Vitamine C of ascorbinezuur als de bekendste vitamine

Vitamine C, ook bekend als L-ascorbinezuur, is een in water oplosbare vitamine die van nature in sommige voedingsmiddelen aanwezig is, aan sommige voedingsmiddelen wordt toegevoegd en beschikbaar is als voedingssupplement.

Waar is vitamine c goed voor?

Mensen zijn, in tegenstelling tot de meeste dieren, niet in staat vitamine C endogeen aan te maken, dus het is een essentieel voedingsbestanddeel.

Vanwege zijn functie als antioxidant en zijn rol bij de immuunfunctie, wordt vitamine C gepromoot als een middel om tal van gezondheidsproblemen te helpen voorkomen of behandelen: kanker (inclusief preventie en behandeling), hart- en vaatziekten, leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD),cataract, en een verkoudheid.

waar is vitamine c goed voor

Hoeveel vitamine c heb je per dag nodig?

De dagelijkse portie voor vitamine C is 65 tot 90 milligram voor volwassenen. Van baby tot 10jaar stijgt dit van 20 naar 40 mg. Zwangere vrouwen die borstvoeding geven hebben een hogere dosis nodig. Vitamine C kan niet in het lichaam worden opgeslagen, dus je hebt het elke dag nodig in je voeding.

Wat veroorzaakt een tekort aan vitamine C?

Bij een tekort aan vitamine C zijn de eerste symptomen vermoeidheid, malaise en ontsteking of bloeden van het tandvlees, gewrichtspijn, depressive gevoelens, bloedarmoede door ijzertekort…
Zijn nut werd bewezen aan het einde van de 18e eeuw.

Toen stierven veel zeelieden die zich op lange oceaanreizen waagden aan scheurbuik en dat wegens een tekort aan vitamine C. Dit inzicht deed zeelui massaal citrusvruchten eten op hun volgende reizen.

Vitamine C-tekort is ongebruikelijk in ontwikkelde landen, maar kan nog steeds voorkomen bij mensen met een beperkte voedselvariëteit.

De volgende groepen lopen meer risico dan andere om onvoldoende vitamine C binnen te krijgen.

  • -Rokers en passieve “rokers”: Studies tonen consequent aan dat rokers lagere vitamine C-spiegels in plasma en leukocyten hebben dan niet-rokers, deels als gevolg van verhoogde oxidatieve stress.
  • -Baby’s die verdampte of gekookte melk kregen: De meeste zuigelingen in ontwikkelde landen krijgen borstvoeding en / of zuigelingenvoeding, die beide voldoende vitamine C leveren [ 8 , 14 ]. Om vele redenen wordt het voeren van zuigelingen met verdampte of gekookte koemelk niet aanbevolen. Deze praktijk kan vitamine C-tekort veroorzaken, omdat koemelk van nature heel weinig vitamine C bevat en warmte vitamine C kan vernietigen
  • -Mensen met een beperkte variatie in voedsel – waaronder enkele oudere, behoeftige individuen die hun eigen voedsel bereiden; mensen die alcohol of drugs misbruiken; voedselliefhebbers; mensen met een psychische aandoening; en soms krijgen kinderen misschien niet voldoende vitamine C
  • -Mensen met ernstige intestinale malabsorptie of cachexie en sommige kankerpatiënten lopen mogelijk een verhoogd risico op vitamine C-ontoereikendheid. Lage vitamine C-concentraties kunnen ook voorkomen bij patiënten met terminale nierziekte die chronische hemodialyse ondergaan.
in welke voeding zit vitamine c

Wat bij teveel vitamine c ?

Vitamine C heeft een lage toxiciteit en wordt verondersteld geen ernstige bijwerkingen te veroorzaken bij hoge inname (meer dan 1.000 mg per dag). De meest voorkomende klachten zijn diarree, misselijkheid, buikkrampen en andere gastro-intestinale stoornissen. Dit komt soms voor bij mensen die vitamine C-supplementen op een verkeerde manier gebruiken.

Vitamine C-supplementen kunnen in wisselwerking staan ​​met verschillende soorten medicijnen. Hun zorgverleners moeten dit zeker bespreken. Zo is de veiligheid en werkzaamheid van het gebruik van vitamine C en andere antioxidanten tijdens de behandeling van kanker omstreden.

Sommige gegevens geven aan dat antioxidanten tumorcellen kunnen beschermen tegen de werking van bestralingstherapie en chemotherapeutische middelen.

In welke voeding zit vitamine c?

Fruit en groenten zijn de beste bronnen van vitamine C. Citrusvruchten, tomaten en tomatensap en aardappelen leveren een belangrijke bijdrage van vitamine C aan het Westersdieet.

Andere goede voedselbronnen zijn onder meer rode en groene paprika’s, kiwi’s, broccoli, aardbeien, spruitjes en meloen.

Het vitamine C-gehalte van voedsel kan worden verlaagd door langdurige opslag en door koken, omdat ascorbinezuur in water oplosbaar is en wordt vernietigd door hitte. Stomen of microgolven kan kookverliezen verminderen.

Gelukkig worden veel van de beste voedselbronnen van vitamine C, zoals fruit en groenten, meestal rauw geconsumeerd. Het consumeren van vijf verschillende porties fruit en groenten per dag kan meer dan 200 mg vitamine C opleveren.

Waar zit vitamine c in?

Omdat voedingsmiddelen een scala aan voedingsstoffen en andere componenten bevatten die voordelen hebben voor de gezondheid, moet in de voedingsbehoeften voornamelijk worden voorzien door middel van… juist, de juiste voeding. Daarom nog even de voedingsrichtlijnen voor een gezond voedingspatroon :

  • Een verscheidenheid aan groenten, fruit ,granen (minstens de helft van volle granen); vetvrije en magere melk, yoghurt en kaas en oliën.
  • Fruit, met name citrusvruchten, vruchtensappen en veel groenten zijn uitstekende bronnen van vitamine C. Sommige kant-en-klare ontbijtgranen zijn verrijkt met vitamine C.
  • Een verscheidenheid aan proteïnevoedsel, zoals mager vlees, gevogelte, eieren, zeevruchten, bonen, erwten en linzen, noten en zaden en sojaproducten.
  • Beperkt voedingsmiddelen en dranken met een hoger gehalte aan toegevoegde suikers, verzadigd vet en natrium.
  • Beperkte alcoholische dranken.
Scroll naar top