Ornithine

de werking van ornithine

1. Wat is ornithine?

Ornithine is anders dan de meeste aminozuren. Dit komt doordat dit aminozuur niet direct uit de voeding gevormd wordt, zoals andere aminozuren.

Ornithine komt voort uit arginine (een ander aminozuur dat een pagina heeft op deze website). Dit gebeurd tijdens de stofwisseling.

Hiervoor moet het lichaam over voldoende arginine beschikken. Daarom heeft het lichaam voldoende arginine-rijk voedsel of supplementen nodig om in de arginine-behoefte te voorzien.

2. Werking ornithine

De stofwisseling die arginine in ornithine omzet, heeft de volgende naam: de ureum cyclus. Tijdens deze omzetting van stoffen komen er ook nog andere stoffen vrij die een gunstig effect hebben op de lever.

Naast het feit dat deze stofwisseling een gezond effect heeft op het lichaam, heeft het nog meer voordelen voor het lichaam.

Ornithine draagt bij aan een betere slaap, snellere wondgenezing en betere erecties (voor mannen). Daarnaast is het ook essentieel bij de productie van proline, glutaminezuur en citrulline.

Deze drie aminozuren helpen de lichaamscellen van energie te voorzien.

Ornithine slapen

3. Verbeterde slaap

Ornithine zorgt er samen met arginine voor dat tijdens de stofwisseling ammoniak wordt afgebroken.

Als je teveel eiwitrijk vlees eet, kan ammoniak in de hersenen terecht komen er hier voor problemen zorgen. 

Echter is eiwitrijk vlees ook een goede bron van arginine en ornithine. Dit kan dus een beetje verwarrend zijn. Maar het is belangrijk om je aminozuren niet alleen uit bronnen van vlees te verkrijgen.

In de hersenen ontregelt ammoniak bepaalde functies die slaapproblemen (zie ook: oplossingen voor slaapproblemen) veroorzaken. Wanneer er teveel ammoniak in de hersenen aanwezig is wordt vooral het slaapritme aangetast. Personen komen dan slechter in slaap en de slaap is over het algemeen ook minder diep.

Er zitten verder geen positieve kanten aan een teveel aan ammoniak in de hersenen. Andere vervelende complicaties kunnen zijn: moeite om zich lang te concentreren, verminderde alertheid / reactievermogen en stemmingswisselingen.

Onder kopje 8: ”chronische leverziekte’,’ gaan we uitgebreider in op de complicaties die teveel ammoniak in de hersenen kan veroorzaken.

Daarom is het belangrijk om niet alle aminozuren uit vlees te halen maar ook uit andere voeding.

3.1 voedingsmiddelen

Andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan aminozuren, zijn: zuivel, noten, vis, bepaalde graanproducten en/of supplementen.

Als je slaapproblemen hebt, maar de bovenstaande situatie niet van toepassing is kun je ook onze pagina over beter slapen lezen.

Onder andere gezonde voeding is belangrijk om ´s nachts tot rust te komen. Veel ongezonde voedingsmiddelen bevatten stoffen die ook een slechte invloed hebben op je slaap. Denk aan cafeïne in koffie, teveel suikers en andere ongezonde voedingsmiddelen.

Of als je je vaak onrustig, opgejaagd, gestresst, niet lekker in je vel zit of gewoon slaapproblemen hebt, is een cursus mindfulness een manier om beter te gaan slapen en makkelijker in slaap te komen? Voor deze prijs ga je nog geen avondje stappen!

SAMENVATTING VERBETERD SLAAPPATROON
Ornithine en arginine zorgen er samen voor dat ammoniak in het lichaam wordt afgebroken. Dit is belangrijk voor de slaap want een teveel van ammoniak in het lichaam verslechterd de slaap. Zorg dat je je ornithine en arginine niet alleen uit vlees haalt want vlees is belangrijke veroorzaker van de aanmaak van ammoniak.

4. Wondgenezing

Dit aminozuur helpt bij het genezen van wonden. Dit is aangetoond tijdens meerdere onderzoeken. Ornithine doet dit door het verbeteren van de collageen synthese (het vormen van collageen in het lichaam) en zorgt er mede voor dat je wonden sneller genezen.

Collageen is een bindmiddel van het lichaam dat zorgt voor sterkere en mooiere huid, haren en nagels.

Onderzoekers hebben in een onderzoek gevonden dat een minder hoog ornithine gehalte ervoor zorgde dat wonden minder snel genazen.

5. Ornithine, het aminozuur voor erectie

Ornithine erectie

Arginine en ornithine verbeteren de stikstofproductie in het lichaam. Dit zorgt voor een betere doorbloeding in het hele lichaam.

Ook het zwellichaam van de penis profiteert hier van. Dit zorgt voor meer potentie en betere erecties. De beste resultaten werden gehaald met een combinatie van ornithine, arginine en pijnboomschorsextract.

Daarnaast zorgt een combinatie van beide stoffen er ook voor dat hormoonproductie en insulineproductie toeneemt. Dit leidt bij mannen tot een hogere vitaliteit.

Deze aminozuren hebben dus een positieve invloed op het libido en het verkrijgen van erecties in het speciaal.

Lees op onze pagina: erectieproblemen oplossen op natuurlijke wijze meer over hoe dit in z’n werk gaat met aminozuren.

SAMENVATTING ORNITHINE VOOR BETERE ERECTIES
Ornithine en arginine zorgen samen voor een betere doorbloeding naar de penis en voor een hogere hormoon- en insulineproductie. Hierdoor nemen de erecties van een man en het libido toe.

6. Sportieve prestaties

Ornithinesupplementen zijn relatief populair onder atleten en bodybuilders. In een enquête onder een commerciële sportschool op Long Island zei 13,5% van de klanten dat ze ornithine hadden geprobeerd en 9% zei dat ze het regelmatig gebruikten. (7)

Er zijn aanwijzingen dat ornithine het uithoudingsvermogen verhoogt en het herstel na inspanning versnelt. In twee klinische onderzoeken herstelden mensen die ornithine gebruikten sneller van inspanning en meldden ze zich minder vermoeid te voelen.

In een van deze gevallen bleek ornithine de anaërobe (burst, sprint of kracht) prestaties van mensen te verbeteren. (8) (9)

Deze resultaten zijn controversieel. Een andere studie vond geen enkele verandering in prestatie of herstel bij mensen die ornithine gebruikten. (10)

Combinatiesupplementen met ornithine kunnen ook de prestaties verbeteren. L-ornithine L-aspartaat (gewoonlijk samen LOLA genoemd) kan het herstel versnellen en de mentale scherpte vergroten tijdens lichamelijke inspanning. Ornithine en alfa-ketoglutaraat (OAK) kunnen de opbouw van spiereiwitten beschermen in tijden van hoge stress, zoals na een operatie. (11) (12)

6.1 Meer over spiermassa winnen en/of droog trainen?

Wij hebben meerdere pagina’s gewijd aan deze onderwerpen en ze behandelen hoe je voeding en supplementen optimaal kunt toepassen om jouw doel te bereiken. Bezoek zodoende eens één van onze volgende pagina’s:

– Spieropbouw versnellen

– Je vetverbranding stimuleren

de invloed van ornithine op je slaap en gemoedstoestand
Een gezond niveau van Ornithine in je lichaam is belangrijk volgens wetenschappers.

7. Groeihormoon

Menselijk groeihormoon heeft verschillende positieve eigenschappen. Het wordt vaak in een negatief daglicht geplaats vanwege het misbruik door sommige sporters.

Groeihormoon als supplement kan namelijk de spiermassa van een persoon vergroten. Daarnaast kan het ook positieve effecten hebben op de spiergroei, uithoudingsvermogen, het libido en meer. Het wordt als dopingmiddel beschouwt en is in de meeste sportcompetities verboden. (13) (14)

Onderzoeken suggereren dat ornithine en arginine de productie van groeihormoon bij mensen verhogen. Er zijn wel hoge dosissen nodig om een merkbaar effect te bereiken.

Bodybuilders vertoonden namelijk nog geen toename van het groeihormoon in hun lichaam bij suppletie met 2g ornithine per dag.

Pas toen de bodybuilders een dosis van 170 mg per kilo lichaamsgewicht tot zich namen nam het niveau van groeihormoon in hun lichamen aanzienlijk toe. (15) (16) (17)

8. Chronische leverziekte

De lever is het belangrijkste afval- en toxinefiltratiesysteem in het lichaam en als het faalt, loopt elk ander orgaansysteem gevaar – inclusief de hersenen. Leverfalen kan ernstige negatieve gevolgen hebben voor de het gedrag, de cognitie en de spiercontrole.

Deze aandoening aan de lever plaatsvind hebben doctors hier de naam hepatische encefalopathie (HE) aan gegeven, wat letterlijk “lever-hersenziekte” betekent. (18)

Bij chronische leverziekte heeft suppletie met L-ornithine L-aspartaat (LOLA) episodes van hepatische encefalopathie voorkomen. In onderzoeken is aangetoond dat LOLA de hoeveelheid ammoniak in het bloed verlaagde en de cognitieve complicaties verbeterde. 

Dit gebeurde zelfs bij ernstig zieke mensen, die in het eindstadium van hun leven verkeerde. (19)

9. Herstel van katers

Een onderzoek heeft aangetoond dat ornithine na alcoholgebruik de symptomen van een kater kon beperken en het herstel verbeterde. Dit gebeurd met 400 mg ornithine via oraal gebruik. 

De mensen die in deze studie ornithine tot zich namen, voelden zich de ochtend na een stevig avondje in de kroeg minder verward, fitter en minder vijandig. (20)

Er moet wel bij vermeld worden dat deze studie slechts elf deelnemers betrof en alleen gemeten heeft bij een dosis van 400 mg.

Er zijn meer studies nodig om de effecten van ornithine op het gebied van katers hard te maken. Ook moet er meer duidelijkheid komen op het gebied van de ideale dosis voor het verlichten van een kater. (21)

de structuur van l ornithine heeft positieve effecten
Zou Ornithine echt een zware ochtend kunnen voorkomen? Wetenschappers denken van wel.

10. Mogelijk tekort tijdens zwangerschap

Er is aangeduid dat zwangere vrouwen een grotere kans lopen op een tekort aan ornithine. Daarom vragen sommige vrouwen zich af of zij ornithine bij moeten nemen tijdens hun zwangerschap.

Er is een gebrek aan informatie over het gebruik van ornithine tijdens het geven van borstvoeding, daarom wordt aangeraden het gebruik ervan te vermijden als u borstvoeding geeft. (22)

Neem contact op met uw arts als u zich zorgen maakt over een mogelijk tekort aan ornithine.

11. Doseringen

De meeste ornithine supplementen bevelen voor een optimale werking tussen de 500 mg en 800 mg per dag aan. Zij waarschuwen voor het gebruik van meer dan 5000mg. Teveel nemen is nooit verstandig, kijk altijd op de verpakking voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Tijdens onderzoeken zijn er voor verschillende doeleinden, verschillende hoeveelheden gebruikt:

  • Om de slaap de verbeteren: 400 mg. (23)
  • Om een kater tegen te gaan, na een avondje alcoholische versnaperingen: 400 mg. (24)
  • 2000mg kan het herstel van fysieke inspanning verbeteren en versnellen. (25) (26)
  • 170 mg per kg per dag verhoogd het groeihormoon zover dat verschillen goed merkbaar zijn. Dit is echter meer dan de aanbevolen hoeveelheid van de meeste producten en dus niet raadzaam om toe te passen. (28)

Overleggen met een arts is altijd verstandig voor u middelen koopt.

12. Ornithine in voeding

Als je genoeg arginine binnenkrijgt maakt je lichaam in principe ook voldoende ornithine aan is een logische denkwijze. Echter is bewezen dat dit niet altijd het geval is.

Daarom zou je kunnen proberen eiwitrijke producten als vis, zuivelproducten, noten en soja te eten.

Mocht het niet lukken genoeg arginine en ornithine uit eiwitrijke producten te halen, dan kunnen supplementen een uitkomst bieden. In principe kan het nooit gevaarlijk zijn voor het lichaam om veel arginine of ornithine binnen te krijgen.

Wil je toch liever eiwitrijke producten bereiden i.p.v. supplementen aanschaffen? Dan kun je voor een aantrekkelijke prijs een boek over eiwitrijke recepten aanschaffen. Genoeg inspiratie voor de komende tijd!

13. Ornithine kopen

Je kun het best een verttrouwde leverancier nemen met veel tevreden klanten. Het is immers niet wenselijk een product te kopen van slechte kwaliteit. Vanwege dit en de snelle levering (voor 22:00 = volgende dag) raden wij bol.com aan. 

Beste kwaliteit Ornithine