Isoleucine

Wat is isoleucine?

Isoleucine is een aminozuur dat gerekend wordt tot de essentiële categorie. Dit betekent dat dus niet standaard aanwezig in het lichaam, dit betekent dat het uit voeding of supplementen gehaald moet worden. (1)

Het aminozuur heeft een breed scala aan rollen in het menselijk lichaam. De werking van isoleucine is daarom vrij complex te noemen.

Isoleucine is natuurlijk erg bekend op het gebied van sport, maar dan wel onder overkoepelende naam, namelijk ”BCAA”. Binnen deze formule is het één van de drie vertakte-keten-aminozuren.

Het heeft heeft zijn aandeel vooral te danken aan het verhogen van het energieniveau en het uithoudingsvermogen te ondersteunen. (2)

Een belangrijke rol in het lichaam speelt het aminozuur vanwege zhet helpen herstellen van beschadigd spierweefsel.

Daarom is dit een aminozuur dat veel voorkomt in sportdrankjes van veel verschillende sporters. 

Het kan bijdragen aan het geven van extra energie, maar helpt het lichaam ook sneller te herstellen na periodes van zware lichamelijke activiteit. Hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. (3)

Waar kan isoleucine bij helpen?

  • Het kan bijdragen aan verhogen van het energieniveau en de training minder zwaar doen voelen.
  • Kan een bijdrage leveren aan beter spierherstel.
  • Psychologisch sterker tijdens work-out (een bijdrage) (5) (6)
  • Dit aminozuur is betrokken bij de spiergroei en versterkt dit (4)
  • Bijdrage aan een normale werking van het immuunsysteem.
  • Meer onderzoek nodig: regulering van de bloedsuikerspiegel en het insulineniveau
  • Meer onderzoek nodig: Kan helpen bij het genezen van wonden
  • Meer onderzoek nodig: Bijdragen aan een normale werking van de stofwisseling

Onderdeel van de BCAA’s

 

Door deze waardevolle functies heeft het aminozuur een plek in de bekende BCAA-formule verkregen; dit maakt het een populair middel onder sporters.

Isoleucine en BCAA’s dragen bij aan

BCAA’s helpen spierherstel na inspanning. Ook verminderen deze vertakte keten aminozuren de spierafbraak na het leveren van inspanning.

Ze hebben dus vele voordelen op het gebied van sport en wanneer spieropbouw je doel is kun je ook gebruik maken van het anabool effect dat deze aminozuren hebben op de eiwitstofwisseling na het leveren van inspanning. 

Isoleucine als onderdeel van de BCAA aminozuren ondersteunt dus ook spiergroei. Daarnaast helpt het bij spierherstel en zorgt ervoor dat de trainingen gemakkelijker aanvoelen. Dit zijn eigenschappen van de BCAA aminozuren waar isoleucine deel van uitmaakt. 

In principe kun je dus stellen dat BCAA’s je work out makkelijker maken. 

Wat zijn de symptomen als je een terkort aan dit aminozuur hebt?

Mensen met een laag gehalte aan dit essentiële aminozuur kunnen volgens onderzoekers symptomen ervaren die lijken op hypoglykemie

Deze symptomen zouden zich dan als volgt kunnen uiten: vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid, verwarring en prikkelbaarheid.

Of het aminozuur ook kan helpen om deze symptomen te bestrijden, dient u aan uw arts te vragen. Wij geven geen medisch advies.

De bloedsuikerspiegel

Onderzoeken stellen dat dit aminozuur positieve effecten laat zien op de regulering van de bloedsuikerspiegel. 

Er zijn onderzoeken gedaan bij personen waarbij de bloedsuikerspiegel zakte naar een acceptabel niveau, terwijl het eerst op een onacceptabel hoog niveau verkeerde.

Ook is isoleucine de insulineproductie gunstig gezind. Het essentiële aminozuur draagt bij aan een normale werking van de insuline productie.

Echter is niet bekend of dit ook in medische producten gebruikt worden en of het gebruikt kan worden om bepaalde ziekten te genezen.

Isoleucine in voeding of supplementen

Isoleucine komt het meest in producten voor met een hoog percentage eiwitten. Denk hierbij aan vlees, vis, eieren, peulvruchten, zaden en noten bijvoorbeeld.

Echter het komt niet in sterke mate voor in alle eiwitrijke producten, daarom kopen veel mensen supplementen. Dan ben je zeker van een voldoende hoeveelheid.

Een BCAA supplement zal in het geval van isoleucine een goede keus zijn omdat je dan ook gelijk de andere twee vertakte-keten-aminozuren aankoopt, leucine en valine.

Deze drie aminozuren werken goed samen en hebben een synergetische werking. De beste verhouding in dit geval is een BCAA product met twee keer zoveel leucine als isoleucine en valine (2:1:1).

Er zijn veel supplementen die alle BCAA’s (isoleucine, leucine en valine) voor het gemak in de juiste verhoudingen bevatten.draagt