Methionine

1. Wat is methionine?

Dit aminozuur wordt gerekend tot de essentiële aminozuren, daarom is het belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt via supplementen of voeding.

Het wordt namelijk niet door het lichaam zelf aangemaakt. Methionine is samen met cysteïne het enige zwavelhoudende aminozuur en dat maakt het aminozuur erg nuttig voor het lichaam.

1.1 Zwavel

Zwavel is een bouwsteen voor eiwitten, vitamines en antioxidanten. Zwavel is naast natrium en water de meest gebruikte en voorkomende stof in ons lichaam.

Zo bestaat het lichaam van een volwassen man (+- 80 kilo) voor ongeveer 4 kilo uit zwavel. Zwavel is betrokken bij het onderhouden van een mooie huid, sterke nagels en glanzend haar. (1)

Methionine draagt bij aan het onderhouden van een normaal niveau van zwavel in het lichaam, waardoor lichaam de zwavelhoudende functie kan blijven uitvoeren.

1.2 Eiwitproductie in cellen

Methionine speelt een rol bij het starten van het proces van het aanmaken van nieuwe eiwitten in cellen in het menselijk lichaam, iets dat voortdurend voorkomt naarmate oudere eiwitten afbreken. (2)

Dit aminozuur speel ook een rol bij de start van het proces van de aanmaak van nieuwe eiwitten in je spieren na een trainingssessie die ze beschadigt. (3) (4)

SAMENVATTING WAT IS METHIONINE
Methionine is een essentieel aminozuur. Het bevat zwavel en kan andere zwavelhoudende moleculen in het lichaam produceren. Daarnaast is het betrokken bij het starten van de eiwitproductie in uw cellen.

2. Methionine en haaruitval

Dankzij de zwavelhoudende eigenschappen die mede mogelijk gemaakt worden door dit aminozuur, is methionine een aminozuur dat de structuur van nagels en haren mooier en sterker maakt.

Een normaal niveau van methionine in het lichaam zou haaruitval kunnen verminderen. (5) Wanneer er geen methionine beschikbaar is dan kan dit invloed hebben op bovenstaande factoren. Maar haaruitval kent vele oorzaken, dus raak niet gelijk in paniek. Het kan ook iets anders zijn.

Het is altijd goed om een arts of zorgverlener om hulp te vragen.

3. Zwavelniveau en artrose 

Studies hebben aangetoond dat het zwavelniveau in het lichaam bij mensen met artrose drie maal lager lag was dan bij mensen zonder artrose.

Een hoog zwavel niveau is vereist in de behandeling tegen artrose. Dit maakt het belangrijk om bij deze ziekte de zwavelproductie en het behoudt van zwavel in het lichaam te stimuleren. (6)

Echter kan men niet zwavel in de vorm van voedingssupplementen innemen. Daarom is het belangrijk om gezond te eten en voldoende gevarieerd, zodat u de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Methionine voeding

4. Zwavelniveau stimuleert opbouw kraakbeen

Zwavel is een kraakbeen-opbouwende stof. Bij een tekort aan zwavel loopt je kraakbeen risico.

Het slijt en groeit dan niet meer aan en de pijn zal aanhouden of verergeren.

Daarom is het belangrijk voldoende kraakbeen-opbouwende stoffen binnen te krijgen, zoals methionine.

5. Methionine zou pijn kunnen verlichten in sommige gevallen

Een onderzoek uit 1987 heeft al uitgewezen dat methionine net als pijnstillers de pijn bij artrose kan verzachten.

Het zou dus een bijzonder alternatief kunnen zijn voor pijnstillers, aangezien pijnstillers vaak niet goed zijn voor het lichaam.

Zo werd tijdens een onderzoek duidelijk dat pijnstillers de kans op een hartinfarct vergroten bij langdurig gebruik.

Er is echter meer onderzoek nodig en medische toestemming om dergelijke claims hard te kunnen maken.

6. Methionine voeding

Paranoten zijn de beste bron van dit aminozuur, omdat ze ongeveer 1000 mg per 100 g bevatten. Ze bevatten ook meerdere onverzadigde vetzuren, die tal van positieve effecten hebben op het menselijk lichaam.

Hoewel vrijwel alle eiwithoudende voedingsmiddelen wat methionine bevatten, varieert de hoeveelheid sterk. Eieren, vis en sommige soorten vlees bevatten grote hoeveelheden van dit aminozuur. (7)

Geschat wordt dat ongeveer 8% van de aminozuren in eiwitten zwavelhoudende aminozuren zijn (methionine en cysteïne). (8)

Deze waarde is ongeveer 5% in kip en rundvlees en 4% in zuivelproducten. Plantaardige eiwitten bevatten meestal nog kleinere hoeveelheden van deze aminozuren.

Sommige onderzoeken hebben ook gekeken naar de totale hoeveelheid zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) in verschillende soorten diëten. (9)

6.1 Vegans

Het hoogste gehalte (6,8 gram per dag) werd gerapporteerd in eiwitrijke diëten, terwijl lagere innames aanwezig waren voor vegetariërs (3,0 gram per dag) en veganisten (2,3 gram per dag).

Ondanks de lage inname onder vegetariërs, heeft ander onderzoek aangetoond dat ze in feite hogere bloedconcentraties van methionine hebben dan degenen die vlees en vis eten. (10)

Deze bevinding leidde de onderzoekers tot de conclusie dat de voedingsinhoud en de bloedconcentraties van methionine niet altijd direct gerelateerd zijn.

Uit deze onderzoeken bleek echter dat veganisten zowel een lage voedingsinname als lage bloedconcentraties van methionine hebben. (11) (12)

SAMENVATTING VOEDING & VEGANS
Dierlijke eiwitten hebben vaak een hoger methioninegehalte dan plantaardige eiwitten. Degenen die een plantaardig dieet volgen, hebben een lagere opname van zwavelhoudende aminozuren, hoewel ze zowel hogere als lagere methioninespiegels in het bloed kunnen hebben.

7. Bijwerkingen

Er is op dit moment te weinig onderzoek gedaan om bijwerkingen te kunnen melden. In de onderzoeken die gedaan zijn hebben wij geen bijwerkingen kunnen vinden.