Wat is serotonine?

Serotonine is een stofje dat ervoor zorgt dat je hersenen een signaal krijgen van geluksgevoelens. Serotonine wordt daarom door vele ook wel het gelukshormoon genoemd.

Serotonine is net als dopamine en adrenaline een bekende neurotransmitter. De neutrotransmitters adrenaline en dopamine staan bekend vanwege hun opwekkend effect, terwijl serotonine juist een tegenovergesteld effect biedt en een kalmerende werking heeft.

De neurotransmitter is betrokken bij vele processen in je lichaam, waaronder onder andere bij het reguleren van je stemming en je slaappatroon. Een serotonine tekort kan dan ook lijden tot depressie of tot een verstoord slaapritme.

Hoe wordt het aangemaakt?

De neurotransmitter kan worden aangemaakt door bepaalde eiwitten uit je voeding. Deze eiwitten worden vervolgens afgebroken tot aminozuren, zoals het essentiële aminozuur tryptofaan.

Het aminozuur tryptofaan is verantwoordelijk voor verschillende processen in je lichaam. Zo zet het aminozuur zichzelf om in het metabolisch tussenproduct 5-htp (5-Hydroxytryptophan).

Het tussenproduct 5-htp wordt vervolgens in je hersenen en de darmen gebruikt, waar het kan worden omgezet in serotonine. Serotonine wordt voor 90% tot 95% door je darmen aangemaakt en voor 5% tot 10% door je hersenen geproduceerd.

Wanneer je serotonine niveau een stuk lager is dan gemiddeld, kun je spreken van een serotonine tekort en is het aan te raden je niveau te verhogen.

Serotonine verhogen kan doormiddel van aanpassingen in je dagelijkse voeding en gedragspatronen, of in de vorm van supplementen, zoals in pilvorm die je oraal kunt innemen.

Een serotonine supplement wordt ook wel Serotonine booster genoemd en draagt eenvoudig bij aan een gebalanceerde serotonine werking.

Waarom is dit stofje belangrijk?

Serotonine

Wellicht het belangrijkste effect van serotonine is dat het kan zorgen voor een goed humeur. De neurotransmitter zorgt voor extra fijne gevoelens in het leven en geeft je humeur een flinke boost.

Wanneer we fijne gevoelens zeggen kun je denken aan: gelukkig voelen, zin om dingen te ondernemen, positief zijn, energiek, zin in seks, goede eetlust, veel zelfvertrouwen en een goede nachtrust hebben.

Ook zorgt serotonine ervoor dat het stofje melatonine kan worden aangemaakt. Dit stofje is verantwoordelijk voor het inslapen en is tegelijkertijd ook een antioxidant. Een tekort aan melatonine kan lijden tot onrustige slaap, een kortere slaapfase en het moeilijk in slaap vallen.

Naast het stimuleren van een goed humeur en een goede nachtrust draagt serotonine bij aan het reguleren van je nieren, je hart, je immuunsysteem, de spijsvertering en je bloedvaten. Een goede serotonine werking in het lichaam is van uiterst belang voor je lichaam en geest.

Hoe kun je een serotonine tekort herkennen?

Wanneer je lichaam niet voldoende serotonine aan kan maken, kan dit verschillende oorzaken hebben. Zo kan het zijn dat je niet voldoende voeding binnenkrijgt waarin tryptofaan aanwezig is.

Ook kan een ongezonde leefstijl het probleem zijn, zoals een gebrek aan beweging, of mentale problemen, zoals een laag zelfbeeld of stress.

Je kunt een te laag serotonine herkennen door goed naar je eigen gevoelens te kijken en te luisteren. Met een laag niveau aan serotonine kun je je wellicht angstiger, depressiever of pessimistischer voelen dan normaal. Het leven ziet er wat somber uit en je energieniveau is lager dan normaal.

Zodra je het niveau in je lichaam verhoogt ga je merken dat je een heldere geest krijgt, je meer open-minded bent en je een voldaan en verzadigd gevoel voelt. Je staat positiever in het leven en start de dag met volle energie.

Symptomen van een tekort zouden kunnen zijn:

  • Weinig zelfverzekerd en een lage dunk van jezelf hebben.
  • Moeite met het maken van beslissingen en moeilijke keuzes
  • Je hebt er veel moeite om geconcentreerd te blijven
  • Je hebt verminderde seksuele verlangens.
  • Je voelt je niet tevreden met je leven en bent gefrustreerd.
  • Je hebt een algeheel gevoel van ongelukkigheid
  • In sommige gevallen kan dit een depressie zijn of in ieder geval sterke overeenkomsten
  • Je bent minder in sociale kringen en wanneer je er bent voel je je minder op je gemak en/of geniet je er minder van.
  • De dingen die je vroeg leuk vond interesseren je minder.
  • Je hebt slaapproblemen (lees: onze pagina over voedingsstoffen voor slaap)
  • Het is lastig voor je om positief te blijven

Je hoeft niet van alle bovenstaande symptomen last te hebben om een tekort te ervaren. Wel zijn enkele van bovenstaande symptomen al genoeg om je leven een stuk minder aangenaam te maken.

Daarom wil je de niveaus van deze neurotransmitter natuurlijk zo hoog mogelijk houden, het liefst op natuurlijke wijze. In de volgende alinea’s hebben wij voor je uitgezocht hoe je dit het beste kunt doen. Geen dank!

een serotonine tekort herkennen
Stay happy, en voorkom tekorten!

Voedingsstoffen die ons welzijn bevorderen

Het eten van een uitgebalanceerd dieet is essentieel om een goede gezondheid te behouden. U moet zeer matige omspringen mey alcohol, sterk suikerhoudende voedingsmiddelen, transvetten, bewerkte voedingsmiddelen, geraffineerde bloem, enz. De excessen in de voeding worden niet aanbevolen net als monodiëten die veel tekorten aan voedingsstoffen kunnen veroorzaken.

Voor dit alles is het ten zeerste aan te raden om naar een voedingsspecialist te gaan om ons te begeleiden op een evenwichtige voeding.

Toch zijn er sommige voedingsmiddelen die ons kunnen voorzien van goede niveaus van serotonine en voedingsstoffen voor ons welzijn:

  • Noten: goede bron van serotonine en Omega 3. Meer over voedzame noten>>
  • Zaden: pompoen-, sesam-, zonnebloem-, chia-, lijnzaad … bevatten grote hoeveelheden mineralen zoals magnesium, tryptofaan, omega 3, omega 6 …
  • Peulvruchten: bevatten een grote hoeveelheid essentiële aminozuren.
  • Avocado: het heeft een grote hoeveelheid essentiële aminozuren, waaronder tryptofaan, evenals minerale vitamines die de synthese van serotonine bevorderen. Meer over de gezondheidsvoordelen van avocado>>
  • Honing: Verhoogt de serotoninespiegel. Belangrijk is dat de honing biologisch is zonder toegevoegde suikers.
  • Teunisbloemolie, spinazie, asperges … zijn zeer rijk aan tryptofaan.
  • Cacao en pure chocolade (meer dan 70%): Rijk aan magnesium, dat zelf een spierverslapper is en betrokken is bij de omzetting van tryptofaan in serotonine.
  • Zalm en vette vis: De aanwezigheid van omega 3 in het bloed in verband gebracht met een verhoogde productie van serotonine.

Is een goed dieet voldoende om goede serotoninespiegels te hebben?

Nee, hoge en aanhoudende stress gedurende lange tijd kan verhoogde niveaus van het circulerende hormoon cortisol bevorderen. Dit kan overdreven reacties van ons alarmsysteem genereren op situaties waarin we ons aangevallen of bedreigd voelen, wat kan leiden tot een verandering in serotonineniveaus; het verminderen .
Kortom : er zijn twee belangrijke factoren die de serotoninespiegel verlagen:

  • Een ontoereikend dieet met overtollige suikers die snel worden opgenomen, geraffineerde meelsoorten, enz.
  • Spanning – stress

Neem een paar minuten de tijd en analyseer objectief hoe u omgaat met deze twee factoren in uw leven; misschien is het tijd om je te interesseren voor het ‘voedsel dat je eet en hoe je je leven inneemt’.

in welke voeding zit veel serotonine
Op deze foto staan een paar voedingsmiddelen waaruit serotonine ontstaat.

Serotonine, medicijnen en heropname

Aangezien het niet mogelijk is om serotonine rechtstreeks toe te dienen, omdat het zou worden afgebroken voordat het zijn bestemming bereikt ( het is ook niet in staat om de bloed-hersenbarrière te passeren, het filter dat het zenuwstelsel beschermt), zijn alternatieve benaderingen ontwikkeld; de meest voorkomende zijn de geneesmiddelen ‘Selectieve serotonineheropnameremmers’ (SSRI’s).

Vaak gebruikt als antidepressiva, wordt aangenomen dat ze de concentratie van de neurotransmitter in de hersenen verhogen door de heropname ervan te blokkeren.

Natuurlijk is het ook mogelijk om tryptofaansupplementen te gebruiken om de hoeveelheid serotonine te verhogen, maar waarom een situatie medicaliseren die waarschijnlijk op een gezondere manier kan worden beheerd door een betere levensstijl aan te nemen?

Hangt ons welzijn af van één enkele factor?

Nee, het menselijk lichaam is een organisme met enorme capaciteiten en mogelijkheden. Het handhaven van een fysiek en mentaal evenwicht is een multidisciplinaire taak die niet gehoorzaamt aan radicalisme of extremisme van welke aard dan ook. 

Een dieet kan voedingsmiddelen bevatten die de functies van het zenuwstelsel bevorderen en ons voorzien van goede serotoninespiegels, maar er is een aanzienlijke behoefte aan andere voedingsstoffen, zodat de rest van de systemen en structuren van ons lichaam een optimale gezondheid hebben.

3 reacties op “Wat is en wat doet serotonine?”

  1. Pingback: Serotonine aanmaak verhogen - Lees hier alles wat je moet weten

  2. Pingback: Hoe verlaag je het stresshormoon cortisol? - Aminobaas

  3. Pingback: Wat is neat en hoe gebruik je het? - Aminobaas

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top