Leucine

wat is l leucine

1. Wat is leucine?

L-leucine maakt bezet ongeveer 8 procent van de eiwitstructuren in het lichaam. Dat is vrij veel want er zijn alleen al 20 aminozuren. 

Leucine behoort daarnaast tot de essentiele categerie aminozuren en dat betekent dat het niet door het lichaam zelf wordt aangemaakt. Het moet daarentegen uit voeding of supplementen gehaald worden.

Bovendien is het een van de drie vertakte aminozuren (BCAA’s). Het wordt daarom vaak onder de naam BCAA aangekocht. BCAA is een erg populaire formule bestaande uit de aminozuren leucine, isoleucine en valine.

Het lichaam gebruikt BCAA’s voornamelijk voor spierherstel en spiergroei en hierdoor is het vooral in de sportwereld een populaire formule.

Verder helpt leucine de stikstofbalans en energietoevoer in tijden van fysieke stress te behouden, zoals bijvoorbeeld tijdens een pittige training.

Deze eigenschappen maken dit aminozuur bijzonder belangrijk voor bodybuilders en andere atleten die kracht en uithoudingsvermogen nodig hebben. (1) (2) (3)

2. Van meer uithoudingsvermogen en kracht naar meer spiergroei met leucine

Eiwit is de bouwsteen van spieren. Daarom eten sporters zoveel biefstuk, kip en andere eiwitbronnen. Iedereen kent wel de oude verhalen waarbij boksers rauwe eieren zouden eten, voor optimale eiwitopname. Of dat tegenwoordig nog nodig is valt te betwijfelen..

Een belangrijk proces in het lichaam, na het trainen van de spieren, is spiereiwitsynthese. Hierbij worden eiwitten door het lichaam aangemaakt om het spierherstel na een training te bevorderen. Dit wordt ook wel spierschade genoemd.

Als je lang, veel en/of hard traint (of allemaal) zul je meer spierschade ervaren en daardoor ook langer moeten herstellen. Gelukkig kun je met de juiste voeding deze herstelperiode verkorten.

Je kunt dit doen door veel eiwitrijke voeding te eten en je voeding aan te vullen met supplementen. Supplementen met extra aminozuren zijn dan een goede keuze. Dit zal de werking van leucine en andere aminozuren in het lichaam versterken.

Vooral leucine is een aminozuur dat de spieren goed ondersteund. Zowel in uithoudingsvermogen, groei en herstel. (5) Vandaar dat leucine ook gezien wordt als het belangrijkste aminozuur, op dit gebied, in de bcaa formule.

Als je met inname van supplementen, sneller herstelt zul je eerder weer op volle kracht kunnen trainen en je ook de dagen na een zware training fitter voelen. Hierdoor heb je meer energie voor andere taken en presteer je beter tijdens het sporten.

Dit betekent dat de spiereiwitsynthese ook sneller in zijn werking voorziet en dat ook je spieren sneller zullen groeien. Zo zie je dat leucine je op dit vlak ondersteund in eigenlijk het hele proces dat leid tot meer spiergroei. (6)

Lees ook hoe je spieropbouw op andere manieren kunt versnellen. 

3. Onderdeel van de BCAA’s

Het aminozuur kan het echter niet alleen en heeft voor een goede werking wel andere aminozuren nodig. Leucine werkt vooral goed samen met isoleucine en valine, daardoor zijn deze drie aminozuren ook de samenstelling van de BCAA-formule.

Met isoleucine en valine samen treedt er een synergetisch effect op, waardoor de formule nog beter werkt dan één van de aminozuren alleen. De BCAA-formule is onder sporters erg populair.

Inname van de BCAA-aminozuren zorgt onder andere voor meer spiergroei, beter spierherstel en een groter uithoudingsvermogen. (7) (8)

4. Immuunsysteem

Aminozuren, waaronder speciaal de drie waar uit de groep BCAA bestaat, verzorgen een goede werking van het immuunsysteem.

Bovendien zorgt een tekort in het lichaam aan BCAA aminozuren voor een immuunsysteem dat niet goed werkt, hierdoor wordt je eerder ziek.

5. Groeihormoon

Het onderhouden van het leucine niveau op een acceptabel niveau in het lichaam leidt tot een verhoging van het groeihormoon in het lichaam. Groeihormoon is essentieel in het lichaam.

Vaak wordt gedacht dat groeihormoon alleen in de kinderfase en pubertijd van belang is maar meer groeihormoon leidt tot gezondere gewrichten, daling in lichaamsvet, toename in spierkracht en -groei en een vertragend verouderingsproces. Je hebt het je leven lang nodig. (10) (11)

6. Toepassingsgebieden van leucine in de medische wereld

Leucine heeft een genezende werking op de botten, de huid en het spierweefsel. Een persoon met een gezond leucine gehalte zal sneller herstellen van een aandoening aan de botten, huid of het spierweefsel. 

6.1 Na een blessure

BCAA’s zijn belangrijk om het lichaam te helpen herstellen na een blessure. Leucine helpt de genezing van spierweefsel, huid en botten na een blessure bevorderen.

Er wordt vaak aanbevolen om BCAA-supplementen te gebruiken wanneer iemand hersteld van een blessure. Ook zijn dieten rijk aan eiwitten en aminozuren verstandig om de genezing sneller te laten gaan. (12)

6.2 Sarcopenie

Sarcopenie is een aandoening waarbij het eiwitgehalte in de skeletspiermassa afneemt en het vetgehalte in de skeletspier toeneemt.

Men wordt gevoeliger voor sacropenie naarmate men ouder wordt. Onderzoeken zien verbanden met een ouder lichaam, sacropenie en een laag leucine gehalte in het lichaam. Zodoende kan het mogelijk zijn dat leucine deze aandoening kan helpen bestrijden. (13)

Sarcopenie maakt mensen kwetsbaar omdat de spierfunctie minder gaat functioneren. Dit gaat gepaard met minder spiermassa en spierkracht en kan een vermoeid gevoel geven, daarnaast ben je ook vatbaarder voor verwondingen.

Er zijn verbanden die aantonen dat de spiereiwitsynthese verbeterd wordt, wanneer er veel leucine verkregen wordt via voeding en/of supplementen. (14)

6.3 Hersenfunctie bij leverziekte

Vertakte aminozuren verbeteren waarschijnlijk de symptomen en de leverfunctie bij mensen met een slechte hersenfunctie veroorzaakt door een leverziekte (hepatische encefalopathie). (15) (16) (17)

Er zijn aanwijzingen dat aminozuren met vertakte ketens ook de cognitie kunnen verbeteren bij mensen met een afnemende hersenfunctie als gevolg van een leveraandoening. 

Niet alle onderzoeken hadden echter positieve bevindingen. Bovendien verminderen vertakte aminozuren de kans op overlijden bij mensen met deze aandoening waarschijnlijk niet. (18)

6.4 Tardieve dyskinesie (een bewegingsstoornis)

Aminozuren met vertakte keten verminderen waarschijnlijk de symptomen van tardieve dyskinesie, volgens verschillende klinische onderzoeken. (19) (20) (21) Tardieve dyskinesie is een bewegingsstoornis die optreedt als bijwerking van bepaalde geneesmiddelen.

Tardieve dyskinesie is een bewegingsstoornis die resulteert in onvrijwillige bewegingen. Het wordt meestal veroorzaakt door langdurig gebruik van antipsychotische medicatie bij mensen met schizofrenie of een bipolaire stoornis. (22)

7. Leucine in voeding 

Leucine zit vooral in soja, bonen, zuivel en peulvruchten. Het komt ook terug in in verschillende vleesproducten. 

Het wordt echter niet door het lichaam aangemaakt, dit betekent dat leucine uit voeding verkregen moet worden net als de andere

8. Leucine kopen

Je kunt leucine het best als onderdeel van BCAA producten kopen. Zo heb je een synergetisch effect, want de BCAA aminozuren versterken elkaar. Je kunt de formule snel aanschaffen bij Bodyandfit.com. Zij hanteren een goede prijs/kwaliteit verhouding omdat zij hoogwaardige producten leveren. Bovendien leveren zij de volgende dag aan huis als je voor 22:00 besteld.