Methionine

1. Wat is methionine?

Dit aminozuur wordt gerekend tot de essentiële aminozuren, daarom is het belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt via supplementen of voeding. Het wordt namelijk niet door het lichaam zelf aangemaakt.

Methionine is samen met cysteïne het enige zwavelhoudende aminozuur en dat maakt het aminozuur erg nuttig voor het lichaam.

Het aminozuur methionine wordt aangetroffen in veel eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals eieren, melk en gevogelte. Wanneer het lichaam eiwit metaboliseert, moet het het in zijn samenstellende delen afbreken om het om te zetten in iets dat door cellen kan worden gebruikt.

Methionine is belangrijk omdat het een van de essentiële bouwstenen is voor dit proces. Het proces begint wanneer een enzym genaamd methioninase methioninemoleculen afbreekt in kleinere fragmenten.

1.1 Zwavel

Zwavel is een bouwsteen voor eiwitten, vitamines en antioxidanten. Zwavel is naast natrium en water de meest gebruikte en voorkomende stof in ons lichaam. Zo bestaat het lichaam van een volwassen man (+- 80 kilo) voor ongeveer 4 kilo uit zwavel.

Zwavel is betrokken bij het onderhouden van een mooie huid, sterke nagels en glanzend haar. (1) Methionine draagt bij aan het onderhouden van een normaal niveau van zwavel in het lichaam, waardoor lichaam de zwavelhoudende functie kan blijven uitvoeren.

1.2 Eiwitproductie in cellen

Methionine speelt een rol bij het starten van het proces van het aanmaken van nieuwe eiwitten in cellen in het menselijk lichaam, iets dat voortdurend voorkomt naarmate oudere eiwitten afbreken. (2) 

Dit aminozuur speel ook een rol bij de start van het proces van de aanmaak van nieuwe eiwitten in je spieren na een trainingssessie die ze beschadigt. (3)(4)

SAMENVATTING WAT IS METHIONINE

 Methionine is een essentieel aminozuur. Het bevat zwavel en kan andere zwavelhoudende moleculen in het lichaam produceren. Daarnaast is het betrokken bij het starten van de eiwitproductie in uw cellen.

2. Methionine en haaruitval

Dankzij de zwavelhoudende eigenschappen die mede mogelijk gemaakt worden door dit aminozuur, is methionine een aminozuur dat de structuur van nagels en haren mooier en sterker maakt.

Een normaal niveau van methionine in het lichaam zou haaruitval kunnen verminderen. (5) Wanneer er geen methionine beschikbaar is dan kan dit invloed hebben op bovenstaande factoren.

Maar haaruitval kent vele oorzaken, dus raak niet gelijk in paniek. Het kan ook iets anders zijn. Het is altijd goed om een arts of zorgverlener om hulp te vragen.

3. Zwavelniveau en artrose 

Studies hebben aangetoond dat het zwavelniveau in het lichaam bij mensen met artrose drie maal lager lag was dan bij mensen zonder artrose.

Een hoog zwavel niveau is vereist in de behandeling tegen artrose. Dit maakt het belangrijk om bij deze ziekte de zwavelproductie en het behoudt van zwavel in het lichaam te stimuleren. (6)

 Echter kan men niet zwavel in de vorm van voedingssupplementen innemen. Daarom is het belangrijk om gezond te eten en voldoende gevarieerd, zodat u de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Methionine voeding

4. Zwavelniveau stimuleert opbouw kraakbeen

Zwavel is een kraakbeen-opbouwende stof. Bij een tekort aan zwavel loopt je kraakbeen risico. Het slijt en groeit dan niet meer aan en de pijn zal aanhouden of verergeren. Daarom is het belangrijk voldoende kraakbeen-opbouwende stoffen binnen te krijgen, zoals methionine.

5. Methionine zou pijn kunnen verlichten in sommige gevallen

Een onderzoek uit 1987 heeft al uitgewezen dat methionine net als pijnstillers de pijn bij artrose kan verzachten. Het zou dus een bijzonder alternatief kunnen zijn voor pijnstillers, aangezien pijnstillers vaak niet goed zijn voor het lichaam.

Zo werd tijdens een onderzoek duidelijk dat pijnstillers de kans op een hartinfarct vergroten bij langdurig gebruik. Er is echter meer onderzoek nodig en medische toestemming om dergelijke claims hard te kunnen maken.

6. Omzetting in SAM en het verband met ons DNA

Methionine heeft een aantal verschillende functies die kunnen worden gebruikt om het om te zetten in zijn neefmolecuul, SAM. SAM kan vervolgens worden gebruikt om biologische structuren te methyleren, door deze groepen aan het DNA toe te voegen. (B)

Uw methionine-inname zal dit fenomeen beïnvloeden, maar er zijn veel onbeantwoorde vragen over de betrokkenheid van methionine. (B)

Geef je genen meer methionine om te zien of het invloed heeft op het tijdsbestek waarlangs het proces verloopt. Toch zijn er veel vragen over wat precies de hoeveelheid verhoogt of verlaagt waarmee uw genen worden uitgewisseld.

Het is mogelijk dat het verhogen van methionine in het dieet de hoeveelheid DNA-veranderingen als gevolg van SAM kan vertragen of versnellen. (B)

Bovendien kunnen deze aanpassingen, als ze zich voordoen, in sommige situaties gunstige of ongunstige resultaten opleveren. (B)

Relevante onderzoeken hebben aangetoond dat diëten met meer methylgroepen die methylgroepen aan je DNA toevoegen, gunstig zijn bij het voorkomen van darmkanker. (B)

Sommige onderzoeken hebben echter aangetoond dat een verhoogde inname van methionine gepaard kan gaan met meer symptomen zoals schizofrenie, mogelijk door meer methylgroepen in het DNA op te nemen. (B)

SAMENVATTING SAM & DNA

SAM kan een molecuul zijn dat wordt geproduceerd uit methionine en dat uw DNA muteert. Of deze werkrelatie gunstig of negatief is, is moeilijk met zekerheid vast te stellen. Sommige onderzoeken suggereren dat dit proces gunstig is, en andere suggereren dat het gevaarlijk kan zijn. Twijfel? Raadpleeg dan uw arts of zorgverlener.

6. Methionine voeding

Paranoten zijn de beste bron van dit aminozuur, omdat ze ongeveer 1000 mg per 100 g bevatten. Ze bevatten ook meerdere onverzadigde vetzuren, die tal van positieve effecten hebben op het menselijk lichaam. 

Hoewel vrijwel alle eiwithoudende voedingsmiddelen wat methionine bevatten, varieert de hoeveelheid sterk. Eieren, vis en sommige soorten vlees bevatten grote hoeveelheden van dit aminozuur. (7)

Geschat wordt dat ongeveer 8% van de aminozuren in eiwitten zwavelhoudende aminozuren zijn (methionine en cysteïne). (8) 

Deze waarde is ongeveer 5% in kip en rundvlees en 4% in zuivelproducten. Plantaardige eiwitten bevatten meestal nog kleinere hoeveelheden van deze aminozuren.

Sommige onderzoeken hebben ook gekeken naar de totale hoeveelheid zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) in verschillende soorten diëten. (9)

De hoeveelheid methionine in dierlijk voedsel verschilt per productsoort. Eieren, het meest voorkomende dierlijk voedselproduct, bevatten meestal een hogere concentratie methionine dan plantaardig voedsel, zoals sojabonen en graanproducten.

Dit aminozuur is ook te vinden in eieren, vlees, sojabonen, tarwekiemen, volkoren granen, zeevruchten, pindakaas en bepaalde groenten zoals spruitjes.

6.1 Vegans

Vermijdt u producten met dierlijke producten? Als je niet of weinig vlees en zuivelproducten kunt eten, heb je een grotere kans op een tekort dat moet worden aangevuld. Ouder worden en een plantaardig dieet tellen mee als bijkomende factoren.

Het hoogste gehalte (6,8 gram per dag) werd gerapporteerd in eiwitrijke diëten, terwijl lagere innames aanwezig waren voor vegetariërs (3,0 gram per dag) en veganisten (2,3 gram per dag). 

Ondanks de lage inname onder vegetariërs, heeft ander onderzoek aangetoond dat ze in feite hogere bloedconcentraties van methionine hebben dan degenen die vlees en vis eten. (10) 

Deze bevinding leidde de onderzoekers tot de conclusie dat de voedingsinhoud en de bloedconcentraties van methionine niet altijd direct gerelateerd zijn. Uit deze onderzoeken bleek echter dat veganisten zowel een lage voedingsinname als lage bloedconcentraties van methionine hebben. (11)(12)

SAMENVATTING VOEDING & VEGANS 

Dierlijke eiwitten hebben vaak een hoger methioninegehalte dan plantaardige eiwitten. Degenen die een plantaardig dieet volgen, hebben een lagere opname van zwavelhoudende aminozuren, hoewel ze zowel hogere als lagere methioninespiegels in het bloed kunnen hebben.

8. Hoeveel heb je per dag nodig? (dosering)

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid methionine voor volwassenen is 12-17 milligram per kilo lichaamsgewicht. Vaak wordt er meer methionine geconsumeerd dan door de autoriteiten wordt aanbevolen. Bepaalde aandoeningen kunnen echter de dagelijkse inname verhogen.

Een overdosis methionine is meestal niet mogelij, tenzij u een tekort aan vitamine B heeft, in welk geval u een belangrijk doelwit bent voor aderverkalking. Daranaast komt een tekort van methionine ook zelden voor.

9. Op zoek naar medisch advies?

Raadpleeg uw arts voor medisch advies. Het raadplegen van een arts kan een verwarrende en stressvolle taak zijn. Met wat onderzoek kun je de basis leren van wat er met je lichaam aan de hand is en wat je eraan kunt doen.

Artsen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de behandeling van uw kwalen, zij geven u vaak informatie over hoe u er zelf mee om kunt gaan.

Zij hebben de beste informatie en het is niet altijd raadzaam om op te volgen wat u op internet leest. Wij nemen de rol van medisch adviseur niet over.

10. Bijwerkingen van methionine

Oraal wordt methionine goed verdragen als het met mate wordt gebruikt in hoeveelheden die vaak in voedingsmiddelen worden aangetroffen. Intraveneus wordt methionine ook goed verdragen. Zowel orale als intraveneuze methionine kan gastro-intestinale bijwerkingen, duizeligheid, slaperigheid en prikkelbaarheid veroorzaken.

10.1 Bij schizofrenie

Hoge doses methionine kunnen bij patiënten met schizofrenie verwarring, desoriëntatie, delirium, opwinding, lusteloosheid en andere soortgelijke symptomen veroorzaken.

Scroll naar top