie omtrent dit onderzoek is te vinden op zonmw.nl. [13]

SAMENVATTING ZWANGERSCHAPVERGIFTINGEN
Wees zelf geen doctor, maar raadpleeg eerst een arts voordat je arginine gebruikt tijdens je zwangerschap. Wetenschappelijke informatie ontbreekt hier namelijk voor. Er is wel een onderzoek bezig op dit moment.

8. Arginine voeding 

In noten zitten grote hoeveelheden arginine, met name walnoten en pijnboompitten.

Verder zijn kleinere hoeveelheden arginine in dierlijke eiwitten te vinden, zoals kip, vlees en vis.

Echter wordt tijdens het kookproces wat arginine weggebrand of gekookt. Daarom is het verstandig om supplementen aan te schaffen als je van de voordelen gebruik wilt maken.

Vind je lastig om eiwitrijke voeding te vinden of ben je inspiratieloos bij het maken van recepten? Lees dan dit boek voor meer inspiratie en inzicht in eiwitrijke voeding.

SAMENVATTING VOEDING
Arginine zit voornamelijk in walnoten en pijnboompitten en in dierlijke producten.

9. Arginine supplement dosering en inname

Het is belangrijk om de juiste dosering te nemen wanneer je welk supplement dan ook inneemt.

Hiervoor kun je onderstaande doseringen gebruiken en op de verpakking van je product bekijken hoeveel je moet nemen. Niet alle producten bestaan namelijk uit dezelfde samenstelling.

In de meeste gevallen dien je arginine voor een langdurige periode nemen voor het gewenste effect. Meestal kun je na ongeveer vier tot acht weken echt het beste effect verwachten.

Het kan een tijdje duren voor het lichaam om dit aminozuur op niveau te krijgen, wees daarom niet ontmoedigd als het gewenste effect er niet na één of twee weken al is.

Je kunt arginine het best nemen met een glas water of vruchtensap. 1000-2000 mg per dag is over het algemeen een normale dosering.

Hieronder zijn de doseringen geschreven, waarbij een maximaal resultaat is gemeten voor het betreffende doel.

SAMENVATTING DOSERING
1000-2000 mg per dag. Kijk hiervoor ook op de verpakking van het betreffende product. 

10. Wanneer arginine innemen?

Je kunt arginine het beste op een lege maag met water innemen. In gevallen van sport is direct voor de training het beste moment. In andere gevallen kies een vast tijdstip uit op de dag wanneer de maag leeg is.