L-theanine

theanine kopen

1. Wat is theanine?

Theanine, ook bekend als gamma-ethylamino-L-glutaminezuur, is officieel niet een aminozuur. Het komt voor in schimmels en planten.

Qua structuur lijkt theanine erg op glutamine, gaba en glutamaat. Het is geclassificeerd als een niet-proteinogeen-aminozuur.

1.1 Welke positieve voordelen zou theanine hebben op mensen?

  • Cognitieve functie en dan voornamelijk op het gebied van het geheugen en denkvaardigheden. Het werkt vooral bij het ondersteunen van de focus. (1) (2) 
  • Bloeddruk ondersteunen. (3) (4)
  • Stress- en angst klachten (4) (5)  (tot op zeker hoogte, veelbelovende onderzoeken)
  • Depressies. (6) meer onderzoek nodig. 
  • Kanker. (7) (8) Interessante onderzoeken, maar wel meer nodig
  • Slapeloosheid. (9) Onderzoeken wijzen dit uit, mag veelzijdiger worden.
  • Verder nog bij aandoeningen als Alzheimer, ADHD, Schizofrenie, maar zeker op deze gebieden is meer onderzoek nodig al zijn er wel onderzoeken die positieve resultaten laten zien. Het is altijd verstandig een arts of zorgverlener te raadplegen.

1.2 De L- in L-theanine

Zoals je op onze hoofdpagina kunt lezen maakt de L- voor de naam van een betreffende stof de stof niet ineens een andere stof. Het betekent dat dit deel van de stof opgenomen kan worden door het lichaam.

We onderscheiden L- en D- varianten. D- varianten zijn niet bruikbaar voor het lichaam en worden daarom niet opgenomen.

l-theanine poeder

2. Ontspanning & verminderen stress en angst

Eén van de meest voorkomende toepassingsgebieden van theanine is het bevorderen van ontspanning en daarmee ook het verminderen van stress en angst. Op deze manier geniet theanine vooral haar bekendheid. (10) (11) (12)

Studies onder mensen hebben rustgevend activiteit in de hersenen gevonden (verhoogde alfa-hersengolfactiviteit) en daarbij behorende alertheid na het innemen van theanine.

In wezen is theanine een verbinding die ontspanning stimuleert, maar zonder het verlagen van de staat van het bewustzijn. Dat is opmerkelijk want meestal gaan deze twee verschijnselen niet hand in hand.

Ook is aangetoond dat l-theanine kan helpen angstklachten te verminderen. Deze resultaten zijn aan het licht gebracht tijdens een Japanse studie.

Een bijkomend (positief) effect is dat de deelnemers die dit aminozuur kregen voorgeschreven een lagere bloeddruk hadden nadat zij fysieke of mentale stress ondergingen, dit in vergelijking met proefpersonen die een placebo namen.

L-theanine werking

Het werd erg bevestigend toen een andere Japanse studie dezelfde resultaten aankondigede. In dit onderzoek reageerden studenten die suppletie met theanine kregen gunstiger onder stressvolle omstandigheden dan studenten die een placebo kregen.

In Canada is theanine vervolgens van een andere kant belicht en zijn andere aspecten onderzocht. Zo ondervonden deze Canadese onderzoekers dat het kan helpen om slaapstoornssen te verminderen bij jongens met ADHD (aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit).

Ook is ondervonden dat theanine een rol kan spelen bij de behandeling voor personen die lijden onder de ziekte schizofrenie. Het zou dan positieve effecten bewerkstelligen, zodat de personen in kwestie minder nadelige gevolgen ervaren. (13)

SAMENVATTING ONTSPANNING & VERMINDEREN STRESS EN ANGST
Theanine kan stress- en angstklachten verminderen. Het presteert dit door de ontspannende werking die het biedt. Een positief bijverschijnsel is, dat de staat van bewustzijn niet wordt verlaagt. Verder zou het ook van pas kunnen komen bij slaapstoornissen van personen met ADHD en bij de behandeling van schizofrenie.

3. Een gezond hart- en vaatstelsel

Theanine zet met haar antistress-effecten het lichaam in staat de bloeddruk te verlagen. Het doet dit door het autonome zenuwstelsel te voorzien van meer rust, waardoor de stress afneemt.

In studies met zowel mensen als dieren zijn positieve effecten opgetreden. In een dierstudie is de bloeddruk bij ratten verlaagd na suppletie met theanine.

Verder toonde een andere studie onder mensen aan dat theanine ook in dit geval een positief effect had op het hart- en vaatstelsel. Het kon namelijk helpen de hartslag te verlagen en terug te brengen naar een gezond niveau.

Een verhoogde hartslag en bloeddruk zijn een negatieve afspiegeling van de cardiovasculaire gezondheid (gezond stelsel van hart en vaten). Wanneer iemand deze symptomen heeft, heeft de persoon in kwestie een hoger risico op hart- en vaataandoeningen.

Stress is één van de factoren die de bloeddruk kan verhogen. Vaak gaan deze twee hand in hand. Wanneer stress opgemerkt wordt door het zenuwstelsel, komen er namelijk meer hormonen vrij die de bloeddruk opvoeren.

3.1 Verbeterde bloedstroom met L-theanine

Onderzoek toont aan dat dit stofje de productie van stikstofmonoxide in endotheelcellen kan verhogen. Dit verbetert de bloedstroom door het hele lichaam en is belangrijk om het risico op hart- en vaat problemen te voorkomen, met name een beroerte. Het risico op bloedstolling (ischemie) wordt met een gezonde bloedcirculatie sterk verminderd.

Theanine kan positieve effecten bewerkstelligen bij mensen die het risico op hartaandoeningen, hartaanvallen en beroertes willen verminderen. Wanneer je voldoende van dit gamma-ethylamino-L-glutaminezuur binnenkrijgt helpt dat bij het verbeteren van een gezonde hartslag, doorbloeding en bloeddruk.

SAMENVATTING GEZOND HART- EN VAATSTELSTEL
Doordat theanine de stress in het lichaam reduceert. Heeft dit een positief effect op de hoogte van de bloeddruk. Theanine verlaagd deze namelijk. Daarnaast kan het bij mensen ook de hartslag verlagen. Deze voordelen zorgen voor een gezonder hart- en vaatstelsel. Naast deze voordelen verhoogd theanine ook de productie van stikstofmonoxide, wat zorgt voor minder hart- en vaatproblemen. Het verkleint met name de kans op een beroerte.

4. Betere focus, alertheid en concentratie

In combinatie met cafeïne kan L-theanine bijdragen aan een betere focus bij mensen en de aandacht vergroten.

Een kleine studie wees uit dat een combinatie van L-theanine (97 milligram of mg) en cafeïne (40 mg) een groep mensen zich beter kon concentreren tijdens inspannende werkzaamheden. Een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 95 mg cafeïne. (14) (15)

Over het algemeen waren de deelnemers aan het onderzoek ook minder moe en alerter na de inname van theanine en cafeïne.  

5. Aanbevolen dosering L-theanine

Mensen die regelmatig thee drinken, vooral groene thee, krijgen L-theanine in hun dieet. Bovendien bevat een typische kop zwarte thee ongeveer 6 mg theanine. Een kopje groene thee bevat ongeveer 8 mg van dit aminozuur.

Studies ondervonden dat 200 tot 250 mg theanine per dag effectief is in het behandelen tegen stress. Het wordt echter niet aanbevolen om dagelijks 30 kopjes thee te drinken, natuurlijk…

Iedereen die overweegt om hun theanine inname te verhogen, kan het beste kiezen voor een supplement van kwaliteit. Bijvoorbeeld zoals bovenaan de pagina een suggestie wordt gedaan. Het is hierbij belangrijk de grens van 1200 mg per dag niet te overschrijden.

6. Risicofactoren en waarschuwingen

Lage bloeddruk: Wanneer u een lage bloeddruk heeft, bespreek dan eerst met uw zorgverlener over het gebruik van theanine voordat u ermee begint. Theanine kan de bloeddruk namelijk verlagen. Theoretisch gezien kan theanine het risico verhogen dat de bloeddruk te laag wordt bij mensen die al een lage bloeddruk hebben. 

Kinderen:  Er zijn onderzoeken die erop wijze dat L-theanine mogelijk veilig is voor kinderen op korte termijn. Echter is het bij kinderen altijd raadzaam zo min mogelijk onnodig te supplementeren. Wij zouden nooit willen dat kinderen zomaar dergelijke producten slikken. Daarom raden wij vooral bij kinderen altijd aan eerst naar een zorgverlener te gaan. Onderzoeken wijzen wel uit dat een doses van 200mg theanine bij jongens veilig is op basis van twee doseringen per dag in de leeftijdscategorie 8-12 jaar. 

Zwangerschap en borstvoeding: Er is niet voldoende wetenschappelijk onderzoek om aan te tonen dat theanine in de vorm van supplementen veilig is om te gebruiken tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Scroll naar top